«Секрет швидкого зростання нашої компанії — постійні інвестиції в розвиток людського капіталу»

2019-10-10 10:00:44

466 118
«Секрет швидкого зростання нашої компанії — постійні інвестиції в розвиток людського капіталу»

Позиция

Як стати кращим роботодавцем у національній IT-індустрії, створити власну корпоративну культуру і набути статусу інноваційної спільноти професіоналів з унікальними умовами комфортної та продуктивної роботи? Про це розповідає Михайло Пузраков, співзасновник і операційний директор компанії Intellias, що входить у десятку найбільших ІТ-компаній на українському ринку

За статистикою 85% IT-компаній в Україні це малі та середні підприємства, штат яких не перевищує 80 осіб. Як Intellias вдалося всього за кілька років подолати бар'єр у 1500 співробітників?

— Насамперед хочу зауважити, що ми не новачки на ринку і до таких показників підійшли на сімнадцятий рік свого існування. Але ви маєте рацію, Intellias дійсно зростає швидше, ніж більшість компаній на ринку. Як нам це вдається? По-перше, ми із самого початку існування компанії орієнтовані на сталий розвиток і зростання. Це закладено в ДНК компанії і є складовою нашої корпоративної культури. По-друге, ми прагнемо фокусуватися на створенні максимально комфортних умов для наших колег — від сучасного офісу до створення особливої атмосфери, яка сприяє всебічній самореалізації кожного. І, нарешті, ми відповідально ставимося до пошуку нових кадрів — маємо професійних менеджерів з персоналу, які ефективно розвивають наш бренд на ринку праці й повсякчас удосконалюють процеси рекрутингу. Отже, секрет швидкого зростання компанії Intellias — постійні інвестиції в розвиток людського капіталу.

Корпоративна культура

Ви згадали про корпоративну культуру Intellias. Які ідеї формують систему цінностей вашої компанії?

— Система наших цінностей базується на таких загальнолюдських поняттях, як порядність, справедливість і повага. Плюс професійні цінності — ефективна співпраця, ініціативність, професійність, вміння працювати на результат, неодмінне вдосконалення та розвиток креативності. Вони викристалізовувалися з розвитком компанії та розвитком нас як керівників, утім довго не були формально прописані. Однак за кілька років ми сформулювали їх як основні положення нашої корпоративної культури, яку сьогодні поділяють усі колеги. Але корпоративна культура — це не лише цінності, а й моделі поведінки, неписані правила, які регламентують комунікації й інші аспекти роботи компанії.

Як вони реалізуються в повсякденному житті компанії?

— Одна з найважливіших особливостей нашої корпоративної культури, повторюся, це особлива увага до фахівців, створення комфортних фізичних і психологічних умов для роботи. Для того щоб вони підтримували оптимальний баланс між роботою та особистим життям, ми даємо їм можливість управляти своїм часом — самостійно планувати початок і завершення роботи. Звичайно, з урахуванням існуючих обмежень на проекті — обов'язкових зустрічей або дедлайнів. Крім того, ми практикуємо гнучкий графік роботи фахівців в офісі та дистанційний формат роботи у випадках, коли це доцільно і можливо. Наші сучасні, просторі офіси функціонують цілодобово і забезпечують співробітників якісною інфраструктурою — продуктивними робочими місцями з якісним обладнанням та двома моніторами, великою кількістю кімнат для зустрічей і переговорів, зонами відпочинку зі спортивним та ігровим обладнанням, обладнаними кухнями і навіть дитячими кімнатами, салонами краси, де можна зробити манікюр або скористатися послугами перукаря.

До категорії комфортних робочих умов слід віднести і відсутність бюрократії – налагоджені і разом з тим гнучкі бізнес-процеси, які дозволяють індивідуально вирішувати будь-які питання колег.

Чи є проекти корпоративної соціальної відповідальності частиною культури компанії?

— Звичайно, адже всі аспекти корпоративної соціальної відповідальності знаходять в ній відображення — відповідальне лідерство, права людини, трудові відносини, турбота про навколишнє середовище, взаємини з клієнтами, чесні операційні практики. Принципи соціальної відповідальності поділяють усі наші колеги, вони бажають бути частиною соціально активного бізнесу.

Ми прагнемо до збільшення «соціальної капіталізації» компанії, адже це корисно не тільки для зміцнення її бренду, а й для країни загалом. Так ми активно підтримуємо велорух, це наш внесок в охорону навколишнього середовища та пропаганду здорового способу життя. В кожному офісі є велопарковки та зручні душові для тих, хто користується цим екологічним видом транспорту. Проте ми пишаємося не лише званням «Велороботодавець 2018», отриманим від Асоціації велосипедистів Києва, а й упровадженням ідей «зеленого офісу»: сортування відходів, утилізації батарейок та інших еко-практик.

Як ви вважаєте, розвиток корпоративної культури компанії — еволюційний чи революційний процес?

— Однозначно еволюційний. Оскільки жодні правила і практики неможливо насадити ззовні, якщо члени команди не відчули їх актуальність і самі не пройнялися цими ідеями. Процес розвитку корпоративної культури відбувається поступово, розвиток компанії впливає на кожного спеціаліста, і навпаки. Оскільки Intellias щороку зростає на 40%, у нас з'являється велика кількість нових колег, які впливають на корпоративну культуру компанії, сприяючи поступовому, еволюційному розвитку та вдосконаленню.

Які програми розвитку персоналу та стратегії особистісного зростання використовують в Intellias?

— Почати варто з того, що ми регулярно проводимо навчальні тренінги для наших спеціалістів, спрямовані на вдосконалення їхніх інженерних, управлінських компетенцій, а також soft skills — лідерства, мотивації, проведення презентацій. Також ми надаємо великого значення володінню іноземними мовами. В компанії проводяться курси англійської та німецької мов різного рівня складності та спеціалізації. Крім загальних програм і тренінгів для всіх в Intellias працює ефективна система індивідуальних програм навчання. Компанія виділяє на кожного фахівця певну суму, яку він чи вона може використовувати на власний розсуд — на онлайн-навчання, відвідування тренінгів або покупку потрібної літератури.

Дуже важливою є система індивідуального розвитку. На основі методу експертної оцінки та за допомогою тестів визначають рівень необхідних компетенцій кожного спеціаліста. Потім спільно з керівником складається план розвитку, який окреслює конкретні цілі та пропонує методи досягнення нових професійних компетенцій. Крім того, є програма ротації, коли людина може перейти працювати на інший проект, і реалізуватися в ньому ефективніше.

Також в управлінні талантами ми використовуємо такий інноваційний підхід, як Centers of Excellence (або «центри компетенцій) — своєрідний клуб за інтересами, де кожну технічну компетенцію курує певний експерт. Він або вона залучає зацікавлених фахівців до завдань і проектів, пов’язаних з цією компетенцією, і допомагає їм розвиватись в цьому напрямку. 

Мотивація

Як у вашій компанії вирішують питання мотивації персоналу?

— Для нас це надзвичайно важлива сфера, тому що сьогодні ринок праці в IT-сегменті дуже розігрітий. У зв’язку з високою конкуренцією необхідно швидко реагувати на потреби працівників, пропонуючи їм найкраще. Для цього ми використовуємо два основних види мотивації. Якщо говорити про матеріальну складову, то для нас принципово важливо, щоб заробітна плата була справедливою і корелювалася згідно зі зростанням професійного рівня фахівця. З цією метою для багатьох спеціалістів ми використовуємо такий інструмент, як систему бонусів на основі KPI (ключові показники ефективності).

Гроші зазвичай мають велике значення у мотивації приєднання. Наприклад, коли людина приймає рішення про перехід до іншої компанії. Проте в процесі роботи матеріальна винагорода вже не є визначальним фактором. Сьогодні наявність розвиненої системи нематеріальної мотивації оцінюється співробітниками як обов'язкова умова роботи. Тому ми пропонуємо фахівцям різні програми персонального розвитку, про які я вже згадував. Наші колеги налаштовані на професійне та кар'єрне зростання, отже, участь у цих програмах дає їм можливість швидко стартувати та просуватися кар'єрними сходами, розвиваючи професійні якості.

Гарним мотиватором також служить ефективний менеджмент проектів. Проектні менеджери Intellias застосовують інноваційні підходи до організації команд і забезпечують грамотний та своєчасний зворотний зв'язок. Для отримання зворотнього зв’язку від колег ми використовуємо внутрішню систему надання пропозицій Corporate Initiative Hub і кожні півроку влаштовуємо опитування задоволеності фахівців — від організації робочих процесів і менеджменту до умов праці та соціального пакету.

Знаю, що в Intellias використовується і такий інноваційний інструмент мотивації, як власна валюта.

— Так, крім грошових бонусів у нас є «смарти». Ця система лояльності з елементами гейміфікації використовується не тільки для винагороди спеціалістів за певні досягнення, а й як особистий бонус, який можна подарувати своєму колезі за надану допомогу або докладені зусилля. В якості подяки «смарти» зараховуються також за деякі послуги, наприклад, рекомендації нових кандидатів на роботу. «Смарти» можна накопичувати й у будь-який час обміняти в нашому корпоративному магазині на унікальні брендові сувеніри.

Інвестиції

За даними аналітиків, за минулий рік обсяг інвестицій в українські IT-компанії збільшився втричі. Чи означає це, що проблем із залученням інвестицій не існує?

— Ми вже рік співпрацюємо з інвестиційною компанією Horizon Capital, що управляє чотирма фондами прямих інвестицій, які мають намір інвестувати в експортно орієнтовані компанії України, насамперед у сфері IT, понад $200 млн. Тому вважаю, що в галузі немає дефіциту інвестицій. Інша справа, що далеко не кожна українська компанія є привабливою для інвестора. Для цього вона повинна мати певний розмір, а її діяльність має бути прибутковою та генерувати гроші. Компанія має показувати зростання, прозорий бухгалтерсько-фінансовий облік та багато іншого.

Інвестор сам до вас прийшов чи ви займалися його пошуками?

— Ініціатором співпраці став інвестор. Це нормальний процес, коли зі зростанням компанії, зміцненням її бізнес-репутації та статусу вона стає об'єктом уваги інвесторів. До нас зверталися різні фонди, але Horizon Capital запропонував оптимальні умови співпраці. Крім того, він вже багато років інвестує кошти в українську економіку та дуже добре знає умови та специфіку нашого ринку. Завдяки цьому в нас склалися стабільні та надійні партнерські стосунки.

Як таке партнерство вплинуло на діяльність компанії?

— Авторитет нашого партнера є кращою рекомендацією для потенційних замовників. Співпраця з Horizon Capital — це своєрідний знак якості, стабільності та ділової репутації Intellias. Крім того, як компанія з величезними компетенціями та досвідом керування фінансами, фонд залучає експертизу і в управління нашої компанії, допомагає з пошуком і оформленням кредитів, міжнародним фінансовим обліком і податковим структуруванням. Інвестор може рекомендувати нас замовникам, таким чином допомагаючи розвивати клієнтську базу. Ці й інші додаткові переваги переконують нас у правильності вибору інвестора.

Замовники

Компанія Intellias співпрацює з великими транснаціональними компаніями та стартапами. Які особливості роботи з такими різними партнерами?

— Якщо говорити про великих клієнтів, то вони мають довший цикл продажів, тобто для початку співпраці з ними потрібно більше часу через їх консервативність і складний процес прийняття рішень. Потрібно відповідати безлічі формальних критеріїв і мати всі сертифікації. З ними складно підписувати контракти, і часто вони менш вигідні за додатковими умовами. Як перевага, такі компанії зазвичай мають більші проекти і також величезний потенціал розвитку - можливість збільшувати об’єми послуг для одного замовника.

А до переваг стартапів я б відніс гнучкість і швидкість прийняття рішень, а також швидкий цикл запуску проектів. Однак тут є і зворотна сторона— обсяг співпраці зі стартапами обмежений і можливості збільшення просто немає, тому що і самі компанії поки невеликі.

Сьогодні серед замовників Intellias левову частку займають компанії з Німеччини, США та Ізраїлю. Чи легко українській компанії знаходити з ними спільну мову?

— Безумовно, скрізь є «національні особливості» ведення бізнесу. Це і спосіб прийняття рішень, і побудова комунікацій, і особливості складання договорів, і безліч інших нюансів. Склалося так, що першими нашими замовниками стали європейці. Частка наших клієнтів з Європи, зокрема з німецькомовних країн, і досі залишається високою. Тому ми знаємося на нюансах ведення бізнесу з представниками цих країн.

Надзвичайно важливо враховувати їхній менталітет, загалом європейці досить консервативні й не схильні довіряти іноземцям. Тому з ними потрібно вибудовувати тривалі комунікації: переконувати, розмовляти їхньою мовою, використовувати рекомендації інших клієнтів, причому бажано співвітчизників. Що ж стосується американців, то вони легше йдуть на контакт і менш формальні в комунікаціях. Крім того, нещодавно у нас з'явилися замовники з Ізраїлю та інших країн Близького Сходу, отже, ми вчимося працювати з новими клієнтами.

Наша відкритість, спрямованість на ефективну роботу, налагодженість бізнес-процесів і ділова етика дозволяють Intellias завойовувати довіру замовників з різних країн і будувати з ними довгострокові партнерські стосунки.

Чому серед замовників аутсорсингових послуг мало українських компаній?

Головна причина –  це поки що недостатньо розвинене середовище для ведення бізнесу. Я маю на увазі застаріле законодавство, корумповані правоохоронну і судову системи, які дозволяли багатьом компаніям в Україні не виконувати своїх зобов’язань або навіть займатись шахрайством без особливих наслідків. Такий стан справ збільшує ризики співпраці з українськими компаніями, і тому аутсорсингові компанії обирають іноземних замовників із розвинених країн з високими стандартами бізнес-етики.

Друга причина — економічна. Сьогодні ми успішно конкуруємо на світових IT-ринках за рахунок різниці в рівні заробітної плати, залучаючи іноземних клієнтів. Але з розвитком економіки нашої країни дедалі більше стабільних і потужних українських підприємств ставатимуть клієнтами українських ІТ-компаній.

Подальший розвиток

Багато хто вважає, що подальшим еволюційним кроком українських аутсорсингових компаній стане їх перетворення на продуктові. Чи згодні ви з цією думкою? В якому напрямі розвиватиметься Intellias?

— Згоден, що в перспективі зростатиме частка продуктових і скорочуватиметься частка аутсорсингових компаній. Однак це не означає, що останні масово перетворюватимуться на продуктові. Скоріше це буде паралельний процес — у цьому сегменті з'являтимуться нові компанії, а вже існуючі — бурхливо розвиватимуться.

Проте масового переходу гравців на ринку не буде, для цього потрібен інший бізнес-цикл. Створення нового продукту з нуля може мати сенс лише для менших компаній, які ще не визначилися з напрямом розвитку. Intellias не з їх числа, тому ми робимо ставку на аутсорсинг вищого рівня з великою доданою вартістю. Ми плануємо поступово переходити від звичайного аутсорсингу інженерних сервісів до Consulting Services і Managed Services — виконання повного циклу, коли компанія веде проект від початку до кінця та відповідає за кінцевий результат.

Але важливішими за стратегію є люди, адже це вони створюють стратегію. Я впевнений, що Intellias ставатиме чимдалі помітнішим гравцем на глобальному ринку завдяки високому професійному рівню нашої команди.

Loading...