Село й міністри. Чи виселять Кабмін із Києва і коли Зеленський переїде з Банкової

Кабмін, будівля Кабміну, парк мініатюр
Копія Будинку Кабінету міністрів України в парку мініатюр

У найближчі два роки Кабмін планує перенести деякі органи влади з Києва в регіони. Але ідея деконцентрації влади подобається не всім. І не зовсім зрозуміло, як її реалізовувати.

Наприкінці березня в Офісі президента (ОП) згадали про передвиборну обіцянку Володимира Зеленського перенести центральні органи виконавчої влади (ЦОВВ) з Києва в регіони.

"Влада повинна бачити проблеми на місцях, а не з вікон своїх київських кабінетів. Це підніме благоустрій в регіонах і дасть шанс працевлаштування на місцях", — говорилося в передвиборчій програмі майбутнього глави держави.

Для команди Зеленського "квартирне питання" виникає не вперше. Навесні 2019-го президент мріяв віддати будівлю на Банковій, де розташовувалася Адміністрація президента, Національному художньому музею, а сам із командою — переїхати до Українського дому на Європейській площі в столиці, щоб позбутися від гнітючої атмосфери й заодно розвантажити Київ від заторів через президентський кортеж.

Розробкою плану переїзду займалася наближена до Андрія Богдана, тодішнього глави президентської канцелярії, будівельна компанія. Архітектори підготували проект нового сучасного простору зі скляними стінами в більшості кабінетів, місцем для коворкінгу, фонтаном зі спецефектами і навіть площею для мітингів. На переїзд планували витратити приблизно рік часу і 300 млн грн деяких європейських грантів. Але в останній момент аргументи проти переважили. Богдан повідомив, що переїзд не відбудеться, тому що немає технічної можливості в короткий термін забезпечити нову будівлю спеціальним зв'язком і безпекою. Так Зеленський залишився на Банковій, але іміджева мрія "розвантажити столицю" від засилля чиновників нікуди не зникла.

Експерти оцінюють переїзд у регіони ЦОВВ у сотні мільярдів гривень. У Кабміні не хочуть про це говорити. Але не заперечують економію для бюджету за рахунок ініціативи

Тепер вибір припав на центральні органи виконавчої влади. До них крім міністерств належать численні служби, агентства, інспекції, бюро. У бесіді з Фокусом міністр Кабміну Олег Немчінов уточнює, що чіткого плану й термінів, куди і які ЦОВВ переносити, немає. Щоб запустити процес, потрібно внести зміни до закону про Кабмін, вони дозволять розміщувати ЦОВВ не тільки в столиці, але й у регіонах. Якщо Верховна Рада підтримає правки, уряд запропонує сценарій реалізації проекту.

"Оптимально було б почати деконцентрацію з розміщення в регіонах інспекцій та агентств, які створили в 2019-2020 роках і які ще не взялися до своїх обов'язків", — говорить Фокусу Немчінов.

Серед таких установ може опинитися Бюро економічної безпеки, указ про його створення Зеленський підписав наприкінці березня нинішнього року. Бюро отримає повноваження Служби безпеки та Податкової міліції в сфері економічних злочинів.

За словами Олега Немчінова, якщо проект із переміщення ЦОВВ стане успішним, черга може дійти і до міністерств. Для цього доведеться реструктуризувати їх функціонально, створивши директорати, які займуться формуванням політики міністерства, і підрозділи, які будуть реалізовувати цю політику. "Якщо наші міністерства стануть органами, які тільки формують політику, можна говорити про їх переїзд", — резюмує Немчінов.

Скільки такий переїзд коштуватиме платникам податків, у Кабміні не підраховували. За словами міністра Кабміну, в різних відомствах налічується від 30 до кількох тисяч працівників, тому кожен випадок переїзду розглядатимуть окремо. Він вважає, що на цій справі часом можна буде заощадити, оскільки ціна нерухомість і рівень оплати праці в регіонах нижчі за столичні.

Порвати з минулим

Питання про розвантаження центру столиці та перенесення адміністративних й урядових будівель в регіони обговорюють багато років. Про це Фокусу каже політолог Володимир Фесенко. За його словами, у владі завжди є люди, які вважають, що перенести урядовий квартал із центру столиці потрібно не тільки для того, щоб розвантажити Київ, але — символічно, з точки зору розриву з минулим.

Серед свіжих пропозицій в квітні 2020-го у Верховній Раді зареєстрували законопроект про переміщення Конституційного Суду України зі столиці до Харкова. Фахівці оцінили, що на переїзд знадобиться 1,3-1,5 млрд грн і від трьох до п'яти років. Авторка законопроекту Галина Третьякова, депутатка від "Слуги народу", вважає, що Харків — юридичний центр країни. Але суддям ідея не сподобалася. Звучали обурення, що в Харкові буде складно укомплектувати штат, бо мало хто з фахівців захоче переїжджати зі столиці. Документ про переміщення КСУ досі лежить на розгляді профільного комітету Верховної Ради.

Важливо
До них приїхав ревізор. До чого докопається РНБО у спробах підняти рейтинг Зеленського

Виходячи з прогнозованої вартості переїзду КСУ, неважко порахувати, що відправка в регіони інших ЦОВВ коштуватиме українцям сотні мільярдів гривень. Єдиний, хто як і раніше міг би це зробити за рахунок анонсованих європейських грантів, — Офіс президента.

"Упевнений, що ближче до закінчення першого терміну Зеленського він вирішить переїхати з Банкової, — стверджує політолог Фесенко. — Напередодні нових виборів він майже напевно захоче показати, що зумів виконати хоча б частину іміджевих обіцянок".

В ОП після першої невдалої спроби з переїздом міркувати на цю тему відмовляються. Але, з огляду на те, що Зеленський майже напевно буде балотуватися на другий термін, у будівлі на Банковій все ще залишається шанс стати українським Лувром або п'ятизірковим готелем, як про це в 2019 році говорив перший помічник президента Сергій Шефір, який раніше працював сценаристом "Студії Квартал-95 ".

Дорого й безглуздо

Експерти до ініціативи Кабміну про переїзд ЦОВВ ставляться скептично, тому що не бачать в цьому ніякого управлінського сенсу. Та й кому зі столичних чиновників захочеться з Києва їхати в обласні центри, якщо це позначиться на їхніх зарплатах і рівні життя. Володимир Фесенко впевнений, що як тільки почнуться підготовка й обговорення, кого і куди перевести, це призведе до масштабного спротиву.

"Логіка зосередження зрозуміла. Завжди існує проблема міжвідомчої координації, швидкої взаємодії ОП з міністрами. Коли потрібно зустрітися, то це займає декілька годин. Але що, якщо всі вони знаходяться в різних містах? Тоді доведеться узгоджувати все за кілька днів, а це вже проблематично", — міркує політолог.

Важливо
Дай п'ять. Чому "слуги" так активно вкидають ідею другого терміну Зеленського
Дай п'ять. Чому "слуги" так активно вкидають ідею другого терміну Зеленського

Теоретично можна було б розосередити міністерства по околицях або в передмістях Києва — Вишгороді, Борисполі, Броварах. Або побудувати окремий адміністративний квартал у столичному районі Теремки. Такий підхід не створив би великих комунікаційних проблем, але звільнив би місто від заторів. Але все це матиме практичний сенс, якщо йтиметься, за словами політолога Андрія Золотарьова, про перезавантаження держави і демонтаж старої надбудови. Для цього, каже експерт, доведеться ухвалити нову Конституцію і вибудувати заново архітектуру влади — все з чистого аркуша. Ось тоді-то можна не тільки переносити відомства з Києва, а й подумати про створення нової столиці.