Апельсиновий вік. "Механічному апельсину" Стенлі Кубрика — 50 років

От уже справді, озирнутися не встигли. Сьогодні виповнюється пів століття з дня прем'єри "Механічного апельсина", одного з найвідоміших і точно найскандальнішого фільму Стенлі Кубрика.

Механічний апельсин Кадр із фільму, Механічний апельсин, Малькольм Макдавелл
Рухається останній оплот прекрасного, останній притулок, де можна втекти від лютої дійсності. Музика, якою б чудовою вона не була, не може стати рятівним якорем для homo

От уже справді, озирнутися не встигли. Сьогодні виповнюється пів століття з дня прем'єри "Механічного апельсина", одного з найвідоміших фільмів Стенлі Кубрика, і точно найскандальнішого. Сталося це у Нью-Йорку 19 грудня 1971 року.

Що ж, гарне кіно — як гарне вино, з роками стає ще кращим. І ще скандальнішим, зазначимо: на тлі сьогоднішніх, неохайно створених за сиропним політкоректним стандартом комерційних виробів

потворний і безкомпромісний апельсин дідуся Стенлі ще яскравіший і гіркіший, ніж раніше.

З останніх стрічок, суто асоціативно, можна поставити поруч із ним гучного "Джокера", але там ідея заїжджена, проста і безневинна як п'ять копійок: бунт як результат особистого неблагополуччя, яке накладається на соціальне неблагополуччя. Щоб усе було цілком зрозуміло та передбачувано, головний герой ще й божевільний. Психи каламутять воду, коротше, думка не найсвіжіша і не найгостріша.

"Апельсин" — зовсім інше. Так, сюжет, взятий Кубриком у культового англійського письменника Ентоні Берджесса (режисер любив розвивати літературні сюжети), теж простий, але це геніальна простота.

стенлі кубрик, фільми стенлі кубрика, заводний апельсин, фільм заводний апельсин, механічний апельсин постер Fullscreen
Плакат фільму Стенлі Кубрика "Механічний апельсин" із Мальколмом Макдавеллом у головній ролі. 1971 рік.

Зовсім коротко: Лондон майбутнього (для п'ятдесятирічної давності фільму — це наше сьогодення) захлинається від вуличного насильства. Алекс, підступний, лютий і запеклий хуліган, ватажок однієї з молодіжних банд (її представники бігають містом у білих кальсоноподібних штанях з гульфиками та котелками, озброєні палицями та ножами), вбиває одну зі своїх жертв і потрапляє до в'язниці.

Держава пропонує йому пройти психічну корекцію за новомодним методом доктора Бродського, після якої головного героя починає в буквальному значенні слова нудити від найменшого спонукання до агресії щодо ближнього. Хлопець виходить на волю і тепер сам стає жертвою. З боку тих, хто такої корекції не пройшов. Соціальні ролі змінюються. Ах так, принагідно з'ясовується, що батьки від Алекса відмовляються, а його колишні вороги з молодіжних банд, що конкурують, проміняли бандитські прикиди на поліцейську форму. І тепер вони, не змінивши своєї внутрішньої сутності та мотивів, самі — Закон.

Механічний апельсин, стенлі кубрик, ентоні берджесс, фільми стенлі кубрика Fullscreen
Кадр із фільму "Механічний апельсин" Стенлі Кубрика. Алекс та його дружки-бандити йдуть на справу.
Механічний апельсин, стенлі кубрик, ентоні берджесс, фільми стенлі кубрика Fullscreen
Кадр із фільму "Механічний апельсин": "Це я, Алексе!"
Механічний апельсин, стенлі кубрик, ентоні берджесс, фільми стенлі кубрика Fullscreen
Кадр із фільму "Механічний апельсин". Алекс після жорстокої розправи над безпритульним під музику Людвіга ван Бетховена.
Механічний апельсин, стенлі кубрик, ентоні берджесс, фільми стенлі кубрика Fullscreen
Кадр із фільму "Механічний апельсин" Стенлі Кубрика. Алекс із друзяками п'є "молоко з ножами" у молочному барі "Корова".

Це кіно називають антиутопією. Якоюсь мірою, так, так воно і є, але тут загострюється, піднімається проблема не якогось майбутнього суспільства, а щонайменше насущна і навіть вічна. Це не застереження, а констатація того, що є. Утопія лише загострює риси, як і демонстративна театральність.

Ключове: це фільм про кругообіг насильства, про те, що відносини індивіда і суспільства завжди побудовані на насильстві, що придушення, огида і страх лежать в основі будь-якого ладу, як карамазівська сльозинка дитини.

Важливо
Профессионал. Что значил Жан-Поль Бельмондо для мирового кино в XX веке
Профессионал. Что значил Жан-Поль Бельмондо для мирового кино в XX веке
Стенлі Кубрик Fullscreen
Молодий Кубрик Стенлі.

Ліві та праві в інтегральному, капіталістично-соціалістичному суспільстві майбутнього (бажаючи підкреслити цю інтегральність, Берджесс робить його мову англійською, а соціальну реальність до болю схожої в дрібних деталях) однаково хворі на насильство, ним заражені рухи, особистості та класи. Навіть не заражені — воно їм органічно властиве.

Будемо чесними: без будь-якої антиутопії ми спостерігаємо таке й сьогодні, коли в якомусь Сінгапурі насильство забезпечують за допомогою поліцейських роботів та відеокамер, а в Північній Кореї їм зайнятий безпосередньо ламповий м'якощокий малюк Ин.

Про фільм Кубрика мимоволі згадувалося і під час першого майдану, коли дружина Віктора Федоровича Януковича тримала свою знамениту промову про наколоті апельсини. Втім, навряд чи вони з чоловіком дуже завзяті поціновувачі творчості Стенлі Кубрика.

Крутиться колесо: ґвалтівник головний герой перетворюється на жертву, потім знову на ґвалтівника, друзяки його стають із лютих бандитів не менш лютими поліцейськими.

Насильством живуть, породжують і втілюють насильство, з фірмовим кубриківським гротеском, шкільний вихователь, начальник в'язниці, лікар, священик, бомж, міністр-консерватор, письменник-лівак… Навіть гола жінка, що з'явилася в огнях софітів спокушати Алекса, є лише більш витонченим його, насильства, інструментом. Усі мучителі, всі жертви.

Важливо
У бій ідуть тільки "старики". Чому старіє світова політична еліта
У бій ідуть тільки "старики". Чому старіє світова політична еліта

До речі, випущений на волю, фільм моментально породив масу наслідувачів, які намагалися творити в ньому показане наяву, без жодних алегорій. Пішли погрози і режисерові, та такі, що обережний Стенлі домігся того, щоб у Великій Британії, де він проживав, картину зняли з прокату.

Самостійний та важливий момент – саундтрек до фільму, ширше – тема музики. Під бездоганні класичні мелодії на екрані творяться неподобство та свавілля. Кубрик був якщо не перший, хто винайшов такий шокуючий дисонанс, так точно перший його впровадив, з усією фірмовою наполегливістю. Потім цією комбінацією (різанина і мордобій під класику) у кіновиробництві користувалися всі кому не ліньки, але ми повинні пам'ятати першопрохідців.

Особливе місце тут займає Бетховен, блискучий Людвіг Ван. Він є кумиром Алекса, що буквально впадає в екстаз від Дев'ятої симфонії. І треба ж, у процесі психокорекції молодого злочинця саме вона, Дев'ята, звучить музичним тлом. Виходить так, що, крім алергії на агресію, він набуває алергії на Бетховена.

Це, мабуть, найтрагічніший момент фільму: на екрані перед Алексом демонструються кінохроніки з концтаборів, він прив'язаний до крісла, очі розсунуті спеціальними прищіпками – не зімкнутися. І тут починає звучати Дев'ята.

Механічний апельсин, стенлі кубрик, ентоні берджесс, фільми стенлі кубрика Fullscreen
Кадр із фільму "Механічний апельсин" Стенлі Кубрика. Алекс під час сеансу психокорекції.

"Припиніть, благаю вас, — скиглить нещасний. — Це гріх, це гріх! Не можна так з Людвігом Ваном. Він нічого поганого не робив. Він просто писав музику". Але лікарі невблаганні. Руйнується останній оплот прекрасного, останній притулок, де можна втекти від лютої дійсності. Музика, якою б чудовою вона не була, не може стати рятівним якорем для homo.

Сцена фільму "Механічний апельсин". Криваві фантазії Алекса під музику з Дев'ятої сифонії Бетховена.

Also, у сцені групового побиття-зґвалтування на початку фільму Алекс наспівує солодку пісеньку Singin' in the Rain з мюзиклу "Співаючи під дощем". Режисер, кажуть, усміхався, спостерігаючи, як це робить актор Малкольм Макдавелл. А виконавець головної ролі у мюзиклі перестав розмовляти з Кубриком після того, як переглянув фільм.

Макдавелл, віддамо належне, чудово потрапив у образ, нікого іншого на його місці й уявити не можна. Тим часом ця роль не була для нього найлегшою: одержимий достовірністю і зациклений на дублях Кубрик домагався того, щоб головного героя запльовували та били по-справжньому. В результаті актору таки зламали ребро.

З контрактом для нього скупий Стенлі схитрував.

Як вийшло, що домашній інтелігентний єврейський хлопчик, хитрий і скнара, на прізвище, що одночасно нагадує кубик і рубик, Стенлі ставить у більшості своїх фільмів саме незручну проблему насильства, суспільного та індивідуального?

Невідомо, коли і як він захворів на неї. Але песимізм його настільки тотальний, що балансує на межі цинізму.

Доктор Стрейнджлав, як я полюбив атомну бомбу, стенлі кубрик, фільми стенлі кубрика Fullscreen
Кадр з антивоєнного фільму Стенлі Кубрика "Доктор Стрейнджлав. Або Як я перестав турбуватися і полюбив атомну бомбу"
суцільнометалева оболонка, стенлі кубрик, фільми стенлі кубрика Fullscreen
Рейтинг фільму Стенлі Кубрика "Суцільнометалева оболонка"
суцільнометалева оболонка, стенлі кубрик, фільм стенлі кубрика Fullscreen
Ще один плакат до "Суцільнометалевої оболонки" Кубрика.

Назви перших картин Кубрика кажуть самі за себе: "Страх і бажання", "Поцілунок вбивці", "Вбивство". Механіка насильства досліджується на різних рівнях соціуму, у різних його стратах. "Стежки слави", перше по-справжньому вдале кіно Кубрика — насильство на війні як предмет гешефту для її бенефіціарів; "Спартак" — насильство революційне, "Доктор Стрейнджлав" — насильство міжнародне, "Сяйво" — внутрішньосімейне, так би мовити (який діапазон!).

"Суцільнометалева оболонка", передостанній фільм, з хірургічною нещадністю показує ініціацію — включення молодої людини в грандіозну систему насильства, армія тут виступає як концентрований соціум, очищений від будь-яких ілюзій. По суті, це блискуча комбінація "Шляхів слави" та "Механічного апельсина".

Зрозуміло, спадщина цього справді монументального режисера не може вичерпуватися однією нав'язливою ідеєю. Але в тому, що вона є наскрізною, немає жодних сумнівів.

І будемо чесні: навіть якщо такі по-справжньому безкомпромісні фільми як "Механічний апельсин" перестали знімати або допускати до глядача, питання, яке в ньому поставлене, зовсім не зникло з порядку денного.