Очі нових винищувачів: наскільки ефективними будуть F-16 разом зі шведськими ASC 890
Шведські літаки ДРЛВ, на думку експертів, дозволять F-16 не використовувати власну РЛС. Це зі свого боку дасть можливість винищувачам виконувати завдання в режимі маскування.
Наприкінці травня поточного року з'явилася інформація про передачу Україні шведського унікального літака дальнього радіолокаційного виявлення (ДРЛВ) ASC 890. Деякі західні експерти зазначили, що ці машини досить уразливі, тому росіяни неодмінно розпочнуть полювання на них, однак, на думку військового експерта й головного редактора Defense Express Олега Каткова, літаки ДРЛВ допоможуть на 100% реалізувати потенціал винищувачів F-16, які вже отримали Повітряні сили України.
У зв'язку з цим Фокус зібрав інформацію про те, чи становитиме тандем F-16 і ASC 890 істотну загрозу в повітрі для ПКС РФ і який вплив на поле бою матиме їхня спільна бойова робота.
Серед численних коментарів про особливості застосування F-16 у російсько-українській війні відзначимо пояснення колишнього інспектора ВПС Польщі генерала Томаша Древеняка. Він наголосив на важливості збору масиву даних, від яких залежить ефективність винищувачів. За його словами, щоб потенціал F-16 розкрився повністю, а не частково, необхідно ввести в комп'ютерні системи величезну кількість інформації.
У цьому сенсі, ймовірно, шведські ASC 890, зроблять істотний внесок, оскільки ці машини спеціально створені для збору інформації.
Можливості ASC 890
Літак радіолокаційної розвідки ASC 890 розроблений шведською аерокосмічною та оборонною компанією Saab. Це двомоторний гвинтовий літак із фіксованим радаром PS-890 EriEye на даху, з двосторонніми активними фазованими антеними решітками, що працюють у S-діапазоні.
Можливості цієї РЛС дають змогу літаку виявляти різні повітряні цілі на відстані до 400 км за висоти польоту 6000 м. Шведський літак ДРЛВ може брати участь у таких місіях, як повітряне і морське спостереження, розвідка, а також раннє повітряне попередження.
Але в контексті боротьби з російською фронтовою авіацією ASC 890 буде вкрай корисний як інструмент для наведення F-16, перебуваючи водночас у зоні недосяжності засобів ураження противника.
Як пояснив Катков, шведський літак дасть змогу нівелювати проблему обмеженості радіолокаційного горизонту в ситуації, коли РЛС перебуває на землі та не здатна виявляти політ ворожих крилатих ракет далі ніж 40-50 км.
"Питання виявлення маловисотних цілей вирішується. ASC 890 не тільки їх виявляє, він усю інформацію про те, де ці цілі перебувають, надсилає в єдину автоматизовану систему обміну інформацією", — зазначив експерт.
Є ще один важливий нюанс. За використання ASC 890 у парі з F16, літак ДРЛВ дає можливість винищувачу виконувати операції в режимі маскування. Це досягається завдяки тому, що винищувач використовує дані РЛС розвідувального літака, а це дає змогу ефективно працювати по літаках противника.
Крім того, ASC 890 здатний фіксувати роботу радіолокаційних станцій і ЗРК супротивника, що дуже важливо в операціях із прориву ворожої протиповітряної оборони.
Вплив на оперативну ситуацію на фронті
Напередодні прибуття F16 в Україну деякі західні та вітчизняні експерти говорили про те, що винищувачі кардинально не змінять ситуацію на лінії бойового зіткнення. Наприклад, генерал ВПС США Джеймс Геккер вважає, що надходження винищувачів F-16 в Україну стане не "срібною кулею", а, ймовірніше, початковим етапом тривалого процесу переходу ЗСУ на західну тактику й оснащення.
За його словами Україні потрібен час для налагодження ефективної експлуатації літаків. Для цього необхідно розв'язувати питання з достатньою кількістю персоналу, матеріально-технічною підтримкою, а також питання логістики.
Звернемо увагу і на слова військового оглядача групи "Інформаційний спротив" Олександра Коваленка. На його думку, F-16, як і будь-яка інша система озброєння, не може бути "геймчейнджером", оскільки будь-яка зброя змінює перебіг війни комплексно.
"Не просто так ми отримали — і все само собою змінилося. З іншого боку F-16 можуть навіть без посилення іншими елементами впливати на ті чи інші ділянки фронту, саме ділянки, не на весь фронт", — сказав Коваленко.
Експерт навів аналогію із системами HIMARS, які свого часу створили такі умови на Херсонському напрямку, що противник був змушений залишити плацдарм на правому березі Дніпра. Також і F-16 можна застосовувати точково, виконуючи завдання із формування умов на окремих ділянках фронту, де Сили оборони можуть досягти успіху.
Що можуть протиставити ЗС РФ
Як писали у своєму матеріалі оглядачі Army Recognition, серед засобів протидії, що становлять небезпеку винищувачам F-16, — російські системи ППО С-400 і С-500, різні системи РЕБ, як-от "Красуха-4" і "Мурманск-БН", а також російські винищувачі, які озброєні далекобійними ракетами класу "повітря-повітря" — Р-77 і Р-37М.
Окремо було відзначено новітні винищувачі Су-57 ПКС РФ, які володіють стелс-можливостями і передовою авіонікою. Ці машини безумовно можуть кинути виклик оперативним можливостям і виживаності західних винищувачів.
Зі свого боку російські льотчики в інтерв'ю бравурно заявили, що готові до зіткнення з винищувачами F-16 в українському небі.
"Наш льотний склад готовий до зустрічі з літаками F-16. Вивчив їхні сильні та слабкі сторони. Майстерність льотного екіпажу дасть змогу виконати бойове завдання з ураження цього літака", — сказав льотчик.
Однак, на думку оглядачів видання The Eurasian Times, результат дальнього ракетного бою між Су-35 і F-16 залежить від безлічі критичних факторів. Серед них — інтеграція винищувачів у системи протиракетної оборони і радіолокаційні мережі, розташовані на землі, а також здатність винищувачів координувати дії з літаками з бортовими РЛС.