Розділи
Матеріали

Очередной дрон или революция в БПЛА? Чего ждать от нового Bayraktar с двигателями "Мотор-Січ"

Ігаль Левін
Фото: Baykar Makina | Bayraktar Akıncı здатний піднімати 900-кілограмові авіабомби

Універсальний і вантажопідйомний. Фокус розібрався, що представляє собою новий Bayraktar Akıncı і чому його поява — це нова глава в історії ударних БПЛА.

Після тисячі тестових вильотів Туреччина недавно отримала перші ударні БПЛА Bayraktar Akıncı, здатні піднімати 900-кілограмові авіабомби. Важливо відзначити, що на цьому дроні стоять українські двигуни від "Мотор-Січі", за допомогою яких він вже встиг встановити рекорд по висоті польоту. 8 липня Akinci піднявся в небо на 11 594 метри і провів у повітрі 25 годин і 46 хвилин, пролетівши 7507 км. Важливо підкреслити, що це стало найтривалішим льотним випробуванням для БПЛА Akinci.

Турецькі безпілотники отримають двигуни від "Мотор-Січ"

Виробник БПЛА Bayrak Makina планує встановлювати на всі свої безпілотники саме українські двигуни. Про це було заявлено 25 липня, і Akinci теж не стане винятком. За словами гендиректора компанії Халука Байрактара, стратегічне партнерство з Україною почалося ще у 2018 році. Наразі відносини між Україною й Туреччиною у сфері виробництва безпілотників перебуває на найвищому рівні. Тому в компанії планують і далі оснащувати дрони українськими двигунами.

"Технології авіаційної промисловості України — на найвищому рівні, на рівні світових стандартів. І нам є що дати одне одному в цьому співробітництві. Ми впевнені в тому, що зусиллями наших вчених, турецьких і українських, ми вийдемо на нові горизонти з виробництва якісних БПЛА", — заявив Халук Байрактар, окреслюючи перспективи співпраці з українськими партнерами.

Фокус переклав новий текст дослідників Стейна Мітцера та Юста Оліманса, які ведуть профільний військовий блог Oryx, про те, що являє собою новий ударний БПЛА Bayraktar Akıncı.

Майбутнє за небесами. Держави, нездатні захистити своє небо, ніколи не зможуть бути впевнені в своєму майбутньому.

Мустафа Кемаль Ататюрк

Бойовий безпілотний літальний апарат (БПЛА) Bayraktar Akıncı відкриває низку нових можливостей для повітряної війни. Серед них — кілька функцій, які раніше не зустрічалися ні на одному типі БПЛА в світі. Зокрема — здатність запускати високоточні крилаті ракети з дальністю понад 250 км і ракети класу "повітря-повітря" (BVRAAM) для атак по цілях за межами видимості на відстані до 100 км. Саме ці характеристики роблять Akıncı першим у своєму роді серійним багатоцільовим бойовим безпілотником у світі.

На церемонії, яка відбулася 29 серпня, у присутності президента Туреччини Ердогана компанія Baykar Savunma офіційно передала перші чотири серійні БПЛА Bayraktar Akıncı збройним силам Туреччини. Два з них призначені для командування сухопутних військ і командування батальйону БПЛА 2-ї армії, а решта надійдуть на озброєння 341-ї ескадрильї "Тінь" (Gölge) командування ВПС.

Крім того, що Akıncı сам по собі є надзвичайно універсальною розробкою, його величезна вантажопідйомність в 1 500 кг, різноманітність озброєння і більш ніж 24-годинна тривалість польоту означають, що він також добре підходить для виконання багатьох наземних ударних завдань, які зараз покладені на 240 винищувачів F-16. Виконання цим безпілотником деяких із перерахованих завдань дало б можливість звільнити дорогоцінні F-16 для повітряних боїв, хоча б частково покриваючи дефіцит, що утворився після виключення Туреччини з проекту F-35.

Akıncı в польоті
Фото: Baykar Makina

Безпілотники Akıncı: перенесення керованих боєприпасів та авіабомби

Унікальний набір новаторських характеристик Akıncı значно розширює можливості Туреччини з ведення безпілотних бойових дій за рахунок значного збільшення вантажопідйомності в порівнянні з системами Bayraktar ТБ2 і TAI Anka. До того ж до можливості перенесення керованих бомб, які були занадто важкими для попередніх БПЛА, збільшена вантажопідйомність Akıncı також дозволяє переносити набагато більшу кількість невеликих боєприпасів на кшталт MAM-L. Наприклад, Akıncı може нести до шістнадцяти MAM-L, в той час як "ТБ2" — всього чотири.

Baykar продовжує інтеграцію систем озброєння для Akıncı. Так, зараз проводять випробування кількох типів керованих боєприпасів для перевірки їх застосування на новій платформі. Серед них — MAM-T з дальністю трохи менше 40 км (в порівнянні з 14 км у MAM-L). MAM-T буде застосовуватися поряд із родинами високоточних керованих бомб Teber, LGK, KGK і (L) HGK, також призначених для використання на Akıncı. Ці авіабомби складаються з пристроїв наведення власної розробки, пов'язаних із некерованими бомбами Mark-82, Mark-83 і Mark-84 турецького виробництва.

Особливої згадки заслуговує грізна Mark-84 вагою 900 кг — найважча бомба, яку коли-небудь застосовували на безпілотниках. Її модифікація з комплектом наведення GPS/INS відома як HGK-84. Авіабомба HGK-84 може досягати дальності до 28 км (або 22 км при запуску з меншої висоти), а інший її варіант, відомий як LHGK-84, оснащений комплектом лазерного наведення для підвищеної точності. Ще один варіант, NEB-84, є (керованою) проникною бомбу, призначену для використання проти укріплених наземних і підземних цілей, таких як мости і бункери.

Для розміщення цього майже нескінченного розмаїття боєприпасів Akıncı оснащений вісьмома підвісними точками під крилом і ще однією, дев'ятою — під фюзеляжем. Остання призначена для найважчих боєприпасів, дозволених для використання на Akıncı, включаючи HGK-84 і крилаті ракети серії SOM. Типове бойове навантаження може складатися з двох керованих плануючих бомб KGK-82 на підкрилових вузлах підвіски, двох бомб точного наведення Teber-82 і восьми MAM-L, як показано на рендері нижче. Це дозволяє Akıncı відправитися на дальню дистанцію для ураження особливо важливої захищеної мети — зустрівши по шляху колону ворожих машин, швидко знищити її, а потім продовжити виконання свого завдання.

Рендер Akıncı з різноманітними боєприпасами на підвісних точках
Фото: Baykar Makina

БПЛА Akıncı і використання крилатих ракет і ракет "повітря-повітря"

Мабуть, найінноваційнішою майбутньою здатністю Akıncı стане використання ракет "повітря-повітря" (РВВ), а саме — турецької РВВ з ІК-наведенням "Боздоган" і BVRAAM "Гекдоган", яка використовує активний твердотільний радар для наведення на ціль. Радар AESA дозволить Akıncı автономно вибирати цілі на великій відстані, а потім вражати їх, що дає можливість полювати на ворожі тихохідні літаки, безпілотники та вертольоти, а також охороняти інші безпілотники. Akıncı, озброєні BVRAAM, вже практично невразливі для більшості військово-повітряних сил. Більш того, РВВ середньої дальності типу "Боздоган" можуть становити загрозу навіть для винищувачів противника: вони швидкі, дуже маневрені (завдяки можливості непрямого наведення), а також досить стійкі до засобів радіоелектронної протидії.

Назва "Байрактар Акинджі" — складене. Слово "Байрактар" з турецького перекладається як прапороносець, "Акинджі" — це загін легкої кавалерії. "Байрактар Акинджі" таким чином — ватажок летючих гусарів, який несе бойове знамено.

Ще однією особливістю є здатність нести кілька варіантів крилатих ракет сімейства SOM, призначених для використання проти ворожих командних пунктів, об'єктів ЗРК, кораблів або інших цілей, що вимагають точного попадання 230-кілограмової фугасної боєголовки. Хоча два варіанти цього сімейства були розроблені спеціально для використання проти морських суден, дальність дії набагато меншої MAM-T вже перевищує можливості систем ППО всіх кораблів ВМС Греції, крім чотирьох. Навряд чи ці кораблі використовуватимуться в такому протистоянні, проте цей факт показує, наскільки зросли можливості ударних БПЛА і високоточні боєприпаси, які вони переносять, за останні десятиліття.

Akıncı з крилатою ракетою серії SOM
Фото: Baykar Makina

Перспективи використання ударних безпілотників Bayraktar Akıncı в повітряних боях

Після вступу в дію Bayraktar Akıncı відкриє нові глави в історії ударних безпілотників — будь то обстріл крилатими ракетами ворожих цілей з дружнього повітряного простору, знищення підземних бункерів за допомогою проникних бомб NEB-84, зупинка колон бронетехніки за допомогою до 16 високоточних бомб MAM-L, ураження ворожих систем ППО далеко за межами їхнього радіусу дії або збивання ворожих літаків, БПЛА та вертольотів. Різноманітність озброєння робить Akıncı гнучкішим у використанні, ніж будь-який безпілотник минулого, дозволяючи легко перепрофілювати його для виконання інших завдань протягом одного дня.

Країни, зацікавлені в придбанні Akıncı, напевно оцінять той факт, що всі боєприпаси (і системи наведення), які використовують для виконання цих завдань, можна постачати безпосередньо з Туреччини. Крім того, новий безпілотник відповідає стандартам НАТО з боєприпасів, тобто країни НАТО зможуть встановлювати на Akıncı інші бомби або озброєння власного виробництва. Не тільки члени НАТО, а й країни, які розробляють свої власні високоточні боєприпаси, можуть розраховувати на відносно просту інтеграцію з Akıncı. Саме привабливість для іноземних замовників стане запорукою успіху Akıncı, який уникне долі інших перспективних проектів ударних безпілотників, вироблених у невеликій кількості. Таким чином, незабаром він відкриє одну з найбільш значущих сторінок у літописі безпілотних бойових дій.