Найактуальніший напій осені: як гарбузовий лате став культовим, ледь не провалившись
Найактуальнішим напоєм осені вже багато років вважається гарбузовий лате — але ж він цілком міг і не з'явитися на світ. Експерт по грошах Павло Дукач згадує історію його виникнення, коли тільки рішення однієї окремо взятої людини вирішило долю майбутнього хіта продажів
Напій на мільйон. По-осінньому актуальний пост
Першою асоціацією під час прочитання заголовка у багатьох із вас у голові напевно виник образ шампанського або дорогого віскі. Але сьогодні ми поговоримо про гарбузовий лате, який щорічно ставить рекорд за рекордом у мережі свого творця Starbucks.
Нині гарбузовий лате (далі для скорочення я використовуватиму абревіатуру PSL — Pumpkin Spice Latte) вважається культовим. Він став символом осені і надихнув цілу індустрію: від свічок і мила до хліба і навіть шинки з гарбузовими спеціями. Образ PSL багаторазово з'являвся в кіно, а з 2018 до 2023 року близько 65% американських кав'ярень додали хоча б один гарбузовий напій до своїх меню. Але на моменті створення ідею його впровадження мало не зарубали.
Усе почалося у квітні 2003 року в секретній дослідницькій лабораторії на 7-му поверсі штаб-квартири Starbucks у Сіетлі. Команда під керівництвом Пітера Дьюкса, який тоді очолював групу з еспресо-напоїв, шукала новий сезонний хіт для осені. Вони опрацювали близько 100 смаків. До шорт-листа потрапили 20, включно з шоколадом, карамеллю, апельсином, корицею і гарбузом. Саме гарбуз виділявся своєю "унікальністю" в опитуваннях клієнтів.
Але на фокус-групах PSL посів останнє місце серед нових смаків, і Дьюкс мало не відмовився від ідеї. В останній момент він вирішив доопрацювати рецепт, додавши додав більше спецій і зробивши акцент на осінній атмосфері. У підсумку напій складається з еспресо, гарбузового соусу, парового молока, збитих вершків і посипки зі спецій для пирога.
Важливо
10 жовтня 2003 року PSL протестували в 100 магазинах у Вашингтоні та Ванкувері. Тест показав несподіваний успіх: менеджери магазинів були в захваті, а продажі зросли на 25% під час повного запуску в жовтні 2004 року в США і Канаді. Це був третій сезонний напій Starbucks після Яєчного лате і М'ятного мокачино.
А тепер про наше улюблене — про цифри. З 2003 року продано понад 424 мільйони чашок PSL по всьому світу. Щорічно реалізується близько 20 мільйонів порцій, що за середньої ціни близько $6 у великих містах приносить компанії від $400 до $800 мільйонів на рік. Для порівняння, до 2013 року (10-річчя) продажі перевищили 200 мільйонів чашок, генеруючи мінімум $80 мільйонів щорічно.
У 2024 році PSL продавали у 79 країнах (із 85, де був Starbucks на той момент; зараз уже у 88). Загальний ринок продуктів із гарбузовим смаком (не тільки Starbucks) перевищив $800 мільйонів у 2023 році. Для Starbucks це особливо важливо: у 2003 році (рік запуску) виторг компанії був $4,1 мільярда, а у 2024 фіскальному році — вже $36,2 мільярда. У 2025 році Starbucks відзвітував про рекордний старт осінніх продажів за 54-річну історію.
Завжди люблю кейси, коли компанії вдається створити історію навколо свого продукту, залучити до неї величезну кількість користувачів і отримати дуууже хорошу вигоду
Автор висловлює особисту думку, яка може не збігатися з позицією редакції. Відповідальність за опубліковані дані в рубриці "Думки" несе автор.
Важливо