Роздутий монстр. Як навчити Міноборони оперативно реагувати на зміни та виклики
Міністерство оборони – це величезний пострадянський бюрократичний монстр, старий, неймовірно роздутий, неповороткий і не здатний швидко реагувати на зміни та подразники, пише колишній військовослужбовець Юрій Гудименко. І нагадує: швидка реакція — це обов’язкова умова на цій війні.
Повторю текстом те, про що часто кажу в інтервʼю.
Проблеми Міністерства оборони носять системний, стратегічний характер. Ці проблеми не вирішуються тактичними і навіть оперативними рішеннями. Такі рішення можуть лише зробити трохи краще (або гірше), але не виправити ситуацію повністю.
Міністерство оборони – це величезний пострадянський бюрократичний монстр. Він старий, він неймовірно роздутий, він неповороткий і він не здатен швидко реагувати на зміни та подразники. А швидка реакція — це sine qua non, обов’язкова умова на цій війні.
Міністерство має — після відповідного функціонального аудиту, бажано із залученням іноземних спеціалістів — відмовитись від всіх зайвих і непотрібних функцій, зосередившись на:
- створенні політик і правил гри у сфері закупівель;
- математиці війни (де ми вражаємо, чим ми уражаємо, від чого ми зазнаємо втрати, скільки це коштує, на чому зосередитись);
- контролі якості та відповідності нормам забезпечення бійців і правилам оборонних закупівель;
- розвитку та інвестиціях в інновації для війни майбутнього;
- дипломатії та отриманні зброї від закордонних партнерів.
Всі інші функції мають бути безжально відкинуті на створені (і ще не створені) агенції з незалежними наглядовими (не громадськими) радами з залученням іноземних представників, які мають довіру за кордоном.
ВажливоВсе те зайве, що десятиріччями, у мирний час, вважалося головним "скарбом" Міноборони і з чого годувалися покоління корупціонерів — землі, нерухомість, будівництво житла, лісгоспи — вивести на аудит, зайве продати на прозорому аукціоні, решту вивести на окремі агенції.
Задубльовані функції, непотрібні посади "для своїх" — функціональний аудит, скорочення, звільнення.
Міністерство має згадати, що по закону воно здійснює цивільно-демократичний контроль над Збройними силами України, а не просто безініціативно спостерігає (як є зараз) чи бʼється з Генштабом за корупційні потоки, як це було при Тарані й Хомчаку.
Корупцію не можна пояснити тим, що вона зʼявилася сама. Системна корупція зростає там, де є системні проблеми. Для корупції потрібні управлінський хаос, слабкий менеджмент, розмитий функціонал керівників і низький рівень відповідальності персоналу. Це саме те, що я спостерігаю в Міністерстві оборони на власні очі. І це те, що я планую в міру власних сил виправляти.
P.S. Одного разу, наприкінці минулої осені я зайшов у будівлю міністерства у пʼятницю. У будівлі, де, як правило, у робочий час треба чекати декілька черг перед ліфтами, бо людей забагато на цю кількість ліфтів, не було майже нікого. Тільки в декількох кабінетах світилося світло. Абсолютно порожні коридори. Повна тиша. Була пʼятниця, 16:00. Війна чекала до понеділка.
Автор висловлює особисту думку, яка може не збігатися із позицією редакції. Відповідальність за опубліковані дані в рубриці "Думки" несе автор.
Важливо