"Метінвест" і Південний ГЗК намагаються зберегти застарілу вартість перевалки руди на шкоду держбюджету

Related video

Небажання металургійних компаній "Метінвест" і Південний ГЗК платити ринкову вартість за перевалку залізної руди становить загрозу бюджету України. Про це пишуть в аналітичному матеріалі "Фактів". Автор підкреслює що, незважаючи на рекордне зростання вартості залізної руди на світових ринках ($ 200 за тонну, що є історичним максимумом) підприємства з єдиним власником намагаються зберегти застарілу вартість перевалки руди.

"Державні підприємства роками працювали з такими компаніями собі у збиток. Зокрема, за 1-й квартал цього року порт "Південний" зафіксував 50 млн грн збитків і повністю провалив фінансовий план через те, що ставка на перевалку руди була нижчою за ринкову. На цьому тлі уперше за кілька років підвищення портами ставки на ЗРС — на 30% при глобальному зростанні цін на залізну руду більше ніж у два рази — виглядає вельми виправдано. Це дозволить портам збільшити свої можливості, а уряду — покрити частину бюджетного дефіциту, який у 2021 році становить 247 млрд грн, або 5,5% ВВП", — йдеться у матеріалі.

Крім того, видання навело слова президента України Володимира Зеленського, який заявив, що вважає збільшення податку на залізну руду однією з найважливіших податкових реформ, а також що не дасть компаніям отримувати надприбуток у 200-300% за рахунок державних надр.

Зі свого боку "Метінвест" і Південний ГЗК, на думку автора матеріалу, прагнуть зберегти поточні ставки на перевалку руди, вдаючись до інформаційних атак.

"Експерти, тісно пов'язані з металургійними та видобувними компаніями, обурилися намірами портових операторів підвищити ставку на перевалку залізорудного концентрату і звинуватили їх у змові, в результаті якої порти, залізниці і вся металургійна галузь нібито ризикує зазнати нечувані збитки. Проте у цих заявах дуже розпливчасто пояснюється причина конфлікту. По суті, вони відповідають єдиним посилам, зводячи все до того, що оператори самовільно піднімають ставку на перевалку руди, погрожуючи ринку обвалом. Про те, що ставки на перевалку руди в портах не піднімалися з 2018 року і, за оцінками ринку, були малі (від $ 2,05 до $ 3,40 за тонну при ринковій ціні $ 3,40-5,20), у цих заявах не згадується", — резюмується в статті.

Зазначимо, що 28 травня з'явилася інформація, що міністр інфраструктури Олександр Кубрак звільнив виконуючого обов'язки директора порту "Південний" Сергія Ковшаря. Це не перший керівник підприємства, який позбувся посади після конфлікту з міжнародною гірничо-металургійною компанією "Метінвест". Про політичному лобі власника даної компанії, а також інтересах, які іноді йдуть в розріз з інтересами України, також йдеться у статті.