Розділи
Матеріали

Виграв 2500 перегонів: найкращий гоночний автомобіль усіх часів святкує 100-річчя (фото)

Тарас Брязгунов
Фото: Bugatti | Bugatti Type 35 виграв 2500 перегонів

Болід Bugatti Type 35 свого часу був непереможним і виграв рекордні 2500 перегонів менш ніж за 10 років. Такий результат нікому не вдалося повторити.

У ці дні своє 100-річчя відзначає уславлений Bugatti Type 35. Це найуспішніший гоночний автомобіль усіх часів та народів. Про знаменитий спорткар розповіли на офіційному сайті Bugatti.

Етторе Бугатті прагнув робити боліди якомога легшими
Фото: Bugatti

Історія Bugatti Type 35 почалася в першій половині 1920-х років. У автоперегонах Гран-прі ввели нові правила – допускалися боліди масою мінімум 650 кг із двигунами об’ємом 2 літри.

Bugatti Type 35 розробили для перегонів за новими правилами
Фото: Bugatti

Саме під нові правила і створювали болід Bugatti Type 35. Етторе Бугатті любив повторювати: "Вага – наш ворог". Саме цей принцип і ліг у основу створення авто.

Обтічний кузов зі звуженою (як у човна) задньою частиною виготовили з алюмінію. Уперше у світі встановили легкі литі диски. Маса склала 750 кг.

Спорткар оснащений 2,0-літровою рядною вісімкою
Фото: Bugatti

Bugatti Type 35 оснастили 2,0-літровою рядною вісімкою з верхнім розподільчим валом та трьома клапанами на циліндр. Вона розвивала 90 к. с. і легкому авто вистачало цього, аби розвивати 177 км/год.

Задня частина Bugatti 35 завужена
Фото: Bugatti

Гоночний дебют Bugatti 35 відбувся на Гран-прі Ліона 3 серпня 1924 року. Перші змагання французька команда не виграла, але випробувала авто і зрозуміла, як потрібно його доопрацювати. До речі, один з учасників тих перегонів зберігся до наших днів.

Bugatti Type 35 на старті дебютного Гран-прі Ліона 3 серпня 1924 року
Фото: Bugatti

Проте вже у наступному році почалася переможна хода Bugatti Type 35. Блакитні боліди тріумфували в престижних перегонах Targa Florio на Сицилії та Гран-прі Рима. Лише за перші дев’ять місяців вони виграли 412 змагань.

Один із учасників Гран-прі Ліона зберігся до наших днів
Фото: Bugatti

Утім, в Bugatti не спочивали на лаври, а продовжували працювати над авто. Уже в 1925 році з’явився спрощений 81-сильний варіант Bugatti Type 35A, який був пристосований для щоденного використання. За ним послідували Bugatti Type 37 та 39 з 1,5-літровими моторами на 60-90 сил.

Bugatti Type 37
Фото: Bugatti

Через рік з’явилися потужніші версії з механічним компресором – 2,0-літрова 130-сильна Bugatti Type 35C та 2,3-літрова 140-сильна Type 35B, яка могла розвинути 209 км/год.

140-сильний компресорний Bugatti Type 35B
Фото: Bugatti

Саме компресорні варіанти виявилися найуспішнішими. Bugatti Type 35 ще чотири рази поспіль виграли перегони Targa Florio та двічі тріумфували в Гран-прі Монако. До того ж, французькі боліди по кілька разів перемагали в Гран-прі Італії, Німеччини та Франції. За кермом Bugatti 35 виступали такі аси, як Таціо Нуволарі П’єр Вейрон і Луї Широн (саме на честь них названо сучасні Bugatti) та одна з перших автогонщиць Елішка Юнкова.

Bugatti Type 35 в Гран-прі Львова
Фото: Narodowe Archiwum Cyfrowe

До речі, Bugatti Type 35 свого часу їздили і на території України. Ці боліди брали участь у вуличному Гран-прі Львова і в 1930 році саме на такому авто граф Мауріцій Станіслав Потоцький посів там друге місце.

Гоночна кар’єра Bugatti Type 35 завершилася на початку 1930-х, коли з’явився болід нового покоління Type 51. Загалом за менш ніж 10 років французький спорткар виграв 2500 різних змагань, що є абсолютним рекордом для однієї моделі.

Сучасні електричні копії Bugatti Type 35
Фото: Bugatti

Усього виготовили 330 Bugatti Type 35 та 290 Type 37. Зараз вони дуже цінуються колекціонерами і середня ціна таких болідів становить 1,7 мільйона доларів. Утім, чимало компаній виготовляють дешевші сучасні клони знаменитого авто, а самі Bugatti створили зменшений електричний клон Type 35.

До речі, у ці дні 50-річчя святкує Porsche 911 Turbo — модель, яка популяризувала турбонаддув.

Також Фокус розповідав, що свій 125-річний ювілей відсвяткував FIAT.