Україні передали вразливі літаки-радари: росіяни полюватимуть за ними з першого дня, — ЗМІ

Saab 340 AEW, f-16, літак-розвідник
Фото: X (Twitter) | У літаків Saab 340 AEW є канали передачі даних Link 16 для обміну даними з українськими винищувачами F-16

За словами журналістів, найгірше те, що російські ВКС мають у своєму розпорядженні найпотужнішу ракету класу "повітря-повітря" в цій війні — Р-37М. Її дальність — 300 км.

Related video

Напередодні Швеція несподівано оголосила, що передасть Україні пару літаків дальнього радіолокаційного виявлення ASC 890. Мало хто цього очікував, написав у соцмережі X Кнут Ола Наастад Стрем, професор Норвезької військово-повітряної академії.

Висотні літаки зі встановленими зверху радарами — це нові можливості для України в тому, що стосується повітряних і морських цілей, вважає міністр оборони Швеції Пол Йонсон.

За його словами, це посилить можливості України ідентифікувати цілі на великій відстані.

У літаків Saab 340 AEW також є канали передачі даних Link 16, що забезпечує захищений обмін даними з українськими винищувачами Lockheed Martin F-16.

Але літаки ДРЛС дуже вразливі. Російські ВКС брали участь у повномасштабному вторгненні з вісьмома або дев'ятьма бойовими літаками Берієва А-50. І за кілька місяців втратили два. Україна навіть завдала удару по заводу, де російська фірма будує і ремонтує А-50.

Пара шведських AEW може виявитися навіть більш вразливою, ніж А-50. У А-50 чотири реактивні двигуни, максимальна швидкість 901 км/год і практична стеля — 12 000 метрів. Своєю чергою, Saab 340 — це двотурбогвинтовий двигун, швидкість — не більше ніж 480 км/год, він може підійматися на висоту (практична стеля) не вище 7620 метрів.

Екіпажі А-50 марно намагалися ухилитися від українських ракет. Але в екіпажів Saab 340 можуть виникнути ще більші складнощі. За словами журналістів, найгірше те, що російські ВПС мають у своєму розпорядженні найпотужнішу ракету класу "повітря-повітря" в цій війні — Р-37М. Дальністю — 300 км.

Винищувачі-перехоплювачі МіГ-31БМ російських ПКС, які літають поблизу російсько-українського кордону, можуть загрожувати практично всьому повітряному простору України своїми ракетами Р-37М.

"Велика дальність польоту Р-37М у поєднанні з дуже високими характеристиками та великою робочою висотою МіГ-31БМ… дає йому значну свободу в загрозі українській авіації", — зазначили в Королівському об'єднаному інституті оборонних досліджень (RUSI).

Сама присутність російських літаків, озброєних Р-37М, не раз змушувала українських льотчиків-винищувачів відмовлятися від виконання завдань і йти в укриття, за словами авторів публікації. Зазначається, що Saab 340 далеко не такий верткий.

Літаки ДРЛС не можуть сховатися. По суті, це радіолокаційні платформи. Коли їхні радари вимкнені, вони насправді не виконують свою роботу. Його радар, який виявляє цілі, може також бути виявлений російськими військами. Журналісти стверджують, що можна з упевненістю говорити про те, що щоразу, коли Saab 340 злітатиме, росіяни про це дізнаються.

Американці відмовляються від ДРЛС

Американські ВПС відходять від традиційних літаків ДРЛС і все частіше передають завдання раннього попередження супутникам.

У Повітряних силах України нізащо не відмовляться від переданих союзниками літаків ДРЛС, хоча ці літаки й вразливі. Але щоб не втратити їх практично відразу ж, знадобиться знайти спосіб знизити ризики.

Можливо, літаки літатимуть нечасто і за незвичним маршрутом, залишатимуть радари вимкненими до останньої можливості. Літаки, можливо, літатимуть у найбезпечнішому повітряному просторі: на заході України, вздовж кордону України з Польщею. Можливо, навіть у просторі Польщі, і росіянам доведеться подумати двічі, перш ніж його порушувати.

Літаки-розвідники НАТО вже щодня присутні на польському боці кордону — збирають розвіддані про російські сили. Потім інформація передається Україні. До того ж польські ВПС теж використовують літаки Saab 340 AEW і можуть допомогти в обслуговуванні українських літаків.

Нагадаємо, що винищувач Saab 35 Draken створювався для війни з Росією. Шведський літак був грізною зброєю з ракетами Sidwinder і бомбами.

Також повідомлялося, чому шведські літаки ДРЛС 890 важливі для винищувачів F-16. Defense Express 29 травня повідомляв, що, крім Швеції, такі літаки є також у Таїланду, а з 2024 року вони з'явилися у Польщі.