Стратегічна невизначеність. Чи можливий сьогодні позаблоковий статус України
З 1991 року і до сьогодні Україна — де-факто та де-юре "позаблокова держава", яка просто не навчилася використовувати переваги такого статусу. Проте позаблоковість не означає нейтральності – це різні речі.
![Українські військові Військові України](https://focus.ua/static/storage/thumbs/1290x585/4/66/be962831-2a6701cfd9efe475a6b96ac17bdea664.jpg?v=6855_1)
В умовах сучасної "стратегічної невизначеності" та нової багатополярності можна констатувати, що зовнішня політика України останнього двадцятиліття — це в основному список криз і загроз, зрідка розбавлений успіхами переважно недержавних акторів — бізнесу, діячів спорту та культури; та юридичним оформленням курсу на досягнення членства в ЄС та НАТО.
Українські політики та дипломати продовжують грати партитуру, у якій нібито перед Україною стоїть вічне питання про вибір: з ким бути — з ЄС і НАТО чи з РФ та ЄЕС, з Польщею, Британією чи Туреччиною? Король, Цар чи Султан?
А чи потрібно нам це взагалі?
Адже в сьогоднішньому світі існує понад десяток військових чи військово-політичних союзів: від 40 до 60 країн світу входять до військово-політичних союзів, понад 30 уклали міжнародні договори у сфері безпеки та оборони.
Водночас більшість країн світу (із 197 визнаних) де-факто є позаблоковими або мають "нейтральний статус". А близько 120 країн світу входять до "Руху неприєднання" — міжнародної організації, створеної на принципах неучасті у військових блоках.
Важливо![НАТО не допоможе. Чим небезпечні для обороноздатності України ілюзії про вступ в Альянс](https://focus.ua/static/storage/thumbs/80x45/e/06/4fed86f6-49e6166271f0be7f05ac87f2ad31406e.png?v=2548_1)
Але поняття "нейтралітет" необхідно чітко розмежовувати із "позаблоковим статусом".
Постійний "нейтралітет" містить три базові заборони на дії нейтральних країн:
- не брати участі
- і не надавати збройні сили для війни між іншими державами або свою територію для використання для тих, що воюють;
- не дискримінувати тих, що воюють, у постачанні їм зброї та товарів військового призначення.
Але головна особливість "нейтральності" — це те, що це міжнародно визнаний правовий статус, яким одні держави (міжнародні організації) наділяють інших.
Проголосити себе "нейтральним" мало, необхідно, щоб цю "нейтральність" підтримали (надали/подарували) та визнали інші держави.
Причому – документально – у вигляді договору чи угоди. Тільки тоді її можна вважати такою, що відбулася і функціонує.
"Позаблоковість" же – це самовизначення держави, яке потребує міжнародно-правового закріплення, і може бути змінено в односторонньому порядку. Вона передбачає відмову від постійного членства у спілках, але не зобов'язує не брати участі в конфліктах або укладати договори із спілками. Позаблоковий статус не накладає обмежень на відрядження військових контингентів до миротворчих сил міжнародних організацій; не забороняє укладати оборонні угоди з будь-якими військовими союзами та окремими державами залежно від кон'юнктури; не поширюється на економічну сферу.
![Нова зовнішня політика України: чи потрібно нам повторювати за Польщею та Туреччиною?](https://focus.ua/static/storage/thumbs/80x45/4/14/3979b9f2-5016d02b38b1249ce79681c043bf4144.jpg?v=7023_1)
"Позаблоковість", на відміну від "нейтральності", не обмежує державний суверенітет у зовнішній політиці натомість на обіцянки безпеки та не тягнення до конфліктів, але покладає тягар відповідальності на "позаблокову" державу за необхідністю гарантувати самостійно свою безпеку (зокрема і шляхом формування широкої системи договорів).
У сучасному світі позаблокові та нейтральні держави домінують у Латинській Америці, Африці, Азії, але в меншості в Європі та Північній Америці.
Особливість Європи та Північної Америки значною мірою обумовлена двома світовими війнами та тривалою холодною війною проти СРСР. Тому зараз у Європі лише Австрія, Ірландія, Швейцарія, Швеція, Мальта, Молдова та Фінляндія дотримуються принципу нейтралітету чи позаблоковості. Хоча й реалізовано цей статус у них по-різному.
Зокрема, Швейцарія має "нейтральний" статус з 1815 — після Наполеонівських воєн і за рішенням Віденського конгресу. Австрія змушена була ухвалити нейтралітет, який забезпечив виведення радянських військ із країни у 1955 році. Подібним чином нейтральною стала і Фінляндія — через договір із СРСР 1948 року за підсумками поразки у Другій світовій війні, що дозволило країні зберегти незалежність та уникнути комуністичної моделі управління. Міжнародно визнаний правовий нейтральний статус мають також Туркменістан (отримано рішення ООН), Камбоджа та Лаос.
Важливо![Маннергейм для України. Чи є альтернатива війні та чи потрібно йти шляхом Фінляндії](https://focus.ua/static/storage/thumbs/80x45/b/9f/c2b8b230-e94a94d0ba4f2975c00ecf70cb8929fb.png?v=7285_1)
Чи можливий сьогодні нейтральний статус України? Швидше за все, ні. Насамперед, через відсутність геополітичного консенсусу навколо долі України. По-друге, через економічну та військову слабкість країни, нездатність ефективно захистити свої інтереси та домагатися цього статусу.
Чи реальний "позаблоковий статус"? Так. Більше того, ми з 1991 року і досі де-факто та де-юре є "позаблоковою державою", яка просто не навчилася використовувати переваги такого статусу.
Класичним прикладом позаблокової країни є Швеція. За часів холодної війни самопроголошений статус Швеції визначався так: "Позаблоковість у мирний час, націлена на нейтралітет під час війни". Позаблоковість Швеції завжди мирно співіснувала із постійними спробами створити регіональні політичні, економічні, а часом і військово-політичні альянси під шведським лідерством.
Курс Швеції на позаблоковість забезпечувався створенням сильної армії та гарантією підтримки країн НАТО в разі зовнішньої агресії. Протягом 50-60 років Швеція активно та успішно здійснювала свою програму створення ВПК та ядерної зброї, ця країна посідає в Європейському Союзі певною мірою особливу позицію, не підтримуючи ідею спільної європейської оборони. Водночас, Швеція активно співпрацює з НАТО в межах Ради Євроатлантичного партнерства (РЄАП), програми "Партнерство заради миру" (ПЗМ).
Шведський досвід цілком застосовний і в нинішній Україні. Але зовнішньополітична стратегія України все ж таки має базуватися на принципах рівнонаближеності до впливових суб'єктів міжнародної системи та регіонального співробітництва в контексті концепції "Великої Європи" як особливої континентальної геополітичної системи відносин. Саме "рівнонаближеності", а не "рівновіддаленості".
Важливо![Ворог мого ворога. Хто прийде на допомогу Україні, якщо в неї сильні супротивники і немає друзів](https://focus.ua/static/storage/thumbs/80x45/3/d8/b0512de3-28d71e6e2e52f61113ff5ef30761ed83.jpg?v=9604_1)
Це гарантує Україні збереження транзитного економічного потенціалу та наявність диверсифікованих балансів у зовнішній політиці. Каркас системи принципів зовнішньої політики, крім "рівнонаближеності", мають скласти прагматизм, економікоцентризм, розвиток власних збройних сил, демонополізація, ресуверенізація, ухилення від конфліктів на своїй території, системність і послідовність.
Позаблоковий статус гарантує не лише зовнішню безпеку та економічну вигоду, а й внутрішню стабільність в українському суспільстві, оскільки понад 34% населення України практично рівномірно в регіонах (що саме по собі є унікальним) підтримують ідею позаблоковості.
І кількість прихильників "позаблоковості" за останніх 6 років зросла як мінімум на третину.
"Позаблокові" українці – це центр української політичної системи, який дозволяє балансувати інтереси "прозахідно" або "просхідно" налаштованих громадян. Якоюсь мірою "незалежність" та "самостійність" — це стратегічне історичне бажання українців.
До того ж, саме на принципах "нейтральності" та "позаблоковості" спочатку створювалася держава Україна – це частина нашого громадського договору. Подивіться Декларацію про державний суверенітет від 16.07.1990 р. (що стала основою Акту проголошення незалежності).
Політика позаблоковості не заважає максимально наблизитися до ЄС, активно співпрацювати з НАТО за одночасного повноцінного розвитку відносин з Китаєм та нормалізацією відносин з Російською Федерацією, не розриваючи ці вектори, не створюючи і не втягуючись у конфлікти. Глобальні країни в сучасному світі – США, РФ, Китай та інші – поводять себе як позаблокові (навіть входячи у військові та економічні союзи), переслідуючи свої національні інтереси.
Важливо![Головний секрет геополітики. Як Україні вижити у світі, де правлять інтереси, а не цінності](https://focus.ua/static/storage/thumbs/80x45/3/fa/b25247ff-7a0b8ed8460426827b2a4013d2bb3fa3.jpg?v=5299_1)
Одужання від алкогольної залежності починається із визнання факту: "Я алкоголік". Ось і Україна схожа на "зовнішньополітичного алкоголіка", якому, щоб почати одужувати, треба визнати: "Насправді ми позаблокова держава і ще довго нею залишатимемося".
Позаблоковість гарантує нам внутрішню збалансованість та зовнішню безпеку, хоч і потребує дипломатичної майстерності та ставки на власні ресурси, розвиток збройних сил та економіки.
І зовнішня політика держави має будуватися, виходячи з цього принципу. Вона дозволить тверезо дивитися на світ власними очима, зберегти незалежність і суверенітет, брати на себе відповідальність та вирішувати реальні проблеми політичного та економічного характеру — а не бути об'єктом політики на зовнішній арені чи полем для геополітичного гольфу.