Підтримайте нас

МИ В СОЦМЕРЕЖАХ:

Найактуальніший напій осені: як гарбузовий лате став культовим, ледь не провалившись

Найактуальнішим напоєм осені вже багато років вважається гарбузовий лате — але ж він цілком міг і не з'явитися на світ. Експерт по грошах Павло Дукач згадує історію його виникнення, коли тільки рішення однієї окремо взятої людини вирішило долю майбутнього хіта продажів

Гарбузовий лате
Такий він, гарбузовий лате

Напій на мільйон. По-осінньому актуальний пост

Першою асоціацією під час прочитання заголовка у багатьох із вас у голові напевно виник образ шампанського або дорогого віскі. Але сьогодні ми поговоримо про гарбузовий лате, який щорічно ставить рекорд за рекордом у мережі свого творця Starbucks.

Нині гарбузовий лате (далі для скорочення я використовуватиму абревіатуру PSL — Pumpkin Spice Latte) вважається культовим. Він став символом осені і надихнув цілу індустрію: від свічок і мила до хліба і навіть шинки з гарбузовими спеціями. Образ PSL багаторазово з'являвся в кіно, а з 2018 до 2023 року близько 65% американських кав'ярень додали хоча б один гарбузовий напій до своїх меню. Але на моменті створення ідею його впровадження мало не зарубали.

Відео дня

Усе почалося у квітні 2003 року в секретній дослідницькій лабораторії на 7-му поверсі штаб-квартири Starbucks у Сіетлі. Команда під керівництвом Пітера Дьюкса, який тоді очолював групу з еспресо-напоїв, шукала новий сезонний хіт для осені. Вони опрацювали близько 100 смаків. До шорт-листа потрапили 20, включно з шоколадом, карамеллю, апельсином, корицею і гарбузом. Саме гарбуз виділявся своєю "унікальністю" в опитуваннях клієнтів.

Але на фокус-групах PSL посів останнє місце серед нових смаків, і Дьюкс мало не відмовився від ідеї. В останній момент він вирішив доопрацювати рецепт, додавши додав більше спецій і зробивши акцент на осінній атмосфері. У підсумку напій складається з еспресо, гарбузового соусу, парового молока, збитих вершків і посипки зі спецій для пирога.

Важливо
Кофеїн підвищує стійкість кишкової палички до антибіотиків: чи варто переживати любителям кави
Кофеїн підвищує стійкість кишкової палички до антибіотиків: чи варто переживати любителям кави

10 жовтня 2003 року PSL протестували в 100 магазинах у Вашингтоні та Ванкувері. Тест показав несподіваний успіх: менеджери магазинів були в захваті, а продажі зросли на 25% під час повного запуску в жовтні 2004 року в США і Канаді. Це був третій сезонний напій Starbucks після Яєчного лате і М'ятного мокачино.

А тепер про наше улюблене — про цифри. З 2003 року продано понад 424 мільйони чашок PSL по всьому світу. Щорічно реалізується близько 20 мільйонів порцій, що за середньої ціни близько $6 у великих містах приносить компанії від $400 до $800 мільйонів на рік. Для порівняння, до 2013 року (10-річчя) продажі перевищили 200 мільйонів чашок, генеруючи мінімум $80 мільйонів щорічно.

У 2024 році PSL продавали у 79 країнах (із 85, де був Starbucks на той момент; зараз уже у 88). Загальний ринок продуктів із гарбузовим смаком (не тільки Starbucks) перевищив $800 мільйонів у 2023 році. Для Starbucks це особливо важливо: у 2003 році (рік запуску) виторг компанії був $4,1 мільярда, а у 2024 фіскальному році — вже $36,2 мільярда. У 2025 році Starbucks відзвітував про рекордний старт осінніх продажів за 54-річну історію.

Завжди люблю кейси, коли компанії вдається створити історію навколо свого продукту, залучити до неї величезну кількість користувачів і отримати дуууже хорошу вигоду

Автор висловлює особисту думку, яка може не збігатися з позицією редакції. Відповідальність за опубліковані дані в рубриці "Думки" несе автор.

Джерело

Важливо
Як правильно економити гроші: чи правильна ідея про те, що, відмовившись від лате, можна зібрати капітал
Як правильно економити гроші: чи правильна ідея про те, що, відмовившись від лате, можна зібрати капітал