Ford із Харкова: якими були найперші автомобілі українського виробництва (фото)

Ford Model A, Ford A, Ford AA, ГАЗ-А, ГАЗ-АА, автовиробництво в Україні, український автозавод, українські авто
Фото: Ford | Дводверний седан Ford Model A

На початку 1930-х років у Харкові випускали автомобілі марки Ford. На українському підприємстві налагодили збирання як легкових, так і вантажних моделей.

Мало хто знає, що легкові автомобілі в Україні робили понад 90 років тому. Автовиробництво налагодили в Харкові, до того ж збирали як ліцензійні іномарки, так і моделі власної конструкції. Про це розповідає сайт Balakliets.

Ford Model A, Ford A, Ford AA, ГАЗ-А, ГАЗ-АА, автовиробництво в Україні, український автозавод, українські авто Fullscreen
Вантажівка Ford AA
Фото: Ford

Харківський автоскладальний завод запустили 93 роки тому — в листопаді 1929 року там налагодили випуск автомобілів марки Ford. Радянський уряд підписав договір із американським концерном і придбав ліцензію на легковий автомобіль Ford Model A та вантажівку Ford AA.

Для виробництва Ford почали будувати великий завод у Нижньому Новгороді — майбутній ГАЗ. Поки його зводили, автомобілі мали збирати з американських машинокомплектів на низці інших підприємств.

Саме в Харків відправили першу сотню машинокомплектів, із яких до кінця 1929 року склали 10 легкових Ford A у кузові дводверний седан і 90 Ford AA вантажопідйомністю в півтори тонни. Виробництво автомобілів тривало до запуску конвеєра на ГАЗі 1932 року — тоді їх перейменували на ГАЗ-А і ГАЗ-АА.

Ford Model A, Ford A, Ford AA, ГАЗ-А, ГАЗ-АА, автовиробництво в Україні, український автозавод, українські авто Fullscreen
Вантажівка "Україна-4"
Фото: autocentre.ua

Однак на цьому історія автопрому в Харкові не скінчилася. Згодом на підприємстві навіть намагалися створювати моделі своєї конструкції. Зокрема, наприкінці 1931 року представили вантажівку "Україна-4".

Автомобіль вантажопідйомністю 4 тонни був розроблений на базі італійської Lancia, проте використовував виключно вітчизняні матеріали. Його обладнали шестициліндровим двигуном потужністю 70 к.с., а максимальна швидкість становила 50 км/год.

Важливо
Танковий двигун і 1000 сил: яким був найпотужніший і найшвидший КрАЗ (відео)
Танковий двигун і 1000 сил: яким був найпотужніший і найшвидший КрАЗ (відео)

Для свого часу Україна була досить інноваційною, проте радянська влада не надала фінансування проєкту. Виготовили лише дві вантажівки.

Раніше Фокус розповідав, що в Харкові на початку 30-х розробили й перший український мотоцикл — його випустили тиражем у 300 екземплярів.