Боротьба за пенсіонерів. Чому "Укрпошта" прибирає банківські термінали з відділень
Держкомпанія "Укрпошта" припиняє работу 2 000 банківських терміналів у своїх відділеннях. Фокус з'ясував, що трапилося і чим обернеться ця історія для клієнтів банків і компанії.
Генеральний директор компанії "Укрпошта" Ігор Смілянський минулого тижня зробив сенсаційну заяву.
"За моїм наказом вимикаються всі термінали банків у відділеннях Укрпошти. Там тепер стоятимуть тільки наші термінали. Тож хто в селі залишився, той і обслуговує клієнтів", — написав топ-менеджер на своїй сторінці у Facebook. Своє рішення Смілянський обґрунтував тим, що Мінсоцполітики та Пенсійному фонді виступили за переведення пенсіонерів на обслуговування в банки, що було підтримано урядом (про це далі).
"Пенсійний фонд та Управління соцзахисту (хоча фраза "соціальний захист" сприймається все більш як тролінг пенсіонерів) за схемою "хочеш субсидію — шуруй в банк" почали туди переводити навіть людей з інвалідністю. І щодня ми отримуємо дзвінки та повідомлення від клієнтів, яким ПФ відмовляє в переході на обслуговування в "Укрпошту", — зазначив Ігор Смілянський. На його думку, з "Укрпоштою" триває "гібридна війна".
"Укрпошта" та Мінсоцполітики: джерело конфлікту
Все почалося на початку квітня, тоді Кабмін підтримав пропозицію Міністерства соціальної політики про переведення на обслуговування в банки пенсіонерів, які отримують пенсії через "Укрпошту". Рішення уряду було таким: із 1 вересня 2021 року пенсії будуть нараховуватися більшості пенсіонерів на рахунки в банки. Винятки — особи з інвалідністю першої групи, особи, які за висновком лікарсько-консультативної комісії не здатні до самообслуговування і потребують постійного стороннього догляду, пенсіонери категорії "80+", а також одержувачі державної соцдопомоги.
У рішенні уряду зазначено, що пенсіонери повинні вибрати банківську установу до 1 вересня 2021 року. Якщо одержувач не зробить цього у визначений термін, рахунок автоматично відкриють в банку, який визначить Кабмін.
"Людина зможе в будь-який момент змінити уповноважений банк за власним бажанням", — повідомили в Мінсоцполітики. Крім того, міністерство має намір провести конкурс із вибору оператора з доставки пенсій.
"Зараз виплату і доставку пенсій здійснює "Укрпошта" на монопольних умовах", — пояснили в міністерстві. Усе зазначене зафіксовано в постанові КМУ №277.
Пізніше премʼєр-міністр Денис Шмигаль заявив, що рішення потрібно переглянути.
"На зустрічі з премʼєр-міністром України 30 квітня було озвучене рішення, що перехід пенсіонерів на картки — це суто добровільна справа, і ніхто не має права порушувати права пенсіонерів, особливо в 96% населених пунктів України, де немає банків", — зазначив Ігор Смілянський. [За даними Державної служби статистики, банки є лише в 3,9% населених пунктів України, а банкомати — в 4,3% населених пунктів, — Ред.]
За словами глави "Укрпошти", незважаючи на доручення премʼєра відпрацювати зміни до постанови про переведення пенсіонерів у банки, представники міністерства на місцях почали "розхитувати ситуацію" (мабуть, йдеться про спроби міністерства дотримуватися постанови і сприяти переведенню пенсіонерів у банки, — Фокус).
Варто зазначити, що обслуговування пенсіонерів — доставка пенсій додому — одна з найважливіших статей доходів компанії "Укрпошта". Тарифи на доставку пенсій недавно були підвищені — 31 березня Кабмін підвищив тариф "Укрпошти" на доставку пенсій в місті з 1,15% до 1,3% від розміру пенсії, в селі та селищах міського типу — з 2,3% до 2, 65%. Всього на дому отримують пенсії 3,5 млн. осіб.
Можлива втрата контракту "Укрпошти" на обслуговування пенсіонерів через переведення їх у банки з ініціативи Мінсоцполітики — ключова причина конфлікту, що відбувається, внаслідок якого Ігор Смілянський заявив про зупинку роботи банківських терміналів у відділеннях компанії. Ціна питання, за деякими оцінками, — понад 2,5 млрд. грн.
Боротьба за пенсії
"Конфлікт між ПФУ та Укрпоштою триває вже кілька років. Камінь спотикання — тарифи на доставку пенсій. Пенсійний фонд домагається мінімальної вартості, "Укрпошта" наполягає на підвищенні, посилаючись на інфляцію, зростання рівня мінімалки. При цьому очевидно, що надати цю послугу у віддалених маленьких населених пунктах більше просто нікому. Тому вирішення питання без участі "Укрпошти" знайти фізично неможливо", — вважає заступник голови правління банку, який побажав залишитися неназваним.
Зараз у відділеннях "Укрпошти" встановлені термінали ПриватБанку та Райффайзен Банку Аваль. За даними "Укрпошти", йдеться про дві тисячі терміналів у відділеннях держкомпанії. Саме ці термінали компанія зупинить.
Джерело в одному з банків повідомило, що на банк таке рішення слабо вплине, тому що тарифи для поштового оператора були найлояльніші, тому особливої втрати в комісійному доході за підсумками рішення Ігоря Смілянського не буде. В Ощадбанку, який обслуговує багатьох пенсіонерів по всій країні, так прокоментували новини про припинення роботи банківських терміналів у відділеннях "Укрпошти": терміналів банку там немає, але банк пропонував "Укрпошті" розмістити їх там для надання можливості отримання клієнтами готівки в точках "Укрпошти". Втім, компанія відмовилася реалізовувати такий проект.
"Збільшення кількості пенсіонерів, які отримують пенсії через банківські рахунки, і зниження кількості пенсіонерів, які отримують пенсії через пошту, — це тренд останніх років, а не останніх днів або місяців", — зазначає Антон Тютюн, член правління Ощадбанку.
Експерти по-різному оцінили конфлікт між "Укрпоштою" і Мінсоцполітики, який зачепив банки. Адвокат, старший партнер АК "Кравець і партнери" Ростислав Кравець упевнений, що рішення Кабміну про переведення пенсіонерів у банки — незаконне, і вже є люди, готові оскаржувати його в суді.
"Бажання це не стільки банків і банківського лобі, скільки чиновників — повністю взяти під контроль пенсіонерів і фізично мати можливість позбавляти їх засобів існування. Власне постанова уряду, на мій погляд, незаконна, і зараз ми готуємо позов для її оскарження. Вже є 6 позивачів", — повідомив Кравець Фокусу.
На думку експерта економічних програм Українського інституту майбутнього (UIF) Данила Моніна, стратегія уряду, який підтримує переведення пенсіонерів у банки, в цілому, правильна.
"Очевидно, що питання соціальне, але кількість пенсіонерів, які отримують гроші кешем, — дуже велика — 40-50%. Я думаю, процес потрібно рухати в бік банківського обслуговування. Але починати, очевидно, треба з великих міст, потім менших міст, а потім думати, що робити там, де немає банкоматів взагалі", — прокоментував Данило Монін.
Спочатку повідомлялося, що "сторонні" банкомати у відділеннях "Укрпошти" відключать 19 травня. Пізніше уточнили, що відключення буде відбуватися за рішенням керівника відділення, але з червня все термінали вже точно відключать.
Позиції позначені. А далі що?
Опитані Фокусом експерти кажуть, що в будь-якому випадку "гібридна війна" між міністерством і держкомпанією ні до чого доброго не призведе. Найочевиднішим наслідком може бути втрата клієнтами банків (а, значить, і пенсіонерами) вільно отримувати готівку у відділеннях "Укрпошти".
"Найбільше постраждають пенсіонери, в яких будуть проблеми з отриманням пенсій. Вихід може бути один — це влаштувати тендер для всіх учасників ринку, хто безпечніше і швидше доставить виплати пенсіонерам, а не штучно підтримувати "Укрпошту" на плаву", — зазначив Ігор Ясько керівний партнер ЮК Winner.
Власне в "Укрпошті", втім, запевнили, що від зупинки роботи терміналів банків майже ніхто не постраждає, оскільки, крім банківських, у компанії є і власні термінали, які також дозволяють отримувати готівку за картками.
"Мережа власних терміналів налічує 5 тис. одиниць, вже покриває 80% всіх автоматизованих відділень "Укрпошти". Партнерські термінали (банків, — ред.) розташовані переважно в автоматизованих і неавтоматизованих відділеннях у селах та смт. У тих автоматизованих відділеннях "Укрпошти", де розташовані партнерські термінали, які припиняють свою роботу, клієнти "Укрпошти" і надалі зможуть отримувати послуги: платити карткою за послуги, поповнювати/знімати з картки готівку. У неавтоматизованих відділеннях партнерські термінали були налаштовані тільки на зняття готівки з картки або на поповнення картки. Після відключення партнерських терміналів така послуга буде неможливою", — розповів Фокусу Ігор Смілянський. Він також повідомив, що "Укрпошта" купує зараз ще 2,5 тис терміналів, і буде їх встановлювати в селах, а у 2022 планує надати термінали практично всім своїм листоношам.
Результатом тривалого конфлікту може стати і реалізація ідеї Ігоря Смілянського з купівлі "Укрпоштою" власного банку. Раніше компанія домагалася від НБУ банківської ліцензії, але в минулому році Нацбанк твердо відмовив держкомпанії в її наданні. Тоді в НБУ заявили, що дозволити компанії надавати банківські послуги — нелогічно, конкурентно та ризиковано. Тому тепер гендиректор компанії Смілянський говорить про ідею придбати невеликий банк. А обслуговування пенсіонерів дозволить "Укрпошті" в один момент завести в свій банк, як мінімум, 3,5 млн. клієнтів, яким компанія доставляє пенсії.
"Не виключено, що цей ультиматум — частина давньої стратегії "Укрпошти" отримати банківську ліцензію. Але локальна задача набагато простіша: компанія хоче зберегти право доставляти пенсії на будинок. При цьому домагається підвищення тарифу на цю послугу. Це — досить відчутна стаття доходів підприємства, за неї і бореться менеджмент компанії. Втім, банківська ліцензія, думаю, переслідує приблизно ті ж цілі", — зазначив анонімний експерт одного з банків.
Утім, якщо уряд твердо має намір позбавити "Укрпошту" монополії на доставку пенсій, то незабаром повинен буде відбутися тендер Мінсоцполітики на вибір підрядника для надомної доставки пенсій. За його результатами стане зрозуміло, чи збереже "Укрпошта" за собою ринок таких послуг, або ж на ринку зʼявляться інші оператори, що розділять ласий "пенсійний пиріг".