Прихильність до своїх: 74% українців надають перевагу вітчизняним торговим маркам
Споживацька активність в Україні поступово відновлюється. А деякі показники, наприклад, частота купівлі продуктів харчування, вже сягнули довоєнних рівнів. Невід’ємною частиною споживацької поведінки українців залишається громадянська позиція: наразі донати стали майже такими ж популярними, як продукти.
Активна економія на всьому, на чому можна зекономити, є однією з головних стратегій українських споживачів. Українці заощаджують на ліках, продуктах, розвагах, і при цьому 92% населення спрямовують гроші на допомогу ЗСУ або постраждалим внаслідок воєнних дій. Про це пише Фокус у своєму новому матеріалі "Продукти, одяг, побутова хімія: як і чому економлять українці навесні 2024 року".
"Незважаючи на війну, українці продовжують робити все можливе для підтримки себе, близьких та країни, — каже Олександр Ямпольський, директор, керівник галузевої групи з ритейлу та оптової дистрибуції "Делойт" в Україні. — Українські споживачі стійкі, адаптивні та небайдужі. Вони економлять, обдумано підходять до витрат і регулярно донатять. Невід'ємною частиною споживацької поведінки, як і раніше, залишається активна громадянська позиція: 70% українців продовжують бойкотувати виробників товарів/продавців, які не залишили ринок країни-агресора".
Наразі 62% українців звертають особливу увагу на бренд під час здійснення покупок, тоді як у грудні 2022 таких було 54%
До того ж, за даними "Делойт", більш ніж половина опитаних дотримується думки, що дії бізнесу/виробника товарів, направлені на допомогу ЗСУ та підтримку ветеранів – це важливо, тому вони готові купувати такі товари за помірну ціну, що відповідає якості.
З'ясувати споживчі тренди українців на третьому році повномасштабної війни вирішили і в компанії Gradus Research. За даними дослідження, що було проведене в березні 2024-го, ставлення українських споживачів до брендів лишається доволі прискіпливим. Наразі 62% звертають особливу увагу на бренд під час здійснення покупок, тоді як у грудні 2022 таких було 54%. При цьому прискіпливість споживачів у великих містах дещо вища, що може пояснюватись ширшим вибором товарів чи послуг там.
Бажання підтримати українських виробників — важливий фактор вибору. Дані опитування демонструють, що українські споживачі досить обережні у зміні звичних брендів: 54% надають перевагу знайомим торговим маркам. Щоправда, більш ніж третина готові експериментувати, але ключовий фактор, що спонукає дати шанс новим брендам — бажання підтримати українське (57%). Все це конвертується у підвищену прихильність до українських брендів перед іноземними. Якщо у грудні 2022 року тренд лише набирав обертів, і про купівлю товарів/послуг українських виробників заявляли 69% опитаних, то зараз частка таких зросла до 74%.
"Бачимо ще більшу раціоналізацію споживання і зростання прихильності до українського виробника. Це закономірні явища, адже їм передувало усвідомлення громадянами довгого марафону війни, відповідно, зростає заощадливість. Але на першому місці не фактор ціни, а бажання підтримати українське, — прокоментувала результати дослідження соціологиня, засновниця і директорка дослідницької компанії Gradus Research Євгенія Близнюк. — Рік тому ми досліджували ставлення до іноземних виробників у різних європейських країнах, і для всіх них була характерна висока прихильність до локальних брендів. Тепер бачимо цю тенденцію і в Україні".
Нагадаємо, що думки українців щодо споживацької поведінки під час війни відрізняються: у той час, як шестеро з десяти вважають, що під час війни ми маємо себе суттєво обмежувати, більш ніж третина громадян впевнені, що навіть зараз потрібно намагатися жити повноцінним життям.
Раніше Фокус писав, як під час повномасштабної війни змінюються пріоритетні витрати українців.