Бензин по 65 гривень: чому в Україні зросла вартість пального та як ціни зміняться в липні
Ціна нафти на світовому ринку почала падати на тлі заяв ОПЕК+ про збільшення видобутку. Тим часом в Україні поки що вартість пального тримається в межах 58-65 гривень за літр А-95. Фокус дослідив, що буде з цінами на бензин та дизель в липні і які чинники впливатимуть на них.
Ф'ючерси на нафту 2 липня майже не змінилися, оскільки ринки зважили очікування щодо збільшення постачань від основних виробників наступного місяця, слабшого долара США та неоднозначного набору економічних та ринкових показників зі США, найбільшого у світі споживача нафти. Про це йдеться у матеріалі Reuters. Так, 1 липня вартість Brent зросла усього на 2 центи до 67,13 долара за барель, тоді як ціна на американську нафту марки West Texas Intermediate знизилася на 1 цент до 65,44 долара за барель.
Отже, ціни на нафту відійшли від позначки 70 доларів за барель, хоча 1 липня ціни незначно зросли, оскільки, як пише Reuters, інвестори оцінили очікування щодо оголошення ОПЕК+ про збільшення видобутку на серпень на майбутній зустрічі, а також стежили за переговорами між США та їхніми торговельними партнерами. "Головна увага ринку зосереджена на збільшенні видобутку на 411 тисяч барелів на день, про яке ОПЕК+, як очікується, оголосить 6 липня", — пише видання. Фокус дослідив, що з цінами на нафту і як це вплине на вартість пального на вітчизняних АЗС.
Все залежить від ОПЕК+: якою буде динаміка цін на нафту в липні
Якщо збільшення видобутку на 411 тис. барелів на день схвалять, то загальні постачання ОПЕК+ за рік збільшаться до 1,78 мільйона барелів на добу, тобто на понад 1,5% світового попиту на нафту. Це має підтримати ціни на нафту, кажуть опитані Фокусом аналітики. Раніше фінансовий аналітик, член Українського товариства фінансових аналітиків Андрій Шевчишин у коментарі Фокусу розповідав, що ОПЕК стрімко нарощує видобуток нафти, а Саудівська Аравія має багато можливостей для швидкого введення в експлуатацію додаткових потужностей видобутку. Наразі всі очікування зводяться до тези — нафта буде дешевше. Енергоексперт, директор спецпроєктів НТЦ "Психея" Геннадій Рябцев у коментарі Фокусу розповів, що не бачить підстав, аби котирування на нафту зростали, а ситуація на Близькому Сході на вартість нафти наразі впливає менше, ніж інші чинники, серед яких — позиція ОПЕК+.
Важливо«Зараз усі держави-члени ОПЕК займають на ринку не більше третини. І вони є провідними, але не єдиними експортерами нафтової сировини. Тому той рівень, на який піднялися котирування під час загострення ірано-ізраїльського протистояння, а саме — десь близько 80 доларів за барель, був максимумом, на що могли очікувати фінансові спекулянти, які працюють на цих ринках. Чому не піднялося вище? Тому що для цього були відсутні будь-які економічні підстави", — каже Геннадій Рябцев. Він впевнений: блокування Ормузької протоки невигідне насамперед Ірану, який таким способом буде позбавлений єдиного джерела надходження коштів до власного бюджету.
"Нафти видобувається в світі набагато більше, ніж потрібно. І оцей розрив між виробництвом і споживанням з початку 2025 року зріс, до кінця року скоріш за все зросте до 1,2 млн барелів на добу. Тобто на ринку щонайменше 1% нафти не знаходить споживача. Безумовно, що ця нафта поки що накопичується десь там у сховищах, але сховища не безмежні. А з урахуванням того, що держави-члени ОПЕК обрали зараз курс на скасування квот і на збільшення видобутку, щоб витіснити з ринку конкурентів, що мають вищу собівартість підйому вуглеводнів, то ось ця невідповідність, цей небаланс на ринку буде зростати", — каже експерт у розмові з Фокусом.
ВажливоВін переконаний: сподіватися на те, що Китай раптово збільшить обсяги закупівлі нафти, не має сенсу, тому що зростання на тому, що темпи електромобілізації в Китаї та темпи встановлення альтернативних потужностей, тобто сонячних та вітрових і всіх інших, свідчать про те, що КНР не буде збільшувати споживання нафтової сировини.
На думку Геннадія Рябцева, якщо перевиробництво нафти буде зростати, то і котирування не втримаються на нинішньому рівні, який відображає максимально можливі ризики, зокрема і воєнні ризики.
Фактично, йдеться про те, що вартість нафти найближчими тижнями буде знижуватись. "Скоріше за все, на ринку сформується стійкий низхідний тренд. Саме через те, що ОПЕК буде збільшувати виробництво і буде намагатися витіснити з ринку своїх конкурентів. А цими конкурентами для ОПЕК є Російська Федерація, Венесуела, Сполучені Штати Америки і Канада. Тобто саме ці держави мають або дуже високу собівартість видобутку, або виробляють нафту, якість якої поступається якості нафти країн ОПЕК", — пояснив Геннадій Рябцев.
Бензин по 70 гривень: чи є ризики, що вартість пального в Україні зростатиме
На українських АЗС в червні відбулися динамічні зміни цінників, і подекуди бензин А-95 сягнув позначки 65–67 гривень за літр. Проте зараз на початку липня ціни вже припинили зростання і найчастіше відкотились до максимуму на рівні 63 гривні за літр пального А-95.
На вартість бензину вплинули три чинники: курс євро, законопроєкт про біокомпоненти у пальному та навмисне підвищення цін трейдерами
Геннадій Рябцев пояснив, що три чинники вплинули на цінову динаміку вартості пального. Перший — це запровадження в дію закону про обов'язкову наявність біокомпонентів у бензині, який передбачає штрафи для операторів за наявність бензину, який не відповідає новим вимогам. "Законопроєкт не підписав президент, він не набув чинності, але був проблемою — дехто зняв з продажу бензин, що не містить біокомпонентів", — пояснив експерт.
Другий чинник впливу на вартість пального в Україні — це курс євро. Оскільки відбулося зміцнення євро до гривні, то подорожчала і вартість пального, яке оператори ввозять з країн ЄС (контракти у євровалюті).
"І плюс третій чинник — це подорожчання нафтопродуктів на кордоні на 7–10% впродовж червня по усім бензинам. І всі озвучені чинники, звісно, призвели до зростання цін на заправках", — зазначає Геннадій Рябцев.
ВажливоНа його думку, найближчими тижнями пальне на АЗС в Україні має подешевшати. "Тому що плюс 4 грн на літрі — це просто надмірне зростання, не обґрунтоване економічно. Якщо трейдери не відчують після цього зростання, яке відбулося, зменшення попиту, то вони не будуть нічого робити, а ціни збережуться", — попередив експерт. Він додав, що наразі відбувається зниження вартості скрапленого автомобільного газу (пропан-бутан). "Там співвідношення вже десь 55% у ціні з бензином, і це вже нормально для власників двопаливних автомобілів. Якщо зараз трейдери відчують, що попит починає зменшуватися і частину продажу в них починає забирати пропан-бутан, то вони зменшать ціни. Зараз нинішній рівень цін є економічно необґрунтований. Зараз ціни є завищеними", — резюмував Геннадій Рябцев.