Розділи
Матеріали

Час з'їдає літаки: експерти розповіли про велике зношення авіації ПКС РФ

Дмитро Лутович
Фото: Відкриті джерела | База утилізації та розбору авіатехніки в Росії

Кількість російських бойових машин, здатних виконувати завдання на передовій, помітно скоротилася, зазначають експерти. Крім того, існує проблема взаємодії між родами військ, оскільки російські системи ППО збивали свої ж винищувачі.

Напередодні зимового періоду бойових дій в Україні російські повітряно-космічні сили (ПКС) стикаються з проблемою зниження коефіцієнта готовності наявного парку бойових літаків. Виною тому — велика кількість втрат літаків у поєднанні з падінням коефіцієнта готовності до виконання завдань через велику кількість льотних годин. Про деградацію ПКС РФ і зношення великої кількості російських бойових літаків йдеться в матеріалі Breaking Defence.

Оглядачі пишуть, що за оцінками Міноборони Великої Британії з початку конфлікту ПКС втратили 90 бойових літаків. Зокрема значну кількість найсучасніших моделей літаків "Су", замінити які вельми проблематично.

Ситуація тільки погіршилася, коли нещодавно стало відомо, що російські підрозділи ППО збили два власні винищувачі Су-35С з інтервалом у кілька днів. Перший літак був збитий наприкінці вересня в районі українського міста Токмак, розташованого за 20 кілометрів за лінією фронту. Другий Су-35 було втрачено 6 жовтня в районі Маріуполя.

"Ці два інциденти свідчать або про серійну відмову системи "свій-чужий" (IFF) Су-35 виробництва ЦНДІ ЕІСУ, або про нездатність ПКС Росії та її підрозділів ППО ефективно обробляти сигнали, що видаються цією системою", — пояснили експерти.

У зв'язку з цим один із фахівців НАТО розповів про випадки, коли відмови російських авіаційних систем запобігали небезпечним зіткненням у небі з літаками альянсу.

"Коли йдеться про російські ПКС, то іноді можна сказати тільки "слава Богу за неякісне технічне обслуговування", — іронічно зазначив він.

Знос авіації

Другою проблемою для ПКС РФ стала велика кількість льотних годин, внаслідок чого деякі літаки літають набагато інтенсивніше, ніж передбачалося до початку повномасштабних бойових дій в Україні. Крім того, стійкий темп збільшення нальоту годин створює підвищену потребу в обслуговуванні машин.

Наприклад, сучасні російські літаки розраховані на ресурс 3500-4500 льотних годин, а деякі й на 6000. Тоді як радянські літаки були розраховані на 2-3,5 тис. годин.

Це призвело до того, що кількість ударних платформ, зокрема, винищувачів-бомбардувальників Су-34, доступних для виконання завдань, помітно скоротилася. Деякі зразки, як-от МіГ-31, були модернізовані для продовження терміну служби, але більшість старих літаків наближається до кінця терміну служби, коли залишається всього 500-1000 годин.

"У перші місяці війни в Україні ПКС здійснювали від 150 до 300 вильотів на день, тоді як у мирний час цей показник становив 60 вильотів. Відтоді цей показник знизився до 100 вильотів на день, але це все одно майже вдвічі більше, ніж у мирний час", — ідеться в матеріалі.

Так є ймовірність, що Росія витратила ресурс багатьох своїх літаків набагато швидше, ніж планувалося в Міноборони.

Раніше повідомлялося, що російські повітряні сили отримали нову партію винищувачів Су-57 і Су-35. Віцепрем'єр РФ Денис Мантуров заявив, що літаки перед постачанням у війська пройшли повний цикл заводських випробувань і були протестовані в різних режимах роботи.