Робітник без пенсій і відпусток — як ШІ змінить світовий ринок праці

Уже зовсім скоро на робочих місцях з'являться цифрові співробітники — штучний інтелект, який функціонально не відрізняється від живих людей. Блогер Роман Комиза пояснює, як це змінить глобальний економічний ландшафт.

ШІ, нейромережа
Фото: Нейромережа | Цифровий співробітник — мрія будь-якого роботодавця
Related video

Цифрові співробітники (digital workers) — хто вони, а точніше що це, і як це найближчим часом змінить глобальний економічний ландшафт.

Завдяки розвитку нейромереж зараз багато хто вже знайомий із сервісами "цифрових помічників". Але це зовсім інше. Цифровий співробітник — це віртуальний колега, що є ізольованою версією ШI-застосунку, що має так званий форм-фактор людини.

На відміну від помічника, який допомагає виконувати окремо взяту функцію, таку як, наприклад, писати код, цифровий співробітник інтегрований у ваші бізнес-процеси та пов'язаний із ним документообіг, де він існує сам собою, ніби це людина. На його "ім'я" можуть бути відкриті акаунти, він може мати електронну пошту й телефон, на які можна зателефонувати або надіслати повідомлення.

Ось простий приклад, що ілюструє відмінність цифрового співробітника, інтегрованого в певний бізнес, від сервісу на кшталт ChatGPT, який орієнтований, образно кажучи, на широку сферу загальних знань:

Клієнт звертається до дилерського автоцентру з таким запитанням: "Я у вас оформляв купівлю машини два місяці тому, чи можу я її забрати?" Якщо запитати про це в ChatGPT, то він відповість, що нічого не знає. Людина з'ясувала б у замовника ім'я, домашню адресу й ідентифікувала б його в CRM-системі, де знайшла б усі необхідні відомості, включно з інвойсами, накладними й іншими документами, прив'язаними до його customer ID.

Так ось, цифровий співробітник зробить те саме. Він сам побудує послідовність кроків усередині корпоративної системи, щоб виконати поставлене завдання.

Процес упровадження цифрового співробітника в команду складається з п'яти умовних кроків:

1. User Manual (отримання інструкцій)

Беруться за основу ті ж інструкції, які використовуються для навчання людського персоналу. Спеціально створювати щось особливе під цифрових співробітників не потрібно.

2. Knowledge (підключення до статичних і динамічних даних)

Інтеграція системи до корпоративних (зовнішніх і внутрішніх) статичних і динамічних джерел інформації, включно з даними на сайті, базами даних, CRM, ERP тощо.

3. Communication (підключення до комунікаційних каналів)

Підключення каналів, через які здійснюється взаємодія між співробітниками, а також із "зовнішнім світом", включно з клієнтами, постачальниками, комплаєнс-контролем... Це можуть бути корпоративні чати, месенджери, електронна пошта тощо.

4. Quiz (тестування)

Процес тестування цифрового співробітника передбачає ту ж логіку перевірки готовності до роботи, яку зазвичай застосовують щодо людини. Ви даєте вхідні дані на прикладі конкретних документів, ваших продуктів і сервісів, описуєте свої типові ситуації та запитання, на які новий працівник має вміти відповісти.

5. Production (запуск у роботу)

Подальша взаємодія не потребує програмування та здійснюється шляхом розмови — через голосову або текстову постановку завдань, подальшу звірку за етапами виконання, оцінку результату тощо.

Важливо
Ким бути в епоху ШІ: як обрати професію, щоб витримати конкуренцію з нейромережею
Ким бути в епоху ШІ: як обрати професію, щоб витримати конкуренцію з нейромережею

Загалом усе майже так само, як зі співробітником-людиною, тільки без тих проблем, які пов'язані з мотивацією персоналу, плинністю кадрів і всілякими соціальними гарантіями, такими як компенсації, надання відпустки, лікарняні й інше. І головне — що наразі поки що жодним чином не врегульовано законом у жодній країні світу — за цифрового співробітника, наприклад, за тих самих витрат на "заробітну плату" не треба робити величезні пенсійні та соціальні відрахування, як це доводиться робити з людьми.

Перспективи цього ринку колосальні. За даними Goldman Sachs Research, прориви в галузі генеративного штучного інтелекту можуть призвести до радикальних змін у світовій економіці. У міру того, як інструменти, що використовують досягнення в галузі обробки природної мови, проникають у бізнес і суспільство, вони можуть призвести до збільшення світового ВВП на 7% (або майже $7 трлн) і зростання продуктивності на 1,5 відсоткового пункта протягом 10-річного періоду.

Нова хвиля систем штучного інтелекту також може мати серйозний вплив на ринки праці по всьому світу. Зміни в робочих процесах, спричинені цими досягненнями, можуть призвести до автоматизації 300 мільйонів робочих місць із повною зайнятістю, які зникнуть або будуть істотно змінені через ШІ.

Ця сфера зараз викликає підвищений інтерес у венчурних інвесторів, оскільки вони розуміють, що на цій хвилі акції компаній, пов'язаних із індустрією ШІ, злетять до небес. Відповідно технологічні підприємці, бачачи величезні перспективи ринку автоматизації робочих місць, прагнуть вивести на нього дедалі нові й нові продукти, які не тільки змінять ринок праці, а й істотно вплинуть на всі сектори сучасної економіки.

Автор висловлює особисту думку, яка може не збігатися з позицією редакції. Відповідальність за опубліковані дані в рубриці "Думки" несе автор.

Джерело

Важливо
ШІ як убивця професій: як технології, знищуючи старі заняття, створюють нові
ШІ як убивця професій: як технології, знищуючи старі заняття, створюють нові