Учені випадково зомбували мишей: вони перетворили їхні нейрони на "живих мерців"

лабораторія, вчені
Фото: Getty Images | Ця ненавмисна зомбіфікація показала крихкий баланс і складний взаємозв'язок, необхідні нашому мозку для роботи

Вивчаючи базові принципи нашого руху, вчені ненавмисно ввели в мозок мишам речовину, яка ізолювала їхні нейрони, змусивши їх безцільно проявляти подобу колишньої активності.

Related video

Під час дослідження, присвяченого вивченню процесу навчання мишей, вчені раптово натрапили на так звані "зомбі-нейрони". Це нейрони, які технічно живі, киплять активним життям, але, як не дивно, перестали спілкуватися зі своїми сусідами. Ця незвичайна знахідка була зроблена групою дослідників з Португалії, які вивчали здібності до навчання мозочка — ділянки мозку, яка подібна до маестро нашого рухового апарату, точно направляючи нас під час виконання повсякденних фізичних завдань, пише ScienceAlert.

У Фокус.Технології з'явився свій Telegram-канал. Підписуйтесь, щоб не пропускати найсвіжіші та найцікавіші новини зі світу науки!

У центрі пошуків учених опинилося вміння мозочка вловлювати сигнали з навколишнього середовища, допомагаючи нам ухилятися від перешкод або хапати предмети, не створюючи при цьому безладу. Він відмінно вчиться на помилках, щоб зробити наші рухи плавнішими і точнішими. Щоб з'ясувати, як відбувається це навчання, дослідники вдалися до методу оптогенетики, в якому для управління клітинами використовується світло, а мишам пропонуються навчальні вправи. Під час експерименту вони виявили, що активації певного набору входів у мозочок, відомих як "волокна, що лазять", було достатньо, щоб навчити мишей кліпати за умови лише візуальної підказки, без будь-якого світлового стимулу, що свідчило про ключову роль цих волокон у навчанні.

Однак на авторів дослідження чекала несподіванка, коли вони помітили, що деякі з цих нейронів перетворилися на так звані "нейрони-зомбі" після введення світлочутливого білка, який допомагав їм в експерименті. Ці нейрони були живі, вони проявляли активність, але їхні повідомлення не доходили до іншої частини мозку, що, по суті, відключало ланцюг навчання мишей. Ця ненавмисна зомбіфікація показала крихкий баланс і складний взаємозв'язок, необхідні нашому мозку для навчання, адаптації та навіть базового функціонування.

Це випадкове відкриття не тільки допомогло вченим зрозуміти процеси навчання в мозочку, а й показало ширші, універсальніші механізми навчання й адаптації в мозку, а також те, як просто він може порушитися, перетворившись на замкнуту оболонку. З огляду на дивовижну схожість між мозком миші і людини, ці відкриття цілком можуть бути застосовні і до нас. Зараз дослідники намагаються розгадати таємницю цих "зомбі-нейронів" і те, як цей феномен впливає на інші процеси навчання в мозочку, прокладаючи шлях до нових відкриттів і створення нових препаратів для лікування різних хвороб.

Раніше Фокус писав про те, що вчені навчилися генерувати нові нейрони в мозку за допомогою стовбурових клітин. Виявивши важливість клітинного метаболізму в нейрогенезі, дослідники змогли збільшити кількість нейронів у мозку дорослих і літніх мишей.

Також Фокус писав про те, що вчені виявили в нашому мозку математичні нейрони. У дослідженнях вчених брали участь дев'ять добровольців. Завдяки вивченому матеріалу вдалося дійти висновку — в мозку людини існують нейрони, що активуються під час певних математичних операцій.

Цей матеріал має виключно інформаційний характер і не містить порад, які можуть вплинути на ваше здоров'я. Якщо ви відчуваєте проблеми, зверніться до фахівця.