Розділи
Матеріали

П'ять зірок для намету. Що таке глемпінги і де їх знайти в Україні

Євгенія Корольова
Фото: cottonbro from Pexels | Наметові містечка з WI-FI і кондиціонерами стають дедалі популярнішими

Наметові містечка з WI-FI і кондиціонерами стають дедалі популярнішими серед забезпечених туристів. Фокус дізнався, хто розвиває глемпінги в Україні і скільки коштує відпочинок у "п'ятизірковому" наметі.

Андрій Родкін і Олександр Коновалов, молоді підприємці з Рівненської області, восени 2017 року пішли в похід на Полонинський хребет у Закарпатті. Усе було як годиться — рюкзаки, намети, спальники, але після одного з особливо тяжких підйомів втомлені друзі стали фантазувати про те, як добре було б прийняти нормальний душ і поспати на ліжку замість каремата. Після повернення додому Коновалов не міг викинути з голови ідею про комфортний відпочинок на природі і … почав гуглити. Виявилося, що такий формат успішно розвивається в Європі.

Сьогодні в різних регіонах України налічується близько 20-25 глемпінгів
Фото: Getty Images

Глемпінги впевнено можна назвати одним з головних світових тревел-трендів останніх років. Термін обʼєднує в собі два слова: "гламурний" і "кемпінг". У цьому, власне, і полягає суть явища. Клієнти зупиняються в просторих наметах (глемпах), де є всі зручності, меблі і свіжа постільна білизна. Звичайно, шанувальникам традиційних походів, які несуть усе необхідне в рюкзаках і вважають за краще спати в спальниках, такий вид відпочинку як і раніше не близький. Однак, для тих, хто однаково хоче єднання з природою і комфорту, наметовий готель стає ідеальним варіантом.

Стартап: почати з нуля

Надихнувшись світовим досвідом, Родкін і Коновалов вирішили запустити власне виробництво глемпів і стали першопрохідцями в цій сфері в Україні. У лютому 2018 року ці фірми створили компанію Glamping UA. "Ми пішли нетривіальним шляхом, не так, як працюють більшість компаній. Якщо інші спочатку роблять рендери [компʼютерну візуалізацію], продають і лише потім їх створюють, ми спершу створили сам продукт", — розповідає Родкін. Разом з інженерами підприємці розробили власну модель — двоповерховий наметовий модуль Family — і вже з нею вийшли на ринок.

Близько $ 7-10 тис. доходу за сезон генерує один глемп

У запуск проекту бізнесмени вклали $ 50 тис., з часом інвестиція перевищила $ 100 тис. До кінця поточного сезону партнери сподіваються вийти на окупність. Сьогодні в їхній лінійці представлено десять моделей вартістю від $ 1,5 тис. до $ 9,8 тис. (без наповнення і монтажу). Клієнт вибирає модулі, а Glamping UA "під ключ" монтує готовий наметовий табір з усією інфраструктурою.

"За минулий рік у країні стався "квантовий стрибок" глемпінгу", — коментує Андрій Родкін. Якщо у 2020-му наметових готелів було не більше пʼяти, то наразі їх у різних регіонах налічується близько 20-25. Наразі компанія працює над сімома проектами. Одним з найбільш розкішних став Royal Glamping, де доба проживання коштує до 5 тис. грн. Табір з девʼяти глемпів розташований за 50 км від Києва, у селі Кийлів на березі Канівського водосховища. Модулі наметового готелю оснащені по максимуму: у кожному є міні-кухня з мікрохвильовою піччю, санвузол з душем, кондиціонер і навіть сейф.

Як розповідає Ксенія Кутепова, співзасновниця Royal Glamping, вони разом з чоловіком і трьома дітьми самі приїжджали в Кийлів на відпочинок і закохалися в ці місця, тому з майданчиком визначилися відразу. Ідея запуску глемпінгу виникла випадково. Сімʼя відправилася зі звичайними туристичними наметами в Одеську область, але подорож не склалася: під час шторму всі речі ледь не полетіли. Після цього подружжя стало шукати відповідний для відпочинку формат і дізналися про глемпінги. До цього, як зізнається Кутепова, з готельним бізнесом вони ніяк не були повʼязані, але вирішили спробувати і знайшли інвестора для реалізації проекту.

Поява нових бунгало в різних регіонах призведе до зниження вартості послуг і, отже, популяризації глемпінгу серед більш широких верств населення

Початкової мети створювати саме люксовий продукт у команди Royal Glamping не було. Але для засновників глемпінгу було важливо зробити його максимально безпечним і зручним.

"Ми хочемо, щоб наші гості відчували себе захищеними, тому на території є відеонагляд та охорона. Людина не повинна переживати за щось, тут вона зможе просто розслабитися і відпочити", — пояснює співзасновниця глемпінгу.

Лакшері-кемпінгів в Україні стає все більше
Фото: Charl Durand from Pexels

Рік гламуру. Лакшері-кемпінгів усе більше

За розрахунками бізнес-консалтингової компанії Grand View Research, до 2025 року середнє зростання ринку глемпінгів у світі становитиме 12,5%, а його загальний обсяг досягне $ 4,8 млрд. На Кіпрі 2023 рік навіть оголосили роком глемпінгу. Днями Саввас Пердіос, заступник міністра туризму країни, пообіцяв, що в найближчі два роки уряд сприятиме розвитку лакшері-кемпінгів. Правда, для цього необхідно внести зміни до законодавства, адже наразі такий бізнес у республіці ніяк не регулюється. Андрій Родкін не сумнівається, що через два-три роки про законодавче врегулювання ринку глемпінгів задумаються і в Україні. Поки ж глемпи сертифікуються як туристичні намети.

Дослідження цільової аудиторії допомогли сформувати портрет умовного глемпера. Це українці 25-40 років із середнім і вище середнього рівнем доходу

Як зазначає бізнесмен, сьогодні є попит на цікаві інвестиційні проекти, що і сприяє динамічній популяризації культури глемпінгів.

"Нашими клієнтами стають люди, які хочуть розвивати свої локації і готові вкладати кошти в розширення номерного фонду. Це, наприклад, заміські комплекси або готелі", — говорить Родкін. Наявність глемпінгу на готельній території стає відмінним бонусом і може залучити нових клієнтів, зацікавлених у незвичайному форматі відпочинку.

Влітку 2020 року ідеєю запустити франшизу глемпінгів в Україні загорівся Артур Лупашко, засновник і генеральний директор керівної компанії Ribas Hotels Group. Пандемія коронавірусу була в розпалі, проте це не збентежило бізнесмена і його команду. Лупашко опублікував у Facebook пост про глемпінги в Європі і запитав підписників, чи готові вони зупинятися в наметових готелях. Ентузіазм коментаторів переконав його, що варто ризикнути, і разом з партнерами він створив мережу Glamping Mandra. Перший глемпінг на три намети відкрився на пляжі Дністровського лиману в Затоці 29 серпня, у кожен глемп інвестували $ 6-8 тис. Як розповідає Сергій Боєв, керівний партнер Glamping Mandra, у цьому році одне бунгало обходиться дорожче — ціни значно зросли.

"Наразі повністю готовий глемп коштує $ 9 тис.", — уточнює Боєв.

Розваги для молодих. Платити за відпочинок у глемпінгах більше за інших готові молоді люд
Фото: @apertoura

Заповнюваність глемпінгу в минулому році становила 87-95%, цього літа показник впав до 80%, але в компанії це пояснюють поганою погодою і сподіваються, що, як тільки закінчаться дощі, завантаженість виросте до 90-95%. Вартість проживання в літній час коливається від 1680 до 3600 грн за добу.

"Наша цільова аудиторія — люди 20-45 років, які втомилися від типового відпочинку і бажають відпочити на природі, але з усіма зручностями", — підкреслює Боєв.

У червні запустився ще один глемпінг мережі — цього разу в Каневі Черкаської області. Найближчим часом відкриється Мандра Шато Трубецького в Херсонській області, на території відомого "Виноробного господарства князя Трубецького". У цілому ж до 2030 року в мережі має зʼявитися близько 30 наметових готелів по всій Україні.

За словами Вікторії Берещак, експертки ринку нерухомості, значний фактор, що стимулює розвиток такого типу обʼєктів, — відносно невеликий обсяг інвестицій для будівництва порівняно з повноцінним курортним комплексом або готелем.

"Сума інвестицій в організацію глемпінгу може стартувати від $ 75 тис. для невеликого обʼєкта, де істотними статтями витрат стануть закупівля будинків або їх будівництво, монтаж на ділянці, інженерія, організація комфортного побуту, вибудовування бізнес-процесів і належного рівня сервісу", — коментує Берещак. Також доведеться витратитися на маркетинг, розміщення інформації на сервісах оренди житла, SMM-маркетинг.

Однак, якщо період окупності готелю в допандемійні роки перевищував 13-15 років, то тут при правильно обраній стратегії, локації і належному рівні попиту знадобиться шість-вісім років, пояснює експерт.

"У разі ж невеликих форматів у курортних місцях термін зменшується до чотирьох років", — додає вона. Інші експерти кажуть, що терміни окупності можуть бути ще меншими — усього два-три роки.

Як запевняє Андрій Родкін, за сезон один глемп генерує близько $ 7-10 тис. доходу. У мережі Mandra розповідають, що дохід за перший рік роботи глемпінгу становить $ 99 тис., прибуток — $ 55 тис., за другий — $ 110 тис. і $ 63 тис. відповідно. За словами Вікторії Берещак, комплекс з 10 глемпів при 65-відсотковій заповнюваності з хорошими видовими характеристиками, рівнем комфорту і сервісу може генерувати $ 66-81 тис. прибутку на рік.

Глемп — це намет з усіма зручностями
Фото: pexels.com

Сова за стінкою: комфортний відпочинок на природі

Яна Метьолкіна, тревел-блогерка та ексредакторка передачі "Орел і Решка", не так давно побувала на території глемпінгу Mandra в Затоці.

"Це прикольне місце, якісно зроблені будиночки, усередині все стильно обладнано, як у Pinterest, розташований на березі моря. Єдиний недолік — у них порушена ідея глемпінгу", — розповідає Метьолкіна. За її словами, формат має на увазі, що ти можеш жити зі зручностями, але все одно приїжджаєш на місце заради дикої природи.

"Там ніякої природи, у цілому, немає, тільки будиночки і дачне селище, — каже Яна. — Ти просто живеш у цих модних наметах на березі, і все. Виходить, вони взяли концепт, але до кінця не реалізували саму ідею".

Значний фактор, що стимулює розвиток такого типу об'єктів, — відносно невеликий обсяг інвестицій для будівництва

Як вважає Метьолкіна, формат глемпінгів насамперед розрахований на естетів.

"Він підходить для цінителів красивого життя і любителів експериментувати", — міркує блогерка.

Вікторія Берещак, у свою чергу, впевнена, що основна аудиторія глемпінгів — це представники креативної економіки, IT-фахівці і досвідчені мандрівники, які вже спробували такий відпочинок за кордоном.

"Середній вік гостей — 25-30 років. Зазвичай це пари без дітей, хоча все залежить від формату глемпінгу", — говорить експерт. Період перебування в наметовому готелі в середньому становить два-чотири дні.

За час роботи команда Glamping UA робила кілька досліджень цільової аудиторії такого відпочинку, завдяки чому сформувала портрет умовного глемпера. Це українці 25-40 років із середнім і вище середнього рівнем доходу. Молодші люди прагнуть отримати нові емоції і досліджувати незнайомі місця. Однак, відпочинок у бунгало часто вибирають і сімʼї з дітьми, зазначають у компанії.

"Люди хочуть на два-три дні виїхати на природу, посидіти ввечері біля багаття, але не хочуть жертвувати своїм комфортом", — пояснює Андрій Родкін. Туристи мають можливість ночувати в зручному ліжку, але при цьому чути за стінкою намету сову, яка гупає поруч на дереві. І це одна з причин, через яку вони готові вибирати глемпи, а не будиночок у лісі. Крім того, такий відпочинок обходиться дешевше за оренду заміської вілли.

Відпочинок у бунгало часто вибирають сім'ї з дітьми
Фото: pexels.com

На думку Вікторії Берещак, формат глемпінгів відкриває для інвесторів необмежені можливості.

"Вони можуть створювати концептуально цікаві обʼєкти, відштовхуючись від потреб різних цільових аудиторій, — коментує експертка ринку нерухомості. — Це можуть бути скандинавський мінімалізм, напівпрозорі сфери з краєвидом на Карпати або комфортабельні намети біля берегової лінії". При цьому є можливість експериментувати і з наповненням сервісів. Хтось робить ставку на рекреаційні зони, хтось — на спортивну інфраструктуру або лаунж-простір, а в інших місцях можуть бути підвищений рівень приватності, фешенебельне оздоблення та додаткові послуги у вигляді чанів і відкритих басейнів, розповідає Берещак.

Експертка вважає, що найбільш популярними локаціями глемпінгу в Україні будуть Івано-Франківська, Одеська, Львівська та Закарпатська області. Причому близькість водоймищ і мальовничі краєвиди можуть підвищити середній чек на 20-30%.

Близькість водойми та мальовничі види можуть підвищити середній чек на 20-30%
Фото: pexels.com

Основним поштовхом до динамічного розвитку глемпінгу стало введення суворих карантинних обмежень через пандемію.

"Якщо раніше всі намагалися виїхати за кордон, то наразі більшість людей через заходи безпеки і страх захворіти, через небажання возитися з довідками воліють відпочивати всередині країни. Причому багато хто хоче мінімально контактувати з іншими, адже зберігся цей соціопатичний синдром, тому вибирають такий варіант на природі", — коментує Яна Метьолкіна.

Експерти сходяться на думці, що найближчим часом Україну очікує бум глемпінгу, а згодом це стане звичним форматом відпочинку поряд з класичним наметовим туризмом і орендою будиночків біля моря. Поява нових бунгало в різних регіонах призведе до зниження вартості послуг і, отже, популяризації глемпінгу серед більш широких верств населення.