Психолог Олександр Ейсмонт розповів про специфіку розвитку дитини в різні періоди життя

Фото: УНІАН
Related video

Психолог Ейсмонт Олександр розповів про специфіку розвитку дитини в різні періоди життя, а також про те, як батьки можуть допомогти гармонізувати його.

Ейсмонт Олександр уточнює, що в останні кілька десятиліть в цій системі спостерігаються значні похибки — в певних аспектах діти дорослішають набагато раніше, в інших — навпаки, пізніше. Однак, наведеного вище розподілу цілком достатньо для повного розуміння картини.

Ейсмонт Олександр: особливості розвитку в ранні періоди

У дитинстві дитина ще абсолютно не самостійний, а його основне завдання — навчитися пізнавати навколишній світ, керувати своїм тілом і взаємодіяти з оточуючими (перш за все — батьками). На цьому етапі відбуваються перші ситуації спілкування, формується прихильність (в першу чергу — до матері). Ейсмонт Олександр пояснює, що в цей період дитина ще не відокремлює себе від об'єктів навколишнього світу, для нього відсутні причинно-наслідкові зв'язки.

У ранньому дитинстві дитина проявляє більше самостійності — вчиться ходити і розмовляти, досліджує своє оточення і починає взаємодіяти з предметами. У цей період дорослі стають для нього найважливішим прикладом — саме спостерігаючи за ними, він вчиться маніпулювати різними предметами. Ейсмонт Олександр звертає увагу, що спосіб пізнання світу в ранньому дитинстві сильно зав'язаний на моториці й тактильності — дитині хочеться все помацати, покрутити в руках. У цей період починається також і спілкування з однолітками, але не факт, що воно складеться відразу — дитина насторожено відноситься до незнайомих людей, стосовно інших дітей може відчувати ворожість або ревнощі

Ейсмонт Олександр рекомендує батькам, для того, щоб допомогти дитині в раннього дитячого віку гармонійно розвиватися, показувати йому приклад, а також багато чого робити з ним разом — досліджувати навколишній світ, властивості предметів, різні способи їх застосування. Також вкрай корисні прості розвиваючі ігри — наприклад, створення аплікацій або будівництво вежі з кубиків.

У три роки відбувається вкрай важливий для дитини момент — так звана криза трьох років. Психолог Ейсмонт Олександр розповідає, що в цей період дитина вже чітко відокремлює себе від решти світу, починає прагнути до самостійності, хоче вважати себе дорослим. З точки зору батьків це складний період — дитина часто починає пручатися і не слухається.

"У дошкільному віці найбільший інтерес дитина проявляє до сюжетно-рольових ігор — таким чином він моделює дійсність, беручи приклад з оточуючих", — розповідає Ейсмонт Олександр.

Специфіка процесів розвитку в шкільному віці: розповідає Ейсмонт Олександр

Починаючи з молодшого шкільного віку дитини, батьки повинні прищеплювати дітям корисні звички — відповідальність, виконання зобов'язань, прості побутові навички, етичні правила. Ейсмонт Олександр нагадує, що саме в цьому віці дитина починає активно взаємодіяти з іншими дорослими, і батьки перестають бути єдиним авторитетом.

Найскладнішим періодом розвитку дитини можна вважати підлітковий вік. Причому складний він як для нього самого (різкі фізичні зміни, конфлікти з батьками, складні відносини з ровесниками), так і для дорослих.

"Конфліктна поведінка стосовно батьків, бажання звільнитися з-під їх опіки, постійне протиставлення себе оточуючим нормально для підлітка", — пояснює психолог Ейсмонт Олександр.

Найпоширеніший конфлікт в цьому віці: дитина вже починає вважати себе дорослим, що розходиться з думкою рідних.

Ейсмонт Олександр радить батькам донести до підлітка концепцію відповідальності за свої дії, а також те, що доросле життя пов'язана не тільки з привілеями, але і з зобов'язаннями.