Що виготовляє окупант. Огляд військово-промислового комплексу РФ
Російський військово-промисловий комплекс продовжує збільшувати своє виробництво. Воно все ще менше за масштаби втрат, але поступово масштаби виробництва зростають.
Попри західні санкції Росія зберегла можливість у виробництві основного озброєння, а деякі види взагалі вдалося наростити. Фокус спробував розібратися, як ворог розвиває власний оборонно-промисловий комплекс, та де зосереджені основні виробники.
Тема російського ВПК обʼємна та має багато елементів, бо РФ стала спадкоємицею великого комплексу після розвалу Радянського союзу. Цей матеріал — це спроба проаналізувати, що почав виробляти ворог, і чи були ці підприємства цілями для українських далекобійних дронів. Адже начальник Головного управління розвідки генерал-лейтенант Кирило Буданов заявляв, що Україна зосередиться на зниженні бойового потенціалу Росії.
"Ми запропонували план, спрямований на зниження російського потенціалу. Він охоплює багато аспектів, як-от військова промисловість, критичні військові цілі, їхні аеродроми, їхні пункти управління", ― розповів генерал-лейтенант.
Виробництво самохідних артустановок у РФ
З 24 лютого 2022 року російська армія втратила сотні одиниць артилерійських установок. Це вже посприяло наявності на фронті старих гармат по типу Д-1 часів Другої світової війни, а також до повернення закинутих розробок. Якщо пройтися по основних нових-старих проєктах, то росіяни повернулися до:
- САУ "Мальва" калібром 152-мм і на колісній базі БАЗ-6010-027;
- САУ "Коалиция-СВ" калібром 152-мм і на базі Т-90;
- САУ "Вена" на базі БМП-3;
- САУ "Флокс" на базі "Уралу";
- САУ "Лотос" на базі БМД-4.
Частину з цих розробок ворог тільки планує почати виробляти. Іншу, як от "Мальва", "Коалиция-СВ" та "Флокс" у РФ вже почали виробляти. Останню ЗСУ вже навіть знищували на одному з напрямків. При цьому варто зауважити, що у випадку із "Коалицией-СВ" невідомо, де у РФ планують виробляти артустановку. Як повідомляв експерт Андрій Тарасенко у Стерлитамаку завод для артилерії зруйновано. Армія РФ отримала першу партію "Коалицию-СВ", але вона була дослідною й побудували її ще раніше.
Наразі у РФ одним з ключових виробників, який виготовляє артилерію, є "Уралтрансмаш". Саме це підприємство виготовляє САУ "Флокс", "Мальва" та інші. Підприємство знаходиться в Єкатеринбурзі. Здебільшого у РФ відновлюють та повертають у стрій стару артилерію, яка роками перебувала на зберіганні. За даними OSINT-аналітика High Marsed, РФ вилучила зі збереження приблизно 60% гармат з бази "Лесной городок". Там зберігалися від 100 до 152-мм гармат по типу Д-30, МТ-12, 2А36 та інші. Він прогнозує, що на базі до кінця року залишиться близько 400 установок М-30, які здебільшого не підлягатимуть відновленню. До того ж вони потребують інших боєприпасів.
Загалом російські запаси артилерії досі вираховуються тисячами одиниць, які поступово повертаються в стрій. Якщо порівняти кількість установок у 2022 з тим, скільки є у 2024 році станом на квітень, то РФ має 2773 САУ на зберіганні, а було 4327.
Скільки у РФ виготовляють танків
9 травня 2024 року російська армія подолала новий рубіж — візуально підтверджені втрати танків склали 3000 одиниць. Найбільше ворог втратив такі машини:
- Т-54/55 — 8;
- Т-62 — 136;
- Т-64 — 92;
- Т-72 — 1441;
- Т-80 — 840;
- Т-90 — 136;
- невстановлені танки — 347.
Російська армія зараз втрачає більше техніки, ніж її оборонна промисловість здатна виготовляти. За підрахунками того ж аналітика High Marsed, у РФ наразі виготовляють близько 90 танків на місяць, з яких більша частина знімається зі зберігання. Основним виробником у РФ є завод "Уралвагонзавод" (Нижній Тагіл), який відновлює та виготовляє нові танки. Також у РФ планують відновити виробництва танків Т-80. Раніше "Омсктрансмаш" (Омськ) був його виробником, але після розвалу СРСР він деградував і зараз це танкоремонтний завод. Кроки для відновлення машини вже робляться, зокрема, ворог зміг відновити виробництво газотурбінних двигунів ГТД-1250.
Російські інженери також створили нові модернізації танків, наприклад, Т-72Б3М зразка 2023. Проводяться експерименти із захистом від FPV-дронів та для розмінування території. Якщо раніше були лише решітки над баштою, то зараз все частіше зʼявляються зразки схожі на "сараї".
Величезні втрати у танках змушують росіян розконсервовувати старіші машини. На фронті вже були помічені Т-62 та Т-54/55.
Російська авіація
Стратегічна авіація
Виробництво значної кількості авіації було зосереджено у РФ. За 30 років авіаційна галузь у ворога деградувала. Вони втратили можливість виготовляти низку стратегічно важливих бортів, зокрема літак дальнього радіолокаційного спостереження А-50, стратегічні бомбардувальники Ту-22М3 та Ту-95. Наявний авіапарк підтримується коштом канібалізації інших машин і модернізації. Володимиру Путіну нещодавно показали чотири бомбардувальники Ту-160. Два з них є модернізацією, а інші — зроблені з радянських заготівель за програмою "відновлення". Наразі жоден з них не прийнято на озброєння, проте експерти Defense Express закликають звертати увагу на Ту-160М, бо росіяни можуть намагатися відновити виготовлення стратегічної авіації.
Виробництва Ту-95 та Ту-22М3 у росіян немає. Завод "Авиакор" у Самарі проводить модернізацію Ту-95МС, а на Ту-22М3 інтегрується нове озброєння. Все виробництво зосереджено в Казані на авіазаводі КАПО.
Тактична авіація
Дві основних моделі тактичної авіації у РФ — це літаки "Миг" та "Су":
- Су-30;
- Су-34;
- Су-35;
- Су-57 — росіяни позиціюють його як винищувач 5 покоління;
- Су-75 — наразі виготовлено тільки демонстратор, виробництво не налагоджено;
- МиГ-35С — модернізація МиГ-29;
- МиГ-29СМТ;
Також у РФ модернізують штурмовики по типу Су-25, бомбардувальники Су-24 та інші літаки радянських часів. 8 травня ПКС РФ поповнився вже другою партією винищувачів Су-35С з початку 2024 року. Заявляється, що підприємство авіаційний завод ім. Ю.А. Гагаріна (КнААЗ), що входить до складу Обʼєднаної авіабудівної корпорації, працює цілодобово. Незабаром Міноборони РФ почне отримувати партію нових літаків кожних два місяці. Кількість винищувачів у одній партії не називають, але зазвичай на відео показують по два літаки.
В сюжеті російських пропагандистів показали, як виглядає виробнича лінія Су-34 та Су-57 на заводі в Комсомольську-на-Амурі. На них OSINTери нарахували 8-9 Су-35С та 4 Су-57.
Гелікоптерна авіація
Основну російських гелікоптерів складають борти серії "Ми" та "Ка". Виробниками виступають "Казанський авіазавод", "Улан-Уденський авіазавод", та ААК "Прогрес" ім. Н.І. Сазикіна. Основними бортами виступають:
- Ми-8 та його модифікації;
- Ми-24 — ударний;
- Ми-26 — багатоцільовий транспортний;
- Ми-28 — ударний;
- Ми-35 — ударний;
- Ка-52 — ударний.
Після початку повномасштабної війни РФ активно застосовує частину авіапарку для транспортації або ударних операцій. Публічних новин про постачання нових гелікоптерів, як це є з винищувачами, у РФ немає. Проте 3 травня гендиректор "Ростеха" Сергій Чемехов заявив, що у 2023 році російська армія нібито отримала нові Ка-52М та Ми-28НМ. Про постачання інших моделей у РФ нічого не повідомляли.