Підтримайте нас

МИ В СОЦМЕРЕЖАХ:

Плюс 80 копійок на літрі: скільки коштуватиме бензин зі спиртом на АЗС і що це взагалі таке

Новий бензин зі спиртом, який з'являється на українських АЗС, лякає або як мінімум спантеличує багатьох водіїв. Експерт паливного ринку Сергій Куюн пояснює, що це таке і які можуть бути наслідки його впровадження для пересічних власників авто.

Новий бензин працюватиме зовсім не так, як дехто собі уявляє
Новий бензин працюватиме зовсім не так, як дехто собі уявляє

Чи страшні бензини з біоетанолом? Що воно таке і що робити?

Немає сечі… Пекельні борошна… Засипали питаннями, що буде 1 травня, коли набуває чинності норма про обов’язковий продаж бензину з 5% біокомпоненту (надалі Е5), а точніше – з біоетанолом, або зневодненим спиртом?

Тож стисло про найбільш популярні питання.

Навіщо це роблять?

Є кілька причин.

Перша – екологія. При згоранні спирту викиди менші. Спирт – відновлювальна енергія.

Друга – енергобезпека. В Європі, як і в Україні, недостатньо своєї нафти й нафтопродуктів. Заміщення бодай частини імпортних моторних палив на спирт, який можна виробляти на континенті, – зниження енергозалежності.

Третя, суто українська: як кандидат на членство в ЄС маємо впроваджувати європейські норми.

Відео дня

Четверта. Після 24.02.2022 р. експорт української агропродукції став проблематичним, логістика – довгою й дорогою. Переробляти в країні ту ж кукурудзу в спирт замість експорту – часткове розв’язання проблеми. Парламент і уряд пішли на це.

Чи доречно це робити саме зараз?

Ні. Поляки йшли до біо 10 років, нам депутати дали рік. Начебто планували, що запровадять після закінчення воєнного стану, і це було б правильно, але ні.

Бо як виробляють біобензин? Базовий бензин (близький за характеристиками до А-92) змішують зі спиртом на нафтобазах.

А що таке зараз нафтобаза? Правильно, мішень для шахеда/ракети. Отже, всі, хто тільки може, везтимуть готовий бензин з 5% біо з Європи та стимулюватимуть європейських, а не українських спиртовиків.

Таким чином, надії останніх на збут їхнього біоетанолу виявились марними. Хоча трошки, звісно, продадуть.

Важливо
А-95 зі спиртом: що треба знати водіям в Україні про бензин із домішками
А-95 зі спиртом: що треба знати водіям в Україні про бензин із домішками

Що буде з ціною?

У закупівлі він реально дорожчий. Е5 не стандартний для європейських виробників, бо вони випускають Е10 – поточний стандарт для більшості країн східної Європи.

Для випуску Е5 виробникам необхідно облаштувати окремі виробничі потужності – резервуари, наливні естакади тощо. За це вони з нас просять $15-25/т. Це 50-80 коп./л. Сподіваюсь, що через падіння цін на нафту ми в травні отримаємо -3 грн/л, і ніхто нічого не помітить.

Чи безпечно це для автомобілів?

В Європі обов’язкове додавання біоетанолу діє вже понад 15 років. Там такі ж машини, як у нас. Просто шкідливий октанопідвищуючий компонент у бензині замінили на корисний. Вважайте, що майонез у вашому салаті замінять на сметану – будете тільки здоровішими!

Але є одне "але"!!!

У чому головна проблема біоетанолу? Він гігроскопічний, тобто абсорбує воду. Після цього бензинова суміш розшаровується і втрачає свої експлуатаційні властивості.

Постачальник може закупити якісний Е5, але якщо у нього у бензовозі, резервуарі на нафтобазі або АЗС є підтоварна вода – будуть проблеми.

Тобто особливості переходу на біобензини – це принципово нова технологічна культура. Мені складно уявити, що там відбувається на більшості ноунеймів, бочок, а іноді й цілком респектабельних (зовні) АЗС. Бо технологічна культура вимагає грошей – на персонал, на підтримку інфраструктури, на лабораторії (ви любите питати, чому такі різні ціни на АЗС, так оце якраз воно).

Спілкувався сьогодні з ОККО, Amic, "Укрнафтою" – всі почали зачистку місткостей.

І всі бояться. Бо де трапиться "штанга", ніхто не знає. Розробляють сценарії реагування.

Думаю, перші два місяці – травень і червень – будуть сповненими сюрпризів, прокльонів і скарг.

Що рекомендую?

Рекомендую не економити як мінімум ці два місяці й не шукати мінімальних цін на бензин. Той, хто дбає про якість, дешево продавати не може. Та й у разі чого нормальна мережа з іменем завжди піде назустріч.

Перші партії Е5 з Румунії й Німеччини — вже на шляху до України.

Автор висловлює особисту думку, яка може не збігатися із позицією редакції. Відповідальність за опубліковані дані в рубриці "Думки" несе автор.

Джерело

Важливо
Бензин на АЗС дешевшає: в чому причина і що буде з цінами на пальне в квітні
Бензин на АЗС дешевшає: в чому причина і що буде з цінами на пальне в квітні