Кіно в епоху COVID-19: кінокомпанії переходять на гібридний формат, кінотеатри чекають змін
Фокус з'ясував, чому українських прокатників зміни швидше потішать.
Такого провального року, як 2020-й, кіноіндустрія не знала років 70 — з часів Другої світової, оскільки більшість прокатних мереж опинилися на межі закриття. За іронією долі минулий, 2019-й, став найкасовішим в історії кіно: світовий бокс-офіс склав $42,5 млрд — це на мільярд більше, ніж 2018 року, і на два — ніж 2017-го, чому сприяв зростаючий кіноринок Китаю, звідки так недоречно і з'явився коронавірус.
Стримінгові компанії на чолі з Netflix всерйоз стали конкурувати як виробники контенту з великою голлівудською п'ятіркою: Disney, Warner, Paramount, Sony та Universal. Disney, передбачаючи вплив стримінгу, створили собі ще 2017 року платформу Disney+, а Warner на тлі пандемії пішла на відчайдушний крок, запровадивши гібридну модель прокату: одночасно в залах і онлайн.
Перенесення на рік
MGM (за дистрибуції Universal) уже двічі пересунула дату виходу культового шпигунського бойовика про Джеймса Бонда з Деніелем Крейгом "Не час помирати": спершу з квітня 2020-го на листопад, а потім — на квітень 2021 року. Paramount, для якої фільм "Тихе місце-2" про вухатих-зубастих монстрів-людожерів був головним джерелом доходів, встигла витратити весь маркетинговий бюджет на прем'єру, що відбулася 8 березня, але в результаті вихід на широкий екран перенесено на квітень 2021 року.
Для українського ринку рішення Warner — плюс. Стримінги HBO Max і Disney+ тут не мають передплатників. Можна не сумніватися, що нові фільми вийдуть у нас на великий екран
Universal зібралася пересунути прем'єру автобойовика "Форсаж-9" зі злочинцем-гонщиком Домініком Теретто, якого грає Він Дізель, з травня 2020-го на квітень 2021-го, але, дізнавшись, що там зачаївся Джеймс Бонд, запланувала вихід на травень, де вже влаштувалася діснеївська "Чорна вдова" зі Скарлет Йогансон. Суцільна чехарда і плутанина!
Саме тому Warner зважилися на радикальний крок, приголомшивши наприкінці року кіногромадськість новиною, що тепер їхні фільми будуть одночасно виходити на широкому екрані та стримінгових платформах. Ексклюзивне право на їхні картини отримає HBO Max, де новинку показуватимуть протягом місяця, після чого реліз віддадуть іншим онлайн-платформам.
Це перший такий в історії кіно експеримент — раніше старт прокату завжди проходив у кінотеатрах, а в онлайн перекочовував тільки через 75-90 днів (цей період називається "вікном").
Слабкий "Доказ"
Своє рішення у Warner Bros. пояснили наслідками пандемії: на думку компанії, глядач не повернеться в кінотеатри до кінця 2021 року. "Необхідно знайти баланс із новою реальністю, де більшість кінотеатрів США працюватимуть в умовах обмеженої пропускної здатності", — заявило керівництво компанії.
Низка режисерів на чолі з Крістофером Ноланом висловилися різко проти такого нововведення. Однак його шпигунський бойовик "Тенет", який вийшов у серпні 2020 року за старою схемою за бюджетом $300 млн, на початок грудня зібрав $360,9 млн. З них більша частина припала на Китай ($66,6 млн). На батьківщині у фільму скромні $57,6 млн — картина не стала подією. Замість того щоб залучити глядачів у кінотеатри, провал фільму налякав інші студії, і ті позбавили зали своїх блокбастерів до кінця 2020 року.
В інтерв'ю CNBC гендиректор Warner Енн Сарнофф заявила, що рішення перейти на гібридну модель частково продиктоване поганими цифрами "Тенету" в бокс-офісі: "Ми багато дізналися про схильність глядачів ходити в кінотеатри, коли вони відкрилися. Завдяки "Доводу" ми зрозуміли, що США не готові до того, щоб повністю повернутися до колишніх часів. Звідси і нова стратегія".
Картині, щоб окупитися, потрібно зібрати вдвічі більше витраченого на неї бюджету, тому що половину доходу забирають кінотеатри. Нова схема насамперед вдарить по залах.
Для споживачів перехід в онлайн здешевлює контент: середній квиток на похід у кіно в США коштує $18, а місячна підписка на стримінг — $12-15. Можливо, доведеться знижувати ціни на квитки, щоб збалансувати гібридну модель.
Власники прав на фільми вже диктують кінотеатрам умови: дохід не 50 на 50, а 30 на 70 відсотків. Або давати в прокат стрічку на один тиждень і, тільки якщо вона виявиться успішною, продовжувати її. Нині акції кіномереж падають на тлі того, що у США відкрито лише кілька залів.
Warner Bros. заявила, що наступного року випустить у гібридному форматі такі фільми: "Дюна", "Король Річард", "Ґодзілла проти Конґа", "Матриця-4", нову частину "Загону самогубців", повнометражний мультфільм "Том і Джеррі". Загалом 18 проєктів, на які в сукупності витрачено суму близько $2 млрд.
А 17 грудня вони випустили за гібридною схемою "Диво-жінку: 1984", яку захлинаючись хвалять критики. Можливо, вона зробить те, що не вдалося "Тенетові".
Україні дадуть блокбастери
"Для українського ринку рішення Warner Bros. — плюс, — каже Фокусу Наталія Байдан, гендиректорка мережі кінотеатрів "Планета Кіно". — Стримінгові компанії HBO Max і Disney+ тут не мають передплатників. Тому можна не сумніватися, що нові фільми вийдуть у нас на великий екран. Усі ці історії про гібридну модель мене тільки тішать, бо я точно розумію, що ці фільми вони нам дадуть у прокат".
Завдяки "Доводу" ми зрозуміли, що США не готові до того, щоб повністю повернутися до колишніх часів кінопрокату. Звідси і нова гібридна стратегія
За словами Байдан, триває внутрішня війна між стримінговими платформами. Згідно з даними соціологічних досліджень, середньостатистичний американець здатний платити за дві підписки на рік. Найбільші гравці на цьому ринку — Netflix і Disney+. У кожної з них 200 млн передплатників. За ковідний період вони придбали передплатників більше, ніж розраховували отримати за найближчі п'ять років. У третьої за масштабом стримінгової платформи HBO Max передплатників у рази менше — 37 млн.
"Стримінгові платформи — це конвеєр, який постійно потребує нового контенту і свіжих фінансових вливань. Поки це все відбувається, у тебе є підписники. Щойно припиняється або настає пауза, передплатники так само швидко можуть зникнути, — підкреслює Байдан. — У Netflix був відтік передплатників через секс-скандал навколо французького фільму "Красуньки". А місяць тому Netflix на долар підняла місячне обслуговування абонентів, і ті стали масово від неї відписуватися".
2021 рік пройде під гаслом гібридної моделі та її конфігурації. Warner Bros. і Disney тягнутимуть свої платформи. А Paramount, Sony та Universal стоять на роздоріжжі. Вони триматимуться за рахунок торгівлі своїм контентом зі стримінгами, тим же Netflix. MGM пропонував купити "Не час помирати" Netflix, Disney, Warner Bros. Начебто торги дійшли до позначки $500 млн. Це величезні гроші, але угода не відбулася. Вирішили спочатку стартувати 2 квітня на великих екранах.
"Поспілкувавшись з американцями щодо перспектив, я так зрозуміла, що в січні — лютому Голлівуд ще не буде проявляти активність. Буде затяжна пауза. А з того, що вони заявляли на березень, уже нічого не приберуть, це "King "s Man: Початок" і багато мультфільмів: "Том і Джеррі", "Бебі Бос-2 тощо", — каже Байдан.
Ера міні-серіалів
Disney заявив про безліч серіальних франшиз на кшталт успішного "Мандалорця" зі всесвіту "Зоряних воєн". "Якісні серіали — чи не єдиний зараз формат, здатний утримувати передплатників, — стверджує Наталія Байдан. — Почнуть розмножуватися серіальні комедії та мелодрами — короткі історії, де глядач може прожити чуже життя, щоб відпочити від свого".
"Середньобюджетне кіно зникне у 2021 році. Великі студії залишать тільки франшизи, і інвестувати будуть у них. 70% коштів спрямують у серіальний контент. З'явиться маса невеликих компаній із крутими концептами бойовиків і комедій. Можливо, це викличе нову хвилю кіно", — підтверджує слова гендиректора "Планети Кіно" режисер Любомир Левицький ("Тіні незабутих предків"). Також він прогнозує виникнення нових форматів. "Уже з'являється інтернет-кіно для інтернет-аудиторії. У Росії Гарік Харламов випустив комедійний ютуб-серіал "Зона комфорту", який рве рейтинги. На виробництво витрачено копійки, а монетизація величезна — за рахунок мережевої реклами".
Кінотеатри-ресторани
За словами режисера, великих змін зазнають і самі кінотеатри, які стануть конкурувати з... ресторанами. "Нові розважальні центри будуть чимось середнім між кінотеатром і рестораном, — вважає Левицький. — Піти в кіно буде рівносильно "вийти у світ". Це буде недешево. Прості кінозали не виживуть. Сьогодні студії диктують умови кінотеатрам, які залежать від контенту. Я кінозалам не заздрю. Хто вистоїть — стануть королями ринку. Але вони мають давати додаткові послуги. Історія з гібридною моделлю розтягнеться років на три. Мені як фільммейкеру боляче про це говорити, але як продюсер і підприємець я розумію, що іншого шляху не буде".