Президент ЕКО МАРКЕТ Інна Мірошниченко: ми сфокусуємось на доступності, і це не лише про ціни

За ЕКО МАРКЕТ закріпився образ економного супермаркету. Проте вітчизняний ритейл прогнозує зростання цін цього літа. Яка ситуація у вашій мережі?

Сьогодні наша мережа перебуває в процесі глибокої трансформації, яка передбачає розширення концепції економного супермаркету. Ми сфокусуємося на доступності, і це не лише про ціни. Це про доступну якість, доступний сервіс, доступний простір.

Саме тому ми будемо підтримувати ціни на максимально доступному рівні для наших гостей. На жаль, уникнути зростання цін не вдасться, проте воно не буде карколомним. Вища вартість електроенергії, пального, послаблення гривні, відключення світла – всі ці фактори неможливо нівелювати. Однак, ми робимо все можливе, щоб наші гості мінімально відчували їх вплив.

Який вплив мають віялові відключення електроенергії на ціни?

Однозначно негативний. Проте вплив залежить від категорії продукту. Найбільше зростають витрати на молочні продукти та товари категорії "фреш" – тобто все, що залежить від холодильників та особливих умов зберігання. Тут ми прогнозуємо зростання цін на 10-20%.

Великий вплив відключення електроенергії відчуває також хлібна галузь. Хоча у собівартості хліба електроенергія становить малу частку, особливості виробничого процесу означають, що не все обладнання на заводах може працювати на генераторах. Якщо процес зупиняється навіть на 2 години, це руйнує партію, і для відновлення потрібно вже 8 годин. Тому вартість хліба від таких заводів у поточній ситуації може бути на 10-15% вищою.

Але повторюсь, що це стосується лише великих заводів. Якщо брати менші об’єми виробництва, наприклад, як у пекарнях ЕКО МАРКЕТ, то тут я не бачу підстав для суттєвого зростання цін на бакалію.

В цілому, хоча більшість підприємств працюють на генераторах, потрібно розуміти, що вартість такої енергії майже втричі вища за звичайну.

А які кроки робить компанія, щоб зменшити влив цих факторів на ціни?

Перш за все, ми фокусуємося на енергоменеджменті. Це більш комплексна історія, ніж просто закупка генераторів. Це ще й енергоефективне обладнання, оптимізація графіків його роботи, пошук альтернативних джерел енергій (сонячні панелі).

Так, ми активно закуповуємо сучасні холодильні камери, які споживають значно менше енергії. А ще ми створили базові магазини, де завдяки більш потужним генераторам можемо зберігати більше продукції та працювати з кулінарією. Вони стають нашими логістичними хабами для розподілу цих продуктів в інші маркети.

Ми постійно співпрацюємо з наявними постачальниками та шукаємо нових. Завдяки великим обсягам продукції, які реалізує ЕКО МАРКЕТ – тільки минулого року покупки у нас здійснили близько 37,7 млн гостей, – постачальникам вигідно співпрацювати з нами і вони пропонують кращі умови.

Fullscreen

Щодо енергоефективності. Наскільки мережа готова до зими?

Можу сказати, що ми добре підготувалися до цієї зими. Активна робота почалася ще восени 2022 року після перших блекаутів.

Сьогодні всі магазини мережі ЕКО МАРКЕТ – а це майже 90 магазинів у 10 областях України, зокрема в прифронтових містах, – забезпечені генераторами. Як я вже згадувала, у деяких магазинах ми встановили більш потужні генератори, що дозволяє нам забезпечувати не тільки власні потреби, але й потреби наших орендодавців. Також ми активно співпрацюємо з операторами мобільного зв’язку та під час блекаутів живимо їхні станції, щоб підтримувати зв’язок для українців.

Для забезпечення тепла ми встановили автономні теплові насоси. Завдяки цьому рішенню ми можемо підтримувати комфортну температуру навіть взимку. Головне, щоб була електроенергія.

Ми також дбаємо про наших гостей: на зиму ми плануємо створити зони для заряджання гаджетів та місця для обігріву. Крім того, маркети, де є кулінарія, будуть пропонувати гостям готову та гарячу їжу за доступними цінами.

Які головні досягнення компанії за 6 місяців цього року ви могли б виділити?

Перш за все, це стабільна робота ЕКО МАРКЕТ попри всі виклики. Компанія змінюється, ми оновлюємо наші магазини. Ми постійно проводимо дослідження і завдяки зібраним даним, які ми використали за основу для подальших дій, нам вдалось покращити загальний індекс сприйняття мережі серед наших гостей на 5,7 пункти. Найбільший приріст був щодо взаємодії з продавцями (+15,33 %) та чистоти магазинів (+42,7%). А зростання лояльності серед відвідувачів до бренду склало 30%.

Також цього року ми почали активно працювати в напрямку колаборацій, адже зараз як ніколи важливо допомагати одне одному. Так, ЕКО МАРКЕТ та одна з найбільших вітчизняних медіакомпаній об’єднали свої зусилля під час Великодніх свят, щоб розповісти українцям про один з головних його символів – крашанку. У вітчизняному прокаті вийшов перший сімейний фільм, який був знятий під час повномасштабного вторгнення, – "Крашанка". А ЕКО МАРКЕТ запустив велику тематичну акцію зі знижками та подарунками. Крім того, в нашому магазині у Києві був встановлений Національний рекорд України з найбільшої битви крашанок – сотні киян взяли участь у цьому заході.

Окрім бізнесових колаборацій, ми також співпрацювали з благодійними фондами. Спільно з БФ "Твоя опора" та переможцями Євробачення, гуртом Kalush Orchestra, ми реалізували спільний благодійний проєкт для допомоги одній з лікарень на Херсонщині. В його межах вдалося зібрати 1,8 млн грн на водоочисні споруди, які вже встановили. Тепер медичний заклад може самостійно забезпечувати свої потреби в чистій воді, що дуже важливо для лікування пацієнтів. Окремо хочемо подякувати гостям наших магазинів: завдяки їх небайдужій позиції було зібрано 1,3 млн грн – донатив кожен 16 покупець.

Fullscreen

Також я б виділила роботу ЕКО МАРКЕТ у прифронтових містах, зокрема Херсоні, Покровську, Мирнограді, Костянтинівці. Не всі постачальники готові працювати там, тож логістику ми здійснюємо власними силами, залучаючи власні авто та водіїв. Це дозволяє забезпечувати місцевих мешканців всім необхідним, підтримувати місцеві громади податками та створювати робочі місця.

Щодо робочих місць, тут ми також не стояли на місці. Сьогодні в компанії працює майже 3000 людей. Ми активно залучаємо молодь та людей літнього віку. Проблему з дефіцитом кадрів вирішуємо завдяки переорієнтації "стереотипно" чоловічих професій, які у нас тепер частіше займають жінки. Це стало можливим завдяки розвитку наших внутрішніх курсів з навчання та підвищення кваліфікації.

Які ще оновлення чекати в ЕКО МАРКЕТ?

Ми активно працюємо над оновленням програми лояльності. Наразі зарано розкривати деталі, але можу сказати, що це буде максимально зрозуміла та зручна система для всіх – від молоді до людей літнього віку. Це передбачає також розвиток як наявних, так і потенційних каналів комунікацій. Зокрема, ми розвиваємо наші Телеграм та Тік-Ток канали.

Також продовжимо оновлювати наші магазини. Попри війну, ми розуміємо, що зовнішній та внутрішній вигляд маркетів відіграє важливу роль під час здійснення покупок. Тож з лютого 2022 року ми провели глибоку реновацію 9 маркетів, відкрили новий магазин у Вишгороді та ще 13 магазинів пройдуть шлях реновації протягом цього року. Загалом це приблизно 25% від усіх наших маркетів.

Які плани на другу половину 2024 року?

Продовжити трансформацію мережі. Наразі в пріоритеті – завершити реновацію 13 магазинів.

До зими ми готові ще з минулого року: все необхідне обладнання для автономної роботи маркетів ми закупили. Окрім того, значно підвищили енергоефективність як центрального офісу, так і розподільчого центру та магазинів.

Ще один важливий напрямок – створення безбар’єрного та доступного середовища в наших маркетах.

Можете розповісти більше про цю програму доступності?

Так, звичайно. Не секрет, що в "спадок" від Радянського Союзу ми отримали міста та простір у них, які майже зовсім не пристосовані для життя людей з інвалідністю. З роками в Україні тема доступності та безбар’єрності почала розвиватись, з’явилося багато організацій, які активно просували це питання. Проте цей рух був поступовий.

Ми виконували стандарти ДБН по інклюзивності. Проте з часом зрозуміли, що цього недостатньо. Саме тому в грудні 2023 року ЕКО МАРКЕТ розпочав співпрацю з ГО "Доступно.UA" щодо розвитку вектора доступності. Тоді ми провели огляд магазину на просп. Червоної Калини, 17 та тренінг для персоналу. Завдяки цьому ми покращили наш магазин.

Fullscreen

Ми вирішили розвинути та масштабувати цю історію. Тож відтепер під час реновації магазинів ми відразу включаємо вектор доступності як пріоритетний. Окрім цього, ми також працюємо над створенням спеціальної програми для нашого персоналу у всіх містах. Це буде комплексна історія.

Як я вже казала на початку інтерв’ю – ЕКО МАРКЕТ стане доступним супермаркетом.