Підтримайте нас

МИ В СОЦМЕРЕЖАХ:

Кому — війна, кому — Буковель: що ховається за скандальною історією з дорогою на 9 мільярдів

Чи варто витрачати під час війни 9 мільярдів гривень на будівництво дороги до курортного Буковеля? А чи збирався хтось взагалі фінансувати ці мільярди? Що може ховатися за цією скандальною історією? Інженер шляхів сполучення Анна Мінюкова розбирається в ситуації…

Знак біля в'їзду на курорт Буковель
Проект дороги до Буковеля схвилював усіх | Фото: APTravel

9 млрд на дороги в Буковель, чи є тут зрада?

В мережі сколихнув скандал, що нібито держава планує витратити 9 млрд грн на будівництво нових доріг до гірськолижного курорту Буковель. Обурення щодо цього висловило ряд народних депутатів, військові, представники місцевого самоврядування, журналісти. Критики кажуть, що виділення таких коштів на дороги до приватного курорту під час війни — це величезне питання пріоритетів і політична корупція. Як зазначив Борис Філатов, така сума — це "пів-річного бюджету" одного великого міста, і ці гроші могли б піти на оборону, енергоефективність чи підтримку прифронтових міст.

Після розголосу, керівництво Агентство Відновлення виступило з заявою, що вони про це нічого не знали, все це було особистою ініціативою місцевого керівника, який нібито вступив у змову з зацікавленими бізнесменами та провернув всю цю історію за спиною центрального офісу. Чи можливо це? Насправді ні, оскільки в Агентстві існує система e-road, куди завантажуються всі закупівлі й тендери усіма обласними службами, і вони відразу стають видимими співробітникам у Києві.

Відео дня

Тож першою реакцією Агентства було запевнення, що "ніякої зради немає": мова йде лише про проєктування нової дороги вартістю 33 млн грн.

І справді, оцінка в 6,57 млрд грн, яку озвучили журналісти, є перспективною й орієнтовною. Ніхто найближчим часом не планував витрачати під час війни такі гроші на будівництво дороги в Карпатах. Але гучні заголовки про "9 млрд на Буковель" змусили колишнього мера Житомира публічно дистанціюватися від ідеї проєктування дороги в Івано-Франківській області, швидко знайти винного і заявити про його звільнення.

Водночас питання доцільності проєктування дискусійне. Позиція і бачення необіхдності даної закупівлі може різнитися в залежності від досвіду роботи в галузі та місяця сидіння.

Важливо
У Карпатах збудують дорогу до "Буковеля" за 6,6 млрд грн
У Карпатах збудують дорогу до "Буковеля" за 6,6 млрд грн

Україна готується до можливої заморозки війни й розраховує на прихід іноземних будівельних компаній для розбудови країни. В такому випадку варто розуміти, що іноземні компанії не поїдуть будувати щось у прифронтові та центральні регіони. На подібні тендери вони готові заходити лише в якості генерального підрядника, не залучаючи власну техніку та співробітників і лише "знімати вершки", а ось саме будівництво віддавати на субпідряд вже українським компаніям. Про це відкрито говорять представники багатьох іноземних компаній.

Натомість західні регіони, поблизу кордону, є цілком привабливими для інвестицій. І проєкт дороги до туристичних кластерів у майбутньому справді міг би бути реалізований за грантові або міжнародні кошти. А будь-який грантовий чи інвестиційний проєкт починається з технічної документації, тобто з проєкту.

Інше питання, якщо це мало бути просто проєктування "в стіл", як дуже багато робилось у 2000-2010 роки. В такому випадку це дійсно дурна трата коштів, які можна направити на більш пріоритетні потреби.

А ось 2,18 млрд грн Агентство Відновлення планувало витратити на ремонт 22,8 км дороги Т-09-06 Івано-Франківськ–Надвірна між селами Пасічна та Бистриця. Необхідність ремонту підтверджували численні звернення громад, через які проходить ця дорога. Ремонту потребують і мости.

Після медійного розголосу керівництво заявило, що з усієї запланованої суми буде використано лише 75 млн грн, а подальші витрати не передбачаються. Але навіщо тоді укладали договір на 2,18 млрд? Формально держава нічого не втрачає: умови договору дозволяють у будь-який момент зменшити обсяги робіт або взагалі від них відмовитися. Але в реальності це демонструє слабкість державних менеджерів. Підписання контракту на мільярди — не випадковість. Це документ, який проходить експертизу, погодження, перевірки й аргументацію потреби. Відкат стратегічного рішення після медійного скандалу — це сигнал інвесторам, партнерам і ринку, що державні органи не здатні відстоювати власні дії.

Автор висловлює особисту думку, яка може не співпадати із позицією редакції. Відповідальність за опубліковані дані в рубриці "Думки" несе автор.

Важливо
Філатов прокоментував закладені у держбюджеті кошти на дороги до Буковеля
Філатов прокоментував закладені у держбюджеті кошти на дороги до Буковеля