Кінець світу або підтримка ЗСУ: до чого призведе зростання цін на бензин, дизпаливо, автогаз

Очікуване підвищення акцизів на паливо викликало справжню паніку у соцмережах. Але економіст Сергій Куюн просить не чекати жодної катастрофи та радикального зростання цін — і пропонує вважати це просто видом допомоги ЗСУ.

паливо, бензин, АЗС
Фото: Діалог.ua | Українців чекають нові ціни на пальне - але жодної катастрофи не буде
Related video

Підвищення акцизів: вважайте це донатами на ЗСУ!

У ЗМІ почалась кампанія із залякування наслідками підвищення акцизів на пальне. Вчора ввечері телеграм-каналами-мільйонниками прокотилася синхронна хвиля про здорожчання бензину до 75-80 грн/л.

В мене залишилось одне питання: а чого не до 100 грн за літр? Ну це ж набагато краще, ніж 75-80.

Дійсно, тема важлива, тому хочу відповісти на найбільш поширені запитання, які задають мені на "акцизну" тематику.

Отже:

1. На скільки зростуть ціни

Не факт, що вони взагалі зростуть. Перший етап підвищення акцизу, запланований на 1 липня (якщо урядовий законопроект схвалить Рада) у перерахунку збільшує податкову складову у бензині на 1,5 грн/л, дизпальному — 2 грн/л, скраплений газ — 5,5 грн/л. Але.

Ціна на пальне складається з декількох складових. Податкова складова значна, але не найбільша. Основна — це закупівельна вартість, читай, світова ціна. Наприклад, якби закон стартував сьогодні, то по дизпальному взагалі б ніхто не побачив змін, бо тут ціна падає через гарну зовнішню кон’юнктуру.

Гадаю, не було б особливо помітних змін й по бензину.

А от підвищення на автогаз дійсно не уникнути, бо "проковтнути" 5,5 грн/л важко.

Отже, все буде залежати від ринкової ситуації на момент запровадження нових акцизів. Якщо ринок падатиме, по бензину й ДП минеться непомітно. Якщо зростатиме, відчуємо. Але, за березень-квітень пальне подорожчало на 5 грн/л без будь-яких акцизів, у травні дизель вже скинув пару гривень. Тобто це буденні коливання, які багато хто навіть не помічає. Інша історія з LPG, про це далі.

2. Чому таке нерівномірне підняття на різні марки пального?

Справедливість — запит на неї сьогодні найбільший. Нові запропоновані акцизи якраз про це. Вони передбачають, що за кожен кілометр шляху всі будуть платити однаковий податок незалежно від виду пального. Не буде так, що той, хто на бензині, забезпечить чотири бронежилети, а хто на газу — один. Всі мають бути рівними, особливо сьогодні.

Скраплений газ майже 15 років користувався "акцизною" пільгою. Утворився "паливний" офшор, з бензину люди почали переходити на газ, позбавляючи бюджет величезного обсягу податків. Як у будь-якої пільгової програми, у цієї теж мав бути кінець, саме це і відбувається.

Важливо
Дефіцит палива та зліт цін: чого чекати після ударів по енергетиці України
Дефіцит палива та зліт цін: чого чекати після ударів по енергетиці України

Споживачі скрапленого газу мають подякувати державі за багаторічну підтримку й десятки мільярдів гривень, які вдалося зекономити за ці роки. Ці гроші дозволили комусь підвищити ефективність бізнесу, комусь — просто заощадити сімейні бюджети.

А тепер сюрприз: попри вирівнювання акцизу з бензином, скраплений газ й надалі гарантуватиме економію споживачам! Сьогодні ціна на нього складає 47% від бензину, а буде складати 55-57%. Кінець світу скасовується.

3. Що ж буде з аграріями?!

Оце "село гине" ми чуємо 25 років, а між тим, аграрка непомітно перетворилась на локомотив нашої економіки! Так, зараз для всіх важкі часи, але казати про катастрофу — це, м’яко кажучи, перебільшення. Це вже не та аграрка з радянськими тракторами, які жерли солярку, як не в себе. Паливна складова в ціни аграрної продукції мізерна, тому й помітних наслідків для цін на харчі й решту не має бути. Принаймні, на перших етапах підняття акцизу. Це, до речi, стосується й абсолютної більшості товарів широкого вжитку. Задача уряду — контролювати ціноутворення й об’єктивну зміну цін. Щось я не помітив, щоб щось сильно подешевшало після того, як у 2023 році ціни на дизпальне впали на 30% у порівнянні з кризовим 2022-им.

4. Чи не призведе підвищення податків до зростання тіньового ринку

Якщо ми говоримо про акцизи, то насамперед йдеться про нелегальне виробництво пального. Зараз це проблематично. Багато міні-НПЗ зруйновані або припинили роботу. Ті ентузіасти, що лишились, потихеньку легалізуються.

Також зауважу, що контрабанди пального в країні не спостерігається вже років 10.

Отже, ризиків зростання "чорного" ринку не буде. Інша справа — "сірий" ринок, несплата ПДВ, податку на прибуток, зарплатних податків. Але це хронічна проблематика, яка існує і сьогодні, у боротьбі з нею є певні успіхи.

Від підвищення податків ніхто не в захваті. Включно із продавцями пального, для яких підвищення цін загрожує зменшенням споживання, а відповідно, продажів. Це страшний сон.

Але страшніше за це — війна. Вона потребує ресурсів, і виключно державний бюджет фінансує нашу армію. Запропоноване збільшення акцизів гарантовано додасть казні 37 млрд грн до кінця року.

Просто вважайте це вашим донатом на ЗСУ!!!

Автор висловлює особисту думку, яка може не співпадати із позицією редакції. Відповідальність за опубліковані дані в рубриці "Думки" несе автор.

Джерело.

Важливо
Бензин — 80 гривень за літр: коли і чому подорожчає пальне
Бензин — 80 гривень за літр: коли і чому подорожчає пальне