Художниця дозволила глядачам робити з собою все, що завгодно: наслідки шокують
Сербська художниця Марина Абрамович стала знаменитістю після того, як шокувала світ шестигодинним експериментом над собою, надавши повну владу над своїм тілом випадковим глядачам.
Про цю історію згадує Lad Bible.
Марина Абрамович — одна з найпровокаційніших і найвпливовіших фігур у світі перформанс-арту. У 1974 році вона провела шокуючий експеримент над собою, який змінив сприйняття мистецтва та меж дозволеного. Однак те, що з нею сталося потім — не менш дивовижне.
Хто така Марина Абрамович?
Марина Абрамович народилася 1946 року в Белграді (Югославія) в сім'ї чорногорських комуністів, які брали участь у Другій світовій війні.
Її дитинство пройшло під впливом суворості, релігійності та ідеологічного тиску. Саме це сформувало її прагнення до самовіддачі та радикального вираження через мистецтво.
Перформанс "Ритм 0": експеримент на межі життя і смерті
У 1974 році в рамках проекту Rhythm 0 Абрамович поставила перед глядачами 72 предмети — від нешкідливих (квіти, пір'я) до небезпечних (ножі, бритви, заряджений пістолет). Вона не рухалася, дозволяючи людям робити з нею все, що вони захочуть. Усе, що відбувалося, залежало виключно від публіки.
За шість годин її роздягнули, порізали, приставили до голови пістолет і поклали її палець на спусковий гачок.
"Я була об'єктом. Я брала на себе повну відповідальність за все, що станеться. І люди показали, що якщо їм дати повну свободу, вони можуть зайти дуже далеко", — говорила пізніше Марина.
Жорстокість публіки — і тріумф художниці
Коли перформанс закінчився, і Абрамович зрушила з місця, публіка негайно розбіглася. Експеримент наочно показав: коли людина втрачає відповідальність, вона може бути жорстокою. Але саме цей проект зробив Марину всесвітньо відомою.
Відтоді Абрамович провела десятки знакових перформансів:
- Imponderabilia (1977) — глядачі проходили між двома оголеними людьми;
- Балканське бароко (1997) — вона кілька днів відмивала кістки, осмислюючи жахи війни;
- The Artist Is Present (2010) — перформанс у Музеї сучасного мистецтва в Нью-Йорку, де вона протягом 736 годин безмовно сиділа навпроти відвідувачів, встановлюючи глибокий зоровий контакт. Багато хто плакав, зустрічаючись із нею поглядом.
Абрамович стверджує, що головна мета її роботи — досліджувати межі тіла, розуму та людського сприйняття.
Сьогодні художниці 78 років, але вона продовжує шокувати та надихати. У жовтні вона представить новий масштабний проєкт Balkan Erotic Epic у Манчестері, після чого робота вирушить у світове турне.
"Це моя найамбітніша робота. Я повертаюся до слов'янських ритуалів, сексуальності та пошуку зв'язку між людиною і космосом", — каже вона.
Раніше Фокус повідомляв, що на картині 1882 року помітили iPhone. Користувачі соцмереж помітили, що в руках Роберта Бернса і його коханої Мері Кемпбелл зображені темні прямокутники із закругленими краями, які разюче схожі на сучасні смартфони.
Крім того, картина "Очікувана", написана Фердинандом Вальдмюллером понад 160 років тому, стала вірусною після того, як користувачі соцмереж побачили в ній можливий доказ подорожі в часі.