Відновлення польотів: юрист пояснив, хто відповідатиме за безпеку пасажирів

Аеропорт, Жуляни, літак, авіасполучення, польоти, війна РФ проти України
Фото: УНИАН | Юрист розповів, як дотримуватимуться безпеки в разі відновлення авіасполучення (ілюстративне зображення)

За словами Олега Бондаря, ракетна небезпека не є чимось новим для цивільної авіації і на такий випадок уже існують численні нормативи.

Related video

Уже третій рік повітряний простір над Україною залишається закритим через повномасштабну війну. Водночас, останні місяці активно обговорюється варіант відновлення авіасполучення. Юрист Олег Бондар у коментарі "24 каналу" розповів, як це може бути реалізовано і хто понесе відповідальність у разі нещасного випадку.

За його словами, через понад 2 роки регулярних обстрілів важко називати ракетну небезпеку непередбачуваними обставинами. Річ у тім, що для цивільної авіації це не є чимось новим.

"На цей випадок існують численні нормативи — від стандартів ІКАО до інструкцій авіаційної влади — як випускати літак у рейс, чи відкривати повітряний простір, зокрема й у зонах, де ведуться збройні конфлікти. Ключовим елементом такого рішення є ретельна оцінка наявних загроз і здатності кожного суб'єкта авіаційної діяльності їм запобігати", — каже Олег Бондар.

Окремо юрист назвав певні інструменти, які використовуються експертами для оцінки ситуації. Йдеться про матрицю загроз, перелік зон підвищеного ризику, систему оперативних сповіщень NOTAM, доступ до розвідувальних даних і військової інформації.

Відповідно, для аеропорту, аеронавігаційної служби, регулятора, авіаперевізника та всіх тих, хто причетний до процесів авіаційного сполучення, гарантування безпеки є пріоритетом.

Відповідальність залежить від:

  • дій, які призвели або сприяли порушенню безпеки;
  • того, чи своєчасно регулятор не ініціював обмеження польотів,
  • чи не взяв авіаперевізник до уваги повідомлення про ескалацію загроз,
  • чи не було організовано своєчасний обмін інформацією з безпеки тощо.

Остаточне рішення про здійснення польоту ухвалюватиме капітан повітряного судна. Відповідно, саме авіаперевізник буде першим, хто повинен буде розбиратися з ситуацією, якщо станеться нещасний випадок, вважає юрист.

"Є певний ліміт так званої "безумовної" відповідальності, коли авіакомпанія має компенсувати збитки незалежно від її відповідальності. Для українських перевізників він, як правило, встановлений у розмірі близько 160 тисяч євро. Вимоги понад зазначений ліміт вимагають доказу умислу або недбалості з боку перевізника", — продовжив Олег Бондар.

Нагадаємо, 12 березня повідомлялося, що Україна працює над відновленням цивільного авіасполучення на базі одного з аеропортів, про що заявив заступник керівника Офісу президента Андрій Сибіга. За його словами, це складне питання, яке має аспекти, пов'язані з безпекою та іншими технічними моментами.