Небезпечне народовладдя. Як відгукнеться владі новий закон про референдум

референдум, закон про референдум в Україні
Фото: УНІАН

Під час передвиборчої гонки у 2019 році Володимир Зеленський запевнив усіх, що першою його ініціативою буде законопроект про всеукраїнський референдум, однак законом цей документ став лише у поточному році. Як його оцінюють експерти?

Related video

Для організації референдуму необхідно зібрати 3 млн підписів по всій країні і підготувати не більше одного питання. Питати можна про все і навіть пропонувати скасувати деякі закони. Винятком стануть теми, які суперечать Конституції, обмежують права і свободи людини, порушують державний суверенітет і територіальну цілісність країни, а також стосуються податків, бюджету та амністії, — їх на референдумі піднімати не можна.

Богдан Бондаренко, експерт з конституційного права, вважає, що загалом закон вийшов збалансованим, але у нього є питання щодо процедури скасування законів через референдум.

"Є кілька точок зору. Перша говорить, що це неправильно, тому що тільки парламент є уповноваженим приймати, змінювати і скасовувати законодавство. Інша точка зору стверджує, що таким чином народ зможе реалізовувати право на повстання, коли йому, наприклад, не подобаються прийняті парламентом ініціативи. І для того щоб не виходити на революції, все буде вирішуватися мирним шляхом через референдум", — говорить Бондаренко.

Механізм референдуму може стати необхідним опозиції перед виборами з метою дестабілізації ситуації в країні.

В політичному середовищі найбільший інтерес до такої можливості проявляє лідер партії "Батьківщина" Юлія Тимошенко, яка вже погрожує через референдум скасувати закон про ринок сільськогосподарської землі. Решта політиків вичікують. Олексій Кошель, голова Комітету виборців України, прогнозує, що механізм референдуму стане необхідним перед парламентськими і президентськими виборами. Тему народовладдя можуть використовувати з метою дестабілізації ситуації в країні, піднімаючи спірні теми.

"Також можуть бути махінації зі збором підписів. Українська практика показує, що за наявності серйозних коштів підпису можна зібрати швидко. Практичних механізмів, яким чином перевірити ці підписи, не існує", — попереджає експерт.

Кошель і Бондаренко зазначають, що всеукраїнського референдуму для народовладдя в країні недостатньо. Наступний етап — місцеві референдуми, які необхідні для громад. Влада обіцяє, що це питання вирішиться найближчим часом.