Розділи
Матеріали

Без моря. Як війна зупинила торгівлю України зі світом

Марія Бабенко
Фото: Getty Images | Морські перевезення до війни були основним каналом експорту українського зерна

Через мінування Чорного моря та побоювання власників суден і страховиків в Україну тепер не йде жодне торгове судно. А судна, які прибули до 24 лютого, не покидають українські порти. Фокус з'ясував, якими альтернативними способами українські експортери намагаються обійти заблоковані Росією канали постачання.

Після вторгнення Росії в Україну головною проблемою вітчизняних експортерів стало блокування портів Чорного моря російською армією, через що експорт морськими шляхами став неможливим.

"Або через мінування Чорного моря, або через страх власників суден і страховиків щодо потенційної небезпеки для флоту та персоналу, в Україну тепер не йде жодне торгове судно, — коментує ситуацію Орест Матвійчук, старший юрист CMS Cameron McKenna Nabarro Olswang. — Українські порти також не покидають суди, які прибули до 24 лютого 2022 року. У зв'язку з цим міжнародні трейдери й експортери почали шукати альтернативні канали для експорту".

Обхідні маневри. Як постачають зерно з України за кордон

Зовнішня торгівля під час війни не зупинилася. Україна виробляє набагато більше агропродукції, ніж становлять її власні потреби, і тому може без загрози для своєї продовольчої безпеки експортувати чималий обсяг продовольства. Істотних адміністративних обмежень для експорту зернових, олії та більшості іншої агропродукції з боку України практично немає. Тобто, експорт, фактично, здійснюється як і в умовах мирного часу. Головне завдання — знайти альтернативні канали постачання.

"В експортерів зараз є два основні шляхи: залізницею до західних кордонів країни, а далі в європейські порти — або ж транспортування за допомогою барж по Дунаю у морські порти Румунії", — розповідає Світлана Литвин, аналітикиня Українського клубу аграрного бізнесу (УКАБ).

Дмитро Оносовський, адвокат, старший юрист ЮКК "Де-Юре" серед альтернативних шляхів називає експорт у Польщу по суші — автомобільні вантажні перевезення або залізницею до кордону, відвантаження в Дунайських портах Рені, Ізмаїл і Кілія, а також експорт у Констанцу (Румунія) з метою подальшого транспортування по морю.

Чому нові канали експорту з України такі вузькі

За словами Світлани Литвин, експорту альтернативними шляхами заважає низка проблем. По-перше, технічні складності, такі як різна ширина залізничних колій в Україні та ЄС, через що доводиться перевантажувати продукцію або змінювати ширину коліс, нестача вагонів, барж, неготовність залізничних операторів та інших учасників ланцюга поставок країн ЄС до наших обсягів зерна тощо.

"Перевантажувальних терміналів на залізниці в достатній кількості немає. Автомобільний експорт стикається з проблемою дотримання українськими вантажівками екологічних норм у Європі, хоча сусідні європейські країни вже вводять тимчасові послаблення екологічних вимог для українських вантажних авто. Тим часом, у дунайських портах України не вистачає барж для відвантаження всієї продукції", — продовжує перелік перешкод Дмитро Оносовський.

Литвин зазначає, що через вищезгадані проблеми пропускна спроможність цих шляхів не може замінити морські порти — зараз вона становить максимум 1 млн тонн на місяць, що в 5-6 разів менше, ніж можливості морських портів.

Україна за допомогою морських портів експортувала приблизно 5 млн тонн зерна на місяць
Фото: "Укрвнештранс"

Втрачені можливості експорту з України

До війни частка агропродукції у структурі українського експорту сягала 40%. У зв'язку зі створеними державою-окупантом складнощами обсяги експорту агропродукції з України вже суттєво знизилися порівняно з довоєнним часом.

"Якщо зазвичай Україна за допомогою морських портів мала можливість експортувати приблизно 5 млн тонн зерна та 500-600 тис. тонн соняшникової олії на місяць, то за результатами березня 2022 року залізницею кордон перетнуло лише 220 тис. тонн зерна та 15,8 тис. тонн олії", — уточнює Світлана Литвин. Так, як зазначає співрозмовниця Фокусу, навіть за максимальної пропускної спроможності всіх альтернативних шляхів експорту, надлишки кукурудзи, що є в Україні, будуть вивозити понад рік, і то за відсутності експорту інших зернових".

Раніше Андрій Ставніцер, директор порту ТІС у Южному (Одеська обл.) заявив ЗМІ, що врожай, який зараз є в Україні, в умовах морської блокади доведеться вивозити 40 місяців.

"Нарощування пропускного потенціалу альтернативних шляхів відбувається повільно і поступово, — підсумовує Оносовський. — Для збільшення експортних потужностей необхідне сприяння прикордонним країнам, зокрема залучення їх транспортних потужностей, вантажівок і барж на Дунаї". Проте опитані Фокусом експерти впевнені, що єдиним шляхом відновлення довоєнних обсягів експорту є розблокування українських морських портів. Але для цього потрібно зупинити російську агресію.