16 січня набуває чинності закон про мову: які штрафи і "як скаржитися"
За відмову обслуговувати українською мовою заклад можуть оштрафувати на суму до 6800 грн.
З 16 січня 2021 року набирає чинності стаття 30 Закону "Про забезпечення функціонування української мови як державної", згідно з якою вся сфера обслуговування в Україні повинна працювати винятково державною мовою. Уповноважений із захисту державної мови Тарас Кремінь розповів, що зміни стосуються всіх представників сфери послуг, незалежно від форми власності.
"На практиці це означає, що український споживач нарешті отримає право на обслуговування державною мовою за замовчуванням — у супермаркеті або в інтернет-магазині, у кавʼярні або ресторані, у банку або в аптеці, на АЗС або на вокзалі, у спортзалі або бібліотеці тощо. Винятків небагато: тільки на прохання клієнта його персональне обслуговування може здійснюватися іншою мовою, прийнятній для обох сторін ", — розповів Кремінь.
Омбудсмен додав, що варто пам'ятати: вимога на обслуговування державною мовою стосується не тільки сфери торгівлі. Йдеться також про освітні послуги (в т. ч. гуртках і секціях), медичному обслуговуванні, надання соціальних послуг тощо.
Більше того, українською повинна подаватися інформація в цінниках, інструкціях, технічні характеристики, маркування, квитках, меню тощо. При цьому інформація державною мовою про товари і послуги може дублюватися й іншими мовами.
Кремінь опублікував на своїй сторінці у Facebook детальну інструкцію про те, як варто поводитися в разі, "якщо порушується ваше право на отримання інформації або послуг державною мовою":
- Спробувати залагодити ситуацію "на місці", попросивши співробітника обслужити вас державною мовою.
- У разі відмови працівника звернутися до керівництва закладу або на їхню "гарячу лінію" (торгової мережі, аптеки, АЗС тощо).
- У разі відмови або відсутності забезпечення надання послуг державною мовою варто зафіксувати факт відмови за допомогою аудіо, відео або письмового підтвердження свідків. Також варто зафіксувати інформацію про заклад (назва, адреса, контакти).
- Надіслати скаргу уповноваженому із захисту державної мови на електронну пошту skarha@mova-ombudsman.gov.ua або заповнивши відповідну форму на сайті https://mova-ombudsman.gov.ua/. Також можна відправити письмову скаргу за адресою: 01001, м.Київ, провулок Музейний, 12.
У тексті скарги потрібно вказати: ПІБ, адреса проживання, суть скарги, хто саме потенційно порушив нові норми закону, як саме, коли і за якою адресою. До звернення варто прикріпити докази, що підтверджують факт порушення.
У письмовій скарзі необхідно вказувати дату її складання. В електронній варто вказувати e-mail або інша інформація для зворотного зв'язку. Ставити підпис текстом скарги при надісланні її в електронному варіанті не обов'язково.
Кремінь зазначив, що скарги можна подавати уповноваженому протягом півроку з моменту фіксації порушення.
Кремінь розповів, що за порушення нових норм законодавства передбачені штрафи.
"Перш за все складається акт, якщо така скарга надходить на нашу адресу. І попередження суб'єкту господарювання щодо усунення можливого порушення закону. Якщо протягом 30 діб таке порушення не буде усунено, ми складаємо протокол і оголошуємо постанову про стягнення з підприємства штрафу від 300 до 400 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян ", — розповів Кремінь.
Станом на січень 2021 року фіксована сума одного неоподатковуваного мінімуму доходів громадян становить 17 грн. 300 і 400 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян — це 5100 і 6800 грн відповідно.
"Хочу сказати, що така сума не буде стягуватися з персоналу, який безпосередньо буде порушувати мовний закон, а буде стягуватися з підприємства. Тобто, якщо таке порушення є на рівні супермаркету, то керівник мережі супермаркетів зобов'язаний це порушення усунути", — повідомив Кремінь .
Зазначимо, що з 16 липня 2021 року, кожен, хто захоче стати чиновником в органах державної влади або місцеве самоврядування, зобов'язаний буде підтвердити своє знання української мови.