Отримуємо поганих солдатів замість хороших інженерів: хто і як бронює виробників дронів
Гарантією бронювання є тільки державний контракт, але отримати його дуже складно. Компанії Airlogix, Skyassist, а також розробник дронів "Кобра" поділилися, як мобілізація працівників впливає на виробництво та бойові дії в Україні.
Новий закон, який набуде чинності 18 травня, посилює мобілізацію в Україні через повномасштабне вторгнення російських військ, він покликаний залучити до Збройних сил якомога більше військовозобов'язаних громадян. Виникає багато питань щодо бронювання фахівців, які працюють на підприємствах із виробництва військової техніки. Фокус поцікавився у виробників безпілотних літальних апаратів, чи змогли вони забронювати достатню кількість працівників і на що очікують у найближчому майбутньому.
Нова модель бронювання від мобілізації
Відповідно до рішення Кабінету Міністрів від 16 січня, в Україні мають бронювати від мобілізації військовозобов’язаних працівників підприємств і організацій, які Міністерство стратегічної промисловості визначило як критично важливі у сфері оборонно-промислового комплексу. Передбачається два варіанти бронювання: від 50% військовозобов'язаних працівників і до 50% включно, залежно від категорії підприємства.
Згідно з документом, бронювати українців незалежно від військового звання, віку та військово-облікової спеціальності й без обмеження за кількістю можуть компанії та організації, які:
- виробляють товари для Сил оборони;
- розробляють, модернізують і ремонтують військову, спеціальну техніку та її запчастини;
- виробляють боєприпаси й іншу продукцію оборонного призначення.
Підприємство має відповідати двом критеріям:
- Мати оборонний контракт із державним замовником;
- Понад половину від загального обсягу виробництва повинні складати товари, роботи й послуги у сфері ВПК.
Кого можна забронювати від мобілізації
Ситуацію Фокусу прокоментував Віктор Локотков — керівник відділу маркетингу Airlogix, яка створює безпілотні авіаційні комплекси Gor. Він розповів, що компанія внесена до переліку критично важливих у сфері ВПК, і це дозволяє бронювати працівників. Туди може потрапити будь-яке підприємство, якщо має оборонний контракт або ж якісь зобов'язання перед державою та працює на неї, наприклад, виробляє продукцію для армії. Але якщо навіть виробляється якась дуже важлива продукція, проте вона не постачається державі, то найчастіше компанія не входить до ВПК, а тому й не визнається важливою.
"Треба над цим працювати, писати листи, заповнювати документи. Будь-яка компанія, яка виготовляє безпілотні авіаційні комплекси та контрактується державою, може отримати такий статус", — запевнив Віктор Локотков.
Він додав, що Airlogix займалася бронюванням співробітників за схемою 50% ще до того, як отримали всі документи. Коли ж 16 січня Кабмін ухвалив нове рішення, то продовжила це робити. Віктор Локотков зараз не може назвати, який відсоток працівників мають бронь від мобілізації, бо ситуація змінюється досить швидко. Із робітниками виникають проблеми, такі як неоновлені облікові дані, або коли вони досягають 25-річного віку вже після влаштування на роботу й необхідно оформити військовий квиток.
"Ці питання потрібно вирішувати, і вони вирішуються, хоча це складний процес. Точно не 100%, але велика кількість співробітників заброньовані", — підкреслив представник компанії.
Представник команди-виробника українських ударних дронів "Кобра" Віталій Бризгалов повідомив Фокусу, що ситуація залишається складно, як і минулого року. Волонтерські проєкти не мають шансів на бронювання, а невеликим командам потрібна кожна людина, бо знайти інженерів зараз досить складно. Їх практично не лишилося, а ті, що є, зайняті на промислових виробництвах або вже працюють на оборону.
Бронювання через державні контракти, мабуть, єдиний шлях зараз, для цього потрібно створювати вироби, кодифікувати, ставати на озброєння, але важко отримати статус критично важливого підприємства для оборони країни. Далеко не кожен проєкт може його отримати, бо дрони схожі, а новим проєктам складно конкурувати з тими, хто вже став на озброєння, навіть якщо вони чимось кращі.
"У більшості випадків я раджу приєднуватися до потужних команд, які вже пройшли цей шлях, ставати субпідрядником для критично важливих підприємств, щоб отримати змогу забронювати до 50% штату. Звісно, це не врятує, якщо мобілізують 50% його працівників, практично на будь-якому проєкті це поставить крапку. Із цим зтикаються дуже багато підприємств, "гаражних" виробників. У нас теж мобілізують робітників, які працюють віддалено. Коли тобі приходить звістка, що знову когось мобілізували, то розумієш, що потрібно знову когось шукати, а ресурс уже витрачений. Найголовніше — це час, який витрачається на навчання нових працівників. Підприємства, які можуть собі це дозволити, постійно шукають людей наперед і навчають, навіть якщо вони на той момент не потрібні", — розповів Віталій Бризгалов.
Стати підрядником критично важливого підприємства теж не так просто. Субпідрядники для оптимізації роботи зазвичай розділяють замовлення між ФОП. Такі підприємці можуть забронювати до 50% своїх робітників, якщо стануть підрядниками або навіть виконавцями державного контракту, але через діри в законах саму особу можуть мобілізувати.
Фокус обговорив тему бронювання з Ігорем Криничком, головою наглядової ради української компанії Skyassist, яка виготовляє військові безпілотники Sirko. На його думку, мобілізація фахівців убиває виробництво безпілотників та іншої техніки. Зрештою країна втрачає кваліфікованого інженера й отримує некваліфікованого солдата. Водночас військові отримуватимуть гіршу техніку, необхідну на полі бою. Самі військові розповідають Skyassist, що їм не дуже допомагає, коли приїжджає поповнення у вигляді погано підготованих і невмотивованих бійців.
Наразі в Skyassist не заброньовано жодного працівника. Минулого року компанія мала державне замовлення та вже виконала його. Але контракт також передбачає додаткові завдання, такі як навчання та гарантійне обслуговування. Тобто підприємство-виробник має зобов’язання й після постачання продукції виконувати певні функції. Ґрунтуючись на цьому, підприємство подало заявку на бронювання працівників, але отримала відмову.
Відмова ґрунтувалася на тому, що постачання виконане, і можна вважати, на думку відповідальних осіб МОУ, що договір із державою закінчено. Безумовно, можна було б звертатися до суду, щось доводити, але зараз у виробників немає часу на це. У Skyassist є державні контракти й із іншою державною установою, тому вона ще раз подала заявку на інших засадах і очікує на відповідь.
Проблема полягає ще й у тому, що для бронювання працівник повинен оновити свої облікові дані та пройти військово-лікарську комісію. Але в 90% випадків, коли людина приходить на ВЛК, то в ТЦК одразу ж видають повістку, а потім одразу ж відправляють на навчання, не розбираючись. Тобто часу на оформлення бронювання (а це може тривати до 2-х місяців) просто не залишається. Саме так сталося й із працівником Skyassist, якого представники ТЦК зустріли на вулиці.
"Учора нашого хлопця взяли й мобілізували, і вже сьогодні він на полігоні. Навіть не випускали з ТЦК, просто дали розкладачку переночувати. Я сиджу й думаю, як ми логістику налагоджуватимемо, бо ця людина віповідала за постачання та комунікацію з постачальниками деталей із усього світу. Хто його знає, що буде краще для держави? Щоб ця людина забезпечувала дешеві масові закупівлі для нашого підприємства, аби ми виробляли засоби ураження, чи щоб він дуже добре копав окопи або бігав із автоматом по лісу", — розповів Ігор Криничко.
Бронь для виробників дронів: скільки людей потрібно зберегти
За словами Віктора Локоткова, для ефективної роботи Airlogix або подібних підприємств, що працюють на ВПК, недостатньо забронювати тільки 50% працівників. Є співробітники, яких легко замінити, тобто люди й вакансії, яких багато на ринку, а є вузькоспеціалізовані фахівці, яких складно знайти, фахівців у сфері авіабудування. Якщо останніх забирають до армії, то починаються великі проблеми — їх мало, до того ж часто доводиться навчати, що займає достатньо багато часу.
"Ми стараємося на всі можливі вакантні місця брати жінок, коли це можливо, але є така робота, що потребує грубої чоловічої сили. І знову ж таки, учити з нуля — це достатньо складно, затратно, через це ми не отримуватимемо того швидкого результату, який зараз потрібен, тому я вважаю, що для нашого підприємства 50% — це достатньо мало. Нам потрібно якраз 100%, які ми маємо для подібних підприємств. Якщо ж підприємство ніяк не пов'язано з ВПК, то зовсім інше питання. Потрібно балансувати, щоб у штаті були і жінки, і військовозобов'язані, яких можуть мобілізувати", — розповів керівник відділу.
Як зазначив Віталій Бризгалов, після визнання підприємства критично важливим через програму Мінстратегпрому можна забронювати до 100% персоналу. Виробники "Кобри" намагаються це зробити, але складно, бо вони не в Києві та не можуть витрачати сотні годин, щоб стояти в чергах і доводити свою спроможність, а намагаються більше часу приділяти саме виробництву та покращенню характеристик дронів.
"Якщо підемо на бронювання в тому форматі, у якому працюємо, то втратимо 50% працівників, що гарантовано знищить проєкт. Насправді самі військкоми теж розуміють потребу в дронах, спілкуються з військовими, тому якщо ми кажемо, що людина важлива, і просимо дати відстрочку, щоб встигли найняти або навчити когось нового, то зазвичай ідуть на поступки й дослухаються. Тобто це на рівні розмов і домовленостей, жодної корупції. Ми робимо важливу справу, розказуємо, показуємо, самі військові просять, ТЦК бачать результати й ідуть назустріч. Тому критично важливих людей поки що вдається утримувати. Найімловірніше, дослухаємося до своєї ж поради й об'єднаємо сили з якимись потужними виробниками", — поділився планами Віталій.
У багатьох працівників зараз навіть немає військово-облікових документів. Це молоді хлопці, які не йдуть до ТЦК отримувати військовий квиток, бо більшість із них одразу ж мобілізують. Люди, які пройшли ВЛК, мають відстрочку й не можуть служити за станом здоров'я, становлять зазвичай набагато меншу частку від людей, які взагалі є на виробництві. Багато виробників через мобілізацію не можуть довести проєкти до контрактів, необхідних для бронювання.
Як покращити бронювання виробників БПЛА
Як каже Віктор Локотков, кваліфіковані фахівці потрібні для виробництва дронів, а таких людей стає все менше й менше. Керівникам лишається бронювати тільки тих робітників, яких важко замінити, але тут велику роль грає психологічний фактор. Коли в компанії дізнаються, що когось забронювали, а когось — ні, починаються всілякі розмови про те, що інших не цінують, і це погано впливає на колектив.
"Можливо, було б краще розробити якусь схему, щоб саме підприємство обирало. Умовно, приходить військкомат і каже: треба надати дві людини з вашого підприємства. І тут уже підприємство думає, кого можна надати для мобілізації, а не так, що когось мобілізували на вулиці або йому прийшла повістка, і починаються проблеми в компанії", — доповнив Віктор Локотков.
Ігор Криничко запропонував змінити саму модель бронювання від мобілізації, щоб вона не залежала від наявності державних контрактів.
"Я б насправді трошки по-іншому робив. На жаль, зараз держава може купувати далеко не все, що потрібно ЗСУ. Найімовірніше, це було пов’язано з певним браком коштів. У цьому сенсі виробники досі отримують гроші від волонтерів, так само, як і на початку війни. На мій погляд, було б краще, якби бронювали працівників відповідно до завдання та продукції, яку випускають, наприклад, якщо кінцевим користувачем продукції підприємства є Сили оборони. От ми виробляємо те, що нікуди більше не може піти, тільки на ЗСУ. Тоді такий виробник увійде до категорії критично важливого підприємства. На сьогодні, наприклад аграрії належать до критичної галузі. Це правильно. Але ніхто ж не вимагає від умовного виробника хліба контракту з державою для бронювання своїх співробітників", — висловився очільник Skyassist.
Постає питання, як без контракту визначати, що виготовлена продукція використовується саме Силами оборони. На думку Ігоря Криничко, можна створити комісію, яка це визначатиме, хоча, з іншого боку, з'являться великі корупційні ризики.
Віталій Бризгалов дуже сподівається на створення в Україні окремого роду військ — Сил безпілотних систем. Можливо, усередині них вдасться зробити інженерні підрозділи, які займатимуться виробництвом, обслуговуванням, ремонтом, розвитком систем, створенням катапульт нового виду, озброєння. Експериментальні підрозділи, які вже створені, доводять, що можуть позбавити від багатьох проблем, адже сконцентровані на результаті, мають свої засоби, власне фінансування й діють за новими стандартами.
"Можливо, тоді ми б змогли мобілізуватися в один із таких підрозділів і отримати переваги військовослужбовців: якийсь цивільний захист і страхування. Бо виробництво безпілотників — це дуже велика ймовірність стати ціллю для ракет. Коли ми з військовими відпрацьовуємо наступну ітерацію виробів на бойових випробуваннях, то потрібно вчити бійців, як користуватися. Ми також присутні в зоні бойових дій, але як цивільні особи. Якщо, не дай Боже, щось трапиться, то родини не отримають ніякої компенсації", — зазначив Віталій Бризгалов.
Уряд планує запровадити електронну процедуру бронювання через інтернет. Ігор Криничко до цієї ініціативи ставиться скептично, хоча й вважає її важливою. Цілком імовірно, що коли працівник підтвердить свою особу в електронному кабінеті, то прямо там же може отримати повістку. Хоча наразі уряд каже, що електронних повісток не буде, але це кажуть зараз, як буде далі — невідомо. Якщо ж він не з'явиться до ТЦК, очікуючи на бронювання, то ризикує отримати штраф або ж узагалі строк у в'язниці.
Важливо