Доступність для всіх. Як покращити українські міста для комфорту військових з ампутаціями

адаптація пораненних
Фото: Фокус | Захисники Маріуполя в бункерах "Азовсталі"

Проблема безбарʼєрності і доступності міст для України не нова, але повномасштабна війна з РФ призводить до значної кількості поранень, серед яких, на жаль, є ампутації кінцівок. Тому Фокус розібрався, як треба покращувати та відбудовувати українські міста для безперешкодного пересування всіх категорій населення.

Related video

Вже скоро рік як триває повномасштабний етап восьмирічної війни РФ проти України. З кожним днем війна калічить все більше людей. Проблема доступності міст для України не нова, проте вона стає актуальнішою з кожною новою добою протистояння.

Офіційні дані щодо кількості поранених в Генштабі не озвучують через чутливість інформації. Останні цифри, які озвучував президент Володимир Зеленський, звучать так, що на одного загиблого приходиться 4-5 поранених військовослужбовців. А загиблих, як нещодавно заявляв Михайло Подоляк, близько 13 тис українських військових. Відтак виходить, що поранених вiйськових щонайменше 40 тисяч. Певна кількість бійців втрачають кінцівки та отримують інвалідність.

Фокус розібрався, як повертати військових з ампутаціями до нормального життя в українських містах.

Війна артилерії

Найбільшу кількість поранень та смертей на фронті завдає артилерія. В найгарячіші дні на фронті можуть бути сотні поранень за добу. Тому важливим викликом є створення доступного середовища в українських населених пунктах, щоб військові після реабілітації відчували себе повноцінною частиною суспільства.

поранення в зсу, російські гради Fullscreen
Найбільшу кількість поранень та смертей на фронті завдає артилерія
Фото: З відкритих джерел

Сфери, в яких існує проблема доступності, є всюди: соціальні установи, транспорт, будинки — все це має бути безбарʼєрним або пристосованим до людей з інвалідністю.

Фокус звернувся до архітектора та міського планувальника Миколи Горохова та військовослужбовця Нацгвардії з бригади імені полковника Петра Болбочана Олексія Щербини, щоб розібратися у шляхах вирішення проблеми й дізнатися як з цим боролись в Польщі та США. Польща як приклад сусіда, на якого часто орієнтуються в Україні, а Сполучені Штати як держава, військовослужбовці якої багато воювали в інших країнах.

Доступний простір. Сучасні методи урбаністики у Варшаві

Варшава в 2020 році отримала винагороду Європейського комітету як найдоступніше місто в центральній та східній Європі. Це вдалося зробити завдяки тому, що за відносно короткий час місто зробило значні зміни в бік доступності. В Єврокомісії відзначають, що Варшава стала прикладом того, як за декілька років можна покращити доступність міста.

доступність міста, урбанізм Варшави Fullscreen
Пішохідні велодоріжки з тактильною плиткою у Варшаві
Фото: Фокус
доступність у Варшаві Fullscreen
Принципи урбанізму в Варшаві
Фото: Фокус

В місті всюди встановлюють тактильну плитку для слабозрячих, всі станції метро та автобуси переробили для доступності. Згідно з офіційними даними, всі 87 автобусів в місті є низькопольними. З трамваями ситуація трохи гірша і лише 60% трамваїв обладнані низькою підлогою. В підземці перший і останній вагони обладнані спеціально для людей з інвалідністю. А для входу в метрополітен станції обладнані спеціальними ліфтами.

Окрім цього, у Варшаві запроваджують практику безбарʼєрного середовища у публічних місцях та у будинках. Звісно, є різниця у бюджетах, але опустити до землі рівень бордюру — це не сильно вдарить по кошторису.

Варшава має генеральний план розбудови, де закладені вимоги до безарʼєрності. Зараз в місті працюють над впровадженням змін у вулиці. Планується зробити їх доступними для всіх та робити акцент на озелененні міст, звуженням проїжджих частин та збільшенню велодоріжок. Одна з польських компаній перемогла у конкурсі і ось, як вони планують змінити столицю Варшави.

Реалізація в США

Попри те, що Сполучені Штати вважаються автомобілізованою країною, в часи масштабних війн, в яких брали участь американські військові, теж було багато поранень з інвалідизацією та іншими проблемами. Тому з урбаністичної точки зору проблематика доступності міст не нова для України, а її вирішенням почали займалися ще в минулому столітті. В 1973 році в США прийняли закон про реабілітацію, який врегульовує права людей з інвалідністю. Його прийняли за два роки до завершення 20-річної війни у Вʼєтнамі, яка принесла понад 300 тисяч поранених, з яких половина потребувала госпіталізації.

урбанізм в США, доступність в США, війна у В'єтнамі Fullscreen
Війна у Вʼєтнамі призвела до 300 тисяч поранених військових ЗС США
Фото: NYT

Також у 1990 році в США прийняли закон ADA — Americans with Disabilities Act. Це закон, який захищає людей з обмеженими можливостями від дискредитації. Він має в собі ряд положень та норм, які регулюють багато сфер:

  • бізнес
  • паркувальні зони
  • правила спілкування
  • вимоги до обслуговування
  • вимоги до тварин поводирів
  • вимоги до громадського простору
  • вимоги до освітніх закладів

Наприклад, якщо в магазині неможливо прибрати сходи для безбарʼєрного доступу, то бізнес забовʼязаний зробити так, щоб людину могли обслужити з вулиці. Нижче приведені вирізки з американським гайдлайном для бізнесу.

урбанізм США, доступність в США, як працює бізнес в США Fullscreen
Американське законодавство дає чіткі та прості роз'яснення як мають надавати обслуговування людям з інвалідністю

Американський дизайнер Рон Мейс виділив 7 правил універсального дизайну:

  1. Рівність та доступність використання
  2. Гнучкість використання
  3. Простота й інтуїтивність використання
  4. Доступність викладеної інформації
  5. Терпимість до помилок
  6. Малі фізичні зусилля
  7. Наявність необхідного розміру, місця, простору.

Саме це і має бути в основі відбудови українських населених пунктів.

Як покращити те, що є

Згідно із державними будівельними нормами, в Україні доступними мають бути громадські місця для людей з інвалідністю та іншими маломобільними групами населення, у 2020 році також було прийнято "закон про пандуси". Це норми, які дозволяють робити пандуси навіть без документів на право власності чи користування землею. Але згідно з даними Мінрегіону, абсолютна більшість пандусів були зроблені з порушеннями. Пандус можуть встановлювати без дотримання правил: робити його без поруччя або ж завузьким чи з таким кутом нахилу, що ним неможливо скористатись без допомоги сторонньої людини. Окрім цього існує проблема з тактильною плиткою, бо вона не завжди встановлюється там, де це дійсно потрібно.

Існує кілька універсальних принципів:

  • безбарʼєрність;
  • універсальність;
  • доступність.

Базуючись на універсальних принципах створюється атмосфера, за якої військовий почуватиме себе комфротно. При тому в Україні є вже багато успішних прикладів реалізації доступного простору і закладів.

Архітектор та міський планувальник Микола Горохов відзначає, що проблема ще й в тому, що суспільство малопроінформоване у доступності простору. Адже він має бути не лише для "молодих і здорових", але й для інших груп населення, наприклад, для літніх людей чи мам з колясками.

Станом на сьогодні, на думку архітектора, в Україні непогана законодавча база. Є питання до її реалізації, а також до місцевих архітектурних департаментів та бізнесменів.

"Проблема в тому, як пристосувати до цих потреб простір, який склався за минулі роки чи навіть сторіччя. Це можна подолати лише ретельною увагою до цього питання. Архітектурні департаменти в муніципальних органах влади мають обов'язково враховувати ці питання під час проведення ремонтів та реконструкцій і вимагати того ж самого від бізнесу", – сказав Горохов Фокусу.

Військовослужбовець Олексій Щербина в коментарі для Фокусу поділився своїм досвідом реабілітації та пересуванням містом. Боєць отримав поранення в Харківській області. В один з вечорів ворожий танк відпрацював по окопу бійців. Уламок пробив ногу Олексія наскрізь.

поранення на війні, ампутація на війні Fullscreen
Ворожий уламок пробив наскрізь стопу Олексія Щербини
Фото: Особистий архів Олексія Щербини

Побратими витягли його в інший окоп й надали першу допомогу, бо турнікет, який наклав Олексій собі сам, злетів від ударної хвилі. Лікарі йому ампутували стопу й зараз він вже навчився ходити з протезом. На початку, як розказав Олексій Фокусу, було складно. Турбували фантомні болі та боліла нога. Завдяки зусиллям лікарів, нацгвардієць вже став на ноги і повноцінно переміщується містом. Реабілітація триває і захисник ходить до спеціалістів та у спортзал.

ампутація стопи, реабілітація поранених Fullscreen
Олексій Щербина успішно проходить реабілітацію та вже звик до протезу
Фото: Особистий архів Олексія Щербини

Спочатку було важко ходити з протезом, потрібно було звикнути до нових умов. Особливо труднощів доставляли сходи, які всюди нас оточують.

"На початку звикання до протезу завжди буде складно ходити. Після занять та між ними я користувався коляскою для пересування, щоб нога відпочивала та не боліла. Але ці всі болі з часом зникають і ходити у протезі комфортно та безболісно", — ділиться досвідом Олексій.

Нацгвардієць у бесіді з Фокусом неодноразово наголошує, що зараз він почуває себе добре. І єдина проблема у пересуванні містом нині є ожеледиця, бо слизько ходити. Завдяки лікарям сходи вже перестали бути такою великою перепоною. Щербина вважає, що багато чого залежить від самої людини. Дуже важливо не опускати руки й рухатись далі.

Та окрім поранень з частковою ампутацією одної кінцівки бувають ситуації, коли бійці втрачають обидві. В такому випадку ситуація складніша, адже доведеться пересуватись або на інвалідному візочку, або з протезами на обох ногах. А, окрім ампутацій, можуть бути проблеми із зором або зі слухом внаслідок різноманітних контузій та уламкових поранень. Згідно зі статистикою, в Україні близько трьох мільйонів людей з інвалідністю, які потребують змін у міській забудові.

Як відбудовувати українські міста?

Архітектор Микола Горохов наголошує, що відбудовувати українські міста треба буде вже з урахуванням доступності та безбарʼєрності. В цьому Україні допоможуть приклади Західної Європи та Північної Америки.

"І це стосується не лише доступності. Це і партисипація, нові підходи до озеленення, мобільності, міського дизайну і так далі. Власне, ці підходи вже давно існують і працюють в інших країнах. Нам лише потрібно буде їх реалізовувати у себе", — підсумував Микола Горохов.

Якщо одразу закласти у відбудову міст принципи доступності, то це суттєво зекономить гроші, бо не треба буде щось "допилювати" після відбудови. Тому важливо не тільки мати план відбудови, але й генеральний план розвитку українських міст на роки, а краще десятиліття наперед. Варто створювати конкурси із залученням західних студій, брати приклад із Західної Європи. В Україні вже є прогрес у доступності ще з 2014 року. Як відмічає архітектор Микола Горохов, в 2015 році тактильна розмітка й тротуари в один рівень з дорогою можна було побачити лише в центрі Києва. Зараз такими переходами в Україні вже нікого не здивувати.

Матеріал створено за підтримки проєкту "Освіта з Накипіло" та DW Akademie в Україні.