Розділи
Матеріали

Французький винищувач Mirage хороший, але не найкращий для України, — Business Insider

Олексій Руденко
Фото: Вiкiпедiя | Mirage 2000-5

Французький Mirage, який обіцяв передати Еммануель Макрон, обмежений дальністю ракетного озброєння на борту. А винищувач Gripen створювали з імовірністю, що повітряним силам Швеції доведеться битися в повітрі з російською авіацією.

Франція оголосила, що відправить Україні винищувачі Mirage 2000-5, який, після F-16, стане другим військовим літаком, обіцяним Києву. Однак хоча "Міраж" і хороший, але, можливо, він не найкраще підходить для українських сил. Про це пише Business Insider.

Mirage 2000-5, як і його аналог F-16, є хорошим винищувачем четвертого покоління, зазначають журналісти, який привнесе деякі додаткові можливості в український парк застарілих бойових літаків радянської епохи. Але жоден із цих літаків не є найкращим варіантом для Києва, враховуючи нинішні умови бою. І оскільки системи наступного покоління навіть не обговорюються, літаком, найбільш підходящим для України, заявляють у виданні, залишається шведський JAS 39 Gripen.

Mirage — багатоцільовий винищувач четвертого покоління з трикутним крилом виробництва французької компанії Dassault Aviation. Це перевірений у боях апарат, який виконував бойові вильоти в конфліктах на Близькому Сході та на Балканах.

Варіант 2000-5, який президент Франції Еммануель Макрон обіцяв відправити Україні, оснащений модернізованою радіолокаційною системою, може бути обладнаний ракетами класу "повітря-земля" і "повітря-повітря", а також бомбами з лазерним наведенням. У нормальних умовах французький Mirage 2000-5 ідеально підходив би для такої країни, як Україна, але зараз це не та ситуація, сказав експерт з авіації та технологій британського аналітичного центру Royal United Services Institute Джастін Бронк. Ефективність Mirage 2000-5 насамперед, за його словами, обмежена ракетою класу "повітря-повітря" MICA, що має набагато меншу дальність дії, ніж варіанти AIM-120 AMRAAM, які Київ міг би використовувати з F-16.

Крім того, українських пілотів, які можуть швидко навчитися експлуатації та обслуговування такої складної системи, як винищувач, також вкрай мало. Багато з цих людей уже проходять навчання на F-16 на полігонах у Європі та США.

Експерти з повітряних війн упродовж усього конфлікту в Україні стверджували, що найбільш підходящим західним бойовим літаком для українських сил є шведський JAS 39 Gripen, побудований оборонною та аерокосмічною фірмою Saab. Він являє собою багатоцільовий винищувач 4,5-го покоління, який перебуває у виробництві з 1980-х років.

Шведський винищувач був розроблений з ідеєю, що розосереджені винищувальні сили битимуться з Росією, не маючи при цьому переваг членства в НАТО і не стикаючись із загрозою ракет класу "земля-повітря". По суті, він був розроблений саме для тих умов, у яких воює Україна.

JAS 39 Gripen
Фото: Вiкiпедiя

Експерти вважають Gripen високоефективним і дієвим винищувачем. Він відносно недорогий в експлуатації, простий в обслуговуванні і потребує менше місця на злітно-посадковій смузі, ніж деякі інші літаки, для зльоту і посадки.

Літак також володіє передовими можливостями радіоелектронної боротьби, які були спеціально розроблені для протидії радарам російських літаків і наземним системам ППО.

Крім того, Gripen може бути оснащений різними ракетами і бомбами класу "повітря-поверхня", а також ракетами класу "повітря-повітря" більшої дальності. Серед них — ракета класу "повітря-повітря" Meteor, здатну знищувати цілі на відстанях понад 200 км.

Порівняно з F-16 і Mirage, Gripen набагато гнучкіший, з погляду експлуатаційних вимог, особливо коли йдеться про вартість і технічне обслуговування, і більш ресурсоефективний, зазначають у виданні. Водночас там додають, що недоліком шведського літака є те, що він ще не брав участі в бойових діях і є доволі обмеженим у наявності, на відміну від F-16 та його систем підтримки, які доступні по всій Європі.

Нагадаємо, що Україна торік вела переговори зі Швецією щодо можливості отримання винищувачів Gripen. І влада країни пообіцяла оцінити потенціал відправки літаків. Наприкінці травня 2023 року Швеція дала дозвіл українським пілотам пройти тренування на JAS 39 Gripen. Однак наприкінці травня цього року стало відомо, що деякі країни наполегливо закликали Стокгольм відкласти можливість відправки Gripen в Україну, щоб дозволити Києву зосередитися на F-16.