Загибель "Курска": росіяни визнали, що за 24 роки після катастрофи не збудували достатньо рятувальних суден
Після катастрофи субмарини РФ хотіла розвивати власний рятувальний флот, але ці плани так і не було реалізовано, зазначають аналітики.
Росіяни визнали, що їх держава так і не зробила належних висновків після катастрофи підводного човна "Курськ" та так і не збудувала флот пошуково-рятувальних суден на випадок нових аварій чи катастроф субмарин у відкритому морі. Такі плани були, але вони так і не стали реальністю. Про це пише Defense Express.
За планом розвитку ВМФ РФ на період до 2025 року передбачалась побудова одразу шести великих пошуково-рятувальних суден проєкту 21300 "Дельфин", усі з яких мали б увійти до складу флоту РФ протягом 2016-2020 років.
Однією з особливостей цього проєкту була наявність глибоководного апарата, призначеного для порятунку людей із затонулих підводних човнів. Адже моряки на "Курську" загинули, бо російський флот не мав належної пошуково-рятувальної апаратури.
Ще у 2020 році російські військові визнавали, що рятувати моряків на "Курску" не було чим.
"Їх не було чим рятувати. Наші аварійно-рятувальні судна типу "Михайл Рудницкий", вони були по суті своїй не готові. Екіпажі рятувальних апаратів, які були єдиною надією тих людей, які виявилися бранцями дев'ятого відсіку, були не відпрацьовані настільки, що навіть не мали досвіду тренувань, як стикуватися з підводним човном, що затонув", — згадував капітан 1-го рангу Ігор Курдін.
Конструкція рятувальних суден проєкту 21300 "Дельфин" передбачає можливість розміщення на борту значної кількості людей, які можуть бути врятовані із затонулих підводних човнів.
Якщо говорити про конкретні характеристики, то проєкт 21300 "Дельфин" передбачає довжину корпусу в 97,8 метра, повне водозаміщення 5310 тонн, автономність роботи у відкритому морі – до 30 діб, екіпаж – 96 осіб, та ще до 120 осіб із врятованих субмарин, силова установка – дизель-електрична, із допоміжними двигунами для підрулювання і точнішого позиціонування на місці проведення пошуково-рятувальних робіт.
Набір оснащення та озброєння – глибоководних водолазний комплекс ГВК-450 із підводним апаратом "Бестер-1", 12 переносних зенітно-ракетних комплекси "Игла" та два протидиверсійні гранатомети ДП-65.
Але із запланованих шести пошуково-рятувальних суден проєкту 21300 "Дельфин" для всіх флотів ВМФ РФ росіяни збудували тільки одне судно під назвою "Игорь Белоусов", яке було закладене в 2005 році, спущене на воду в 2012 році та здане замовнику вже в 2015 році. Зробили його для Тихоокеанського флоту.
У 2020 році росЗМІ писали, що серійне будівництво рятувальних суден проєкту 21300 "Дельфін" відкладено на невизначений час.
Основна причина – відсутність "максимально вітчизняного" глибоководного водолазного комплексу ГВК-300. Єдине судно цього типу, що є у складі ВМФ РФ, головний рятувальник проєкту 21300 "Ігор Білоусов" має на борту глибоководний комплекс ГВК-450 іноземного виробництва. За словами джерел, цей комплекс складний і дорогий, до того ж є проблеми з постачанням комплектуючих до нього в умовах санкцій.
Нагадаємо, у ВМФ РФ вперше повідомили про аварію з "Курском" лише через два дні, тоді як катастрофа сталась 12 серпня. Інформація була суперечливою: спочатку повідомлялося, що з човном встановили зв'язок, потім цю інформацію спростували повідомленнями про те, що єдиним способом спілкування з екіпажем є перестук.
Тоді росЗМІ критикували російських військових, що ті тягли кілька днів із рішенням прийняти допомогу від іноземців — Британія запропонувала її ще 14 серпня, а норвезьке судно Seaway Eagle з британським мініпідводним човном підійшли до місця загибелі підводного човна лише ввечері 19 серпня. Люк відкрили лише 20 серпня. Всі 118 моряків "Курска" загинули.
У 2021 році в РФ з'явилась нова версія катастрофи із підводним човном "Курск". Адмірал В'ячеслав Попов заявив, що російська субмарина зіткнулась із "натовським судном", яке пізніше і подало сигнал лиха.