Голодні ігри престолів. Як керувати світом за допомогою сюжетів фантастичних антиутопій

Фантастика і фентезі в сучасному світі стали однією з ефективних соціальних технологій. Література, кіно, мистецтво загалом, можуть охопити найширший спектр імовірного. Тому вони часто пророкують.

Related video

Фантастика і фентезі в сучасному світі стали однією з ефективних соціальних технологій. Література, кіно, мистецтво загалом, можуть охопити найширший спектр імовірного. Тому вони часто пророкують. Раніше це було особливо помітно в жанрі фантастики. У. Гібсон (автор терміну "кіберпростір") у 1980-х зображував гіперзвʼязане глобальне суспільство, де хакери, кібератаки і реаліті-шоу — повсякденна реальність.

А тепер ми живемо у ньому. Про наукові пророцтвах Жюля Верна, які збулися у 20-му столітті, знають всі. А вже у 21-му столітті за його "кресленнями" щосили йде робота над створенням космічних кораблів під "сонячним вітрилом".

Ця особливість літератури сьогодні поставлена на службу глобальному великому бізнесу і служить одним з ключових інструментів маркетингу. Microsoft, Google, Apple та інші корпорації запрошують письменників-фантастів читати лекції своїм співробітникам. Багато компаній, включаючи Disney і Tesco, замовляють письменникам романи про товари і технології з "майбутнього", вивчаючи і формуючи заздалегідь попит на майбутню новинку.

Спираючись на авторитет Б. Рассела, автор "Енциклопедії наукової фантастики" Дж. Клюют вивів формулу: світ створюється тими, хто отримує з цього вигоду, отже, світ такий, яким він є зараз, щоб хтось на цьому міг заробити.

Звідси популярність антиутопій К.С. Робінсона ("Марс", "2312", "Шаман"), С. Коллінз ("Голодні ігри"), У. Гібсон ("Нейромант"), Н. Стівенсон ("Анафема") та ін. Популярність на початку 21-го століття жанру, який здавався безглуздим ще в кінці 20-го, пояснюється Робінсоном так: "Епоха "великих ідей", коли ми вірили в краще майбутнє, давно минула.

Сьогодні багатіям належать 9/10 всього на світі, і нам залишається воювати один з одним за решту 1/10. А варто обуритися, нас відразу ж звинувачують у тому, що ми розгойдуємо човен, і розмазують нашу печінку по бруківці".

Уява художника — річ не така вже марна не тільки для науки, бізнесу, а й для соціальної інженерії. "Центр науки і уяви" при Університеті штату Арізона у 2012 році відкрив проект "Ієрогліф" — банк інформації, де накопичують і аналізують "креслення майбутнього" сотень письменників, вчених і художників.

Так само, як наукова фантастика відкриває шлях до наукового моделювання, так антиутопії і фентезі — до моделювання соціального. "Пісня льоду і полум'я" Дж. Мартіна і к/ф "Гра престолів" тому доказ.

Не випадково після виходу на екран цієї кіносаги, в пресі США з'явилися порівняння описаної у Мартіна боротьби Ланністерів і Старків з династичним протистоянням Клінтонів і Бушів в американській політиці останніх десятиліть.

А потім Трамп і Байден органічно вписалися в цю матрицю. Американців почали привчати до кланової структури влади (майбутнє як минуле), а фільми і серіали типу "Гри престолів" промацували і формували майбутній попит.

Світом давно керують через "проектні" історії, що взивають до колективних емоцій і міфо/архетипових пластів свідомості.

У цьому сенсі українське корпоративне та держуправління, ігнорує наратив, ефективно приблизно так само, як технології палеоліту в епоху космічних кораблів.

Першоджерело.

Публікується за згодою автора.