"Підприємництво – це марафон, а не спринт": засновник Pawa Сергій Токарєв розвінчав міфи про життя бізнесменів
Скільки годин на добу повинні працювати підприємці? Чи обовʼязково для успіху мати підприємницьку жилку? Чому не варто наймати працівників з виключно бездоганним послужним списком? Чи потрібно в своїх рішеннях бути непохитним, як скеля? Про те, який насправді ведуть спосіб життя підприємці і що потрібно для того, аби їм стати, розповів співзасновник венчурної студії Pawa, інвестор Reface Сергій Токарєв. Для цього бізнесмен розвінчав 4 найпоширеніших міфи про життя підприємців.
Міф 1. Підприємцями народжуються, а не стають
Деякі дослідження, розповідає Сергій, показують, що існує ген підприємця. Однак мало просто народитися з потрібними якостями. Їх також потрібно вміти правильно використовувати, в потрібний час в потрібному місці. Саме це робить підприємців успішними.
Дуже давно, будучи директором інтернет сайту, розповідає інвестор і бізнесмен, він випробував на собі практично всі посади в компанії. Не тільки менеджерські обовʼязки, такі як контроль роботи сайту, складання завдань для розробників, створення маркетингових ідей тощо, а й рядові, такі як робота в цілодобовій службі підтримки 24/7.
"Це дало мені достатньо досвіду. Я опанував усі напрямки роботи, які мені були потрібні. Я добре зрозумів: щоб зробити свій продукт успішним, ти повинен добре розуміти своїх клієнтів. Це дуже важливо. Завдяки цьому досвіду я зрозумів, що кожен може стати успішним підприємцем. У мене не було належного бекграунду, тому я вчився менеджменту, продажу, продуктовим концепціям, і це сильно мені допомогло. Крім того, я читав книги з психології, щоб зрозуміти, навіщо взагалі люди відвідують веб-сайти. Ніхто не народжується з цими навичками. Їх можна тільки набути", – упевнений Сергій Токарєв.
Міф 2. Наймати в компанію потрібно лише зірковий склад
Цікаву точку зору Токарєв має і на те, як відбирати персонал для своїх компаній. Природно, важливо наймати сильних професіоналів, каже Сергій, але є один нюанс. Бізнесмен ніколи не наймає людей, які, претендуючи на C-level позиції, розповідають в своїх біографіях виключно історії успіху.
"Я вважаю за краще історії невдач. Вони допомагають зрозуміти характер людини, зрозуміти, з якими труднощами йому доводилося стикатися, і як він з ними справлявся. Все просто. Усім потрібен хтось, хто допоможе зі слабкими сторонами, хто може прикрити. Разом завжди можна досягти більшого, ніж самому. Це, в першу чергу, повинна бути надійна людина. Технічним навичкам набагато простіше навчити і навчитися, ніж потужним софт скіллам", – впевнений Токарєв.
Вчитися на помилках – важливіше, ніж вчитися на успіху. Людина повинна бути готовою до невдач, але, що більш важливо, не боятися їх. Зазнавши невдачі один раз – в наступний буде більше шансів на успіх. Кожна проблема має рішення.
Міф 3. Будьте наполегливі та залишайтеся вірдданими своєму баченню
Наполегливість, в плані самомотивації та готовності рухатися до мети, не дивлячись на труднощі, хороша і необхідна, погоджується Сергій Токарєв. Особливо в світі стартапів, де всі хочуть стати "єдинорогами". Однак важливо не забувати бути гнучкими. Технічний світ, пояснює бізнесмен, змінюється дуже швидко, і потрібно бути готовим відпускати неправильні і застарілі ідеї та слідувати за новими трендами та вимогами ринку.
"Наш додаток Reface спочатку називалося Reflect і міг змінювати обличчя лише на фото. Пізніше ми додали можливість робити те ж саме на відео. Перед початком оновлення ми провели опитування на кращу назву. Було кілька варіантів: Copycat, Doublicat, Reflect і Reface. Усі вибрали Doublicat, і ми так і назвалися. Чотири місяці потому ми змінили назву нашої компанії з Neocortex на RefaceAI. Тоді ми вирішили повторити голосування на назву програми. Цього разу усі вибрали Reface. Тепер я розумію, який важливий крок ми зробили і чому люди спершу вибрали іншу назву. У перший раз вони ще не користувалися додатком, а тільки бачили приклади. У другій же раз все вже мали досвід взаємодії, відчували емоції від його використання. А коли ти відчуваєш щось, це допомагає тобі краще зрозуміти суть речей. Це хороший приклад того, яким гнучким треба бути і як швидко потрібно міняти мислення, переосмислювати все своє життя і всі кроки, які ти зробив", – поділився Токарєв.
Міф 4. Підприємці працюють 18 годин на день
Тезу про те, що підприємці повинні і вкладають всю свою енергію та час у свою справу IT-підприємець також вважає спірною. У певні складні моменти дійсно потрібно жертвувати особистим життям і поставити в пріоритет свій бізнес, визнає Токарєв. Наприклад, при запуску нового продукту або сервісу. Але навіть тоді треба дотримуватися правильного балансу "work-life".
"Навіть найуспішніші спортсмени досягають успіху тільки завдяки паузам та балансу роботи і відпочинку. Це дозволяє їхнім мʼязам відпочити і дочекатися правильного моменту щоб показати всю свою міць. Дуже важливо підтримувати своє душевне здоровʼя. Встановити баланс. Аби його встановити, потрібно за собою стежити. За собою і за своїм фізичним та психічним здоровʼям. Я вважаю, що не підлягає обговоренню сон. Не купуйтеся на легенду про 18-годинний робочий день підприємця. Вам потрібно спати мінімум 8 годин на день. Здоровʼя починається зі сну. З віком ви розумієте це краще і краще. Якщо ви працюєте 18 годин на день, це означає, що у вас неправильний тайм-менеджмент", – стверджує Сергій Токарєв.
Саме здоровʼя і правильний життєвий баланс бізнесмен вважає головним ключем до успіху.
"Більшість книг і правил для підприємців свідчать: "Думайте широко, слідуйте за своєю мрією". Але часто мрії перетворюються на кошмари. Памʼятайте, підприємництво – це марафон, а не спринт. І якщо ви не хочете вигоріти, піклуйтеся про себе", – радить Токарев.
Наостанок підприємець не без іронії порадив не приділяти занадто багато уваги чужим правилам і чужим порадам, в тому числі й своїм, а створювати і слідувати своїм власним правилам.
Сергій Токарєв – IT-підприємець, співзасновник більше 30 компаній, загальний штат яких становить більше 5000 співробітників по всьому світу. Крім того, Сергій – ініціатор благодійного освітнього проекту STEM is FEM, що популяризує гендерну рівність та технічні спеціальності серед українських дівчат.