Поворот не туди. Чому Україна — найбільш економічно невільна країна Європи

"Україна вже шостий рік — найбільш економічно невільна юрисдикція Європи. Втручання держави в економіку ростиме, а ступінь економічної свободи буде ще більш стискатися". Думка.

протест підприємців
Економічно активному населенню в Україні поки надається єдина альтернатива — розвиток усупереч або виживання.

Літній час відпусток апріорі не підходить для глибоких висновків та оцінки далеких перспектив. Але жаркий поділ Мінфіном та НБУ "раптових" грошей від МВФ (а там, нагадаю, $2,7 млрд) і бачення окремих топчиновників і депутатів про подальші долі Батьківщини, мимоволі стимулюють критичне мислення.

Висновки напрошуються такі:

(1) Корабель під назвою "Україна" до його 30-річчя готують до жорсткого етатичного розвороту.

Втручання держави в економіку ростиме, а ступінь економічної свободи буде ще більш стискатися в обіймах Левіафана (хоча, куди вже далі, ми шостий рік найбільш економічно невільна юрисдикція Європи).

Важливо
Вище ціни, довше "тіні". Чому підвищення податку з продажу нерухомості не поповнить бюджет
Вище ціни, довше "тіні". Чому підвищення податку з продажу нерухомості не поповнить бюджет

Яскравим прикладом політики "цвітіння економіки під суворим наглядом чиновника" є те, що збираються зробити в Україні з, мабуть, найбільш потенційно перспективними галузями першої половини 21 століття — IT-ринком і ринком віртуальних валют — йдеться про законопроєкти 4303 і 3637). А саме, для зазначених сфер будуть створені окремі державні наглядові регулятори з правом карати і милувати.

Результат вже більш-менш очевидний, вийде або ніяк або погано.

(2) Держава очевидно артикулює неминуче посилення податкового й адміністративного тиску на бізнес і громадян

Проникнення чиновника в кишеню кожного українця через тарифи на газ, світло й інші комунальні послуги стало більш-менш звичним. Але ось до гіперактивного вилучення грошей у платників податків у вигляді різних податків ще доведеться звикати.

Передумови найпереконливіші:

  • нульове декларування / податкова амністія (Закон 1539) вже переростає зі стимулу для повернення капіталів в економіку в каральний інструмент збору податків (законопроєкт про непрямі методи контролю витрат громадян уже на підході);
  • пакет нібито антиолігархічних законодавчих ініціатив уряду на початку липня містить підняття податків на 55 млрд гривень (йдеться про напалм-законопроєкти 5600 і 5636). Особливо зазначу нездоровий фіскальний акцент держави ще на одному з драйверів відновлення економіки — сільському господарстві;
  • низка маніпуляцій (афера з мінімальним податковим зобов'язанням, підвищення податків для фермерів 4-ї групи єдиного податку, залучення до оподаткування звичайних громадян — власників мікроділянок землі від 0,5 га etc) передбачає додаткове податкове навантаження на галузь в 15-17 млрд грн на рік;
  • бюджетна декларація на 2022-2024 роки передбачає природний (а насправді — силовий) приріст податкових надходжень здебільшого на 115,5 млрд грн щорічно або більш ніж на 10% на рік.
Важливо
Не лізти в кишеню до людей. Чому Україні потрібно відмовитися від жорстких правил фінмоніторингу
Не лізти в кишеню до людей. Чому Україні потрібно відмовитися від жорстких правил фінмоніторингу

Як бачите, так звані державники перемагають. Радикальні реформи замінюються сповзанням у стабільність, що, зі свого боку, не дає національній економіці жодного шансу на швидке одужання.

Ну, а економічно активному населенню в Україні поки надається єдина альтернатива — розвиток усупереч або виживання!

Першоджерело.