Всупереч правилам чоловіків. Перша професійна жінка-художниця в історії західного мистецтва
Становлення Лавінії Фонтани як професійної художниці у сфері, де домінували чоловіки, було зовсім не звичайним. Національна галерея Ірландії досліджує її видатну кар'єру на великій монографічній виставці, де представлено 50 картин і робіт на папері.
Лавінію Фонтану, справжню першопрохідницю в історії західного мистецтва, називають першою професійною жінкою-художницею. Тоді, як інші жінки до неї були відомі своїми картинами в межах монастиря або двору, Фонтана заснувала власну успішну студію в Болоньї, а згодом у Римі, пише The Art Newspaper.
У Фокус.Технології з'явився свій Telegram-канал. Підписуйтесь, щоб не пропускати найсвіжіші та найцікавіші новини зі світу науки!
Національна галерея Ірландії віддає належне безпрецедентному внеску Фонтани у світ мистецтва своєю майбутньою виставкою "Lavinia Fontana: Trailblazer, Rule Breaker", на якій представлять її найбільшу і найамбітнішу відому картину "Візит цариці Савської до царя Соломона" (1599).
Кураторка виставки Айф Брейді обіцяє неймовірне враження від близько 50 картин і робіт на папері, які досліджують численні "перші кроки" в кар'єрі Фонтани, з акцентом на її спеціалізації в портреті. Вона стала улюбленою художницею болонських аристократок, але її безпрецедентна робота над масштабними громадськими вівтарями та жіночою оголеною натурою також заслуговує на увагу, особливо в часи, коли жінкам не дозволялося вивчати людську анатомію.
Кар'єра Фонтани в живописі зумовлена фінансовою необхідністю. Її батько Просперо, відомий портретист, захворів і бачив у молодшій доньці рятівницю родини. Нетрадиційний шлюб Фонтани з Джан Паоло Дзаппі дозволив їй продовжити художню кар'єру, а весільний контракт, представлений у першій залі виставки, передбачав, що вона не мала приданого і що вони обоє зароблятимуть на життя в будинку її батька.
Попри те, що вона народила 11 дітей, Фонтана працювала плідно і стратегічно протягом наступних років. Вона була вправною в саморекламі, переговорах і дипломатії, необхідних для успішного художника в епоху Відродження. Її злет збігся з періодом, коли жінки в Болоньї мали більше можливостей брати участь у суспільному житті, зокрема меценатствувати в благодійних організаціях і мистецтві.
Елітні клуби Фонтани стали її основною клієнтурою. Її тонко деталізовані маньєристичні портрети з пишним одягом і коштовностями були обов'язковим атрибутом цих жіночих будинків. На виставці представлено монументальний груповий портрет родини Гоццадіні 1584 року, перше задокументоване замовлення від жінки-мецената жінці-художниці.
Стиль Фонтани може здатися академічним у порівнянні з грубим натуралізмом її майже сучасника Караваджо. Однак виставка в Дубліні має на меті зруйнувати ці стіни, експонуючи її роботи поряд із рідкісними ренесансними тканинами та модними аксесуарами, занурюючи відвідувачів галереї у світ Болоньї кінця 16-го століття.
Лише в останні десятиліття техніка Фонтани, як і техніка інших ігнорованих жінок-художниць в історії, поглиблено вивчена, що призвело до нових відкриттів її творчості. Наразі існує близько 130 достовірно атрибутованих картин.
Виставка має на меті представити Фонтану як художницю, а не просто жінку, і надихнути на подальші дослідження її досі загадкової студійної практики. Брейді сподівається, що захід дозволить краще зрозуміти творчість Фонтани, що має вирішальне значення для майбутніх досліджень.
Раніше Фокус розповідав про нелегку долю найсильнішої жінки 13 століття. 1000 наречених не змогли завоювати її серце, а сама вона відмовлялася визначатись гендерними ролями, була безстрашною бойовою командиркою, чемпіонкою з боротьби та грізною політичною радницею.
А також ми писали про древню імперію Хунну. ДНК проливають світло на першу кочову імперську державу та роль принцес в приєднанні нових територій. Їхній вплив сягав Єгипту, Риму та імператорського Китаю, а неодноразові вторгнення до Китаю спонукали до зведення Великого китайського муру.