Чи стане Україна з 14 лютого безпольотною зоною? Покаже рейс Turkish Airlines

скасування польотів над україною, рейс Turkish Airlines, турецькі авіалінії
Експерт: "Турецькі авіалінії" зазвичай до останнього продовжують літати до неспокійних країн

Дедалі гучніше лунають заяви, що 14 лютого повітряне сполучення в Україні може бути призупинено. Фокус дізнався в експертів, наскільки реальний такий розвиток подій

Related video

12 лютого найбільші світові страхові компанії повідомили українським авіаперевізникам про те, що протягом 48 годин припиняють страхування літаків, які використовуються для польотів у повітряному просторі України. Таке рішення пов'язане з підвищеними ризиками початку бойових дій. Відповідно, власники повітряних суден — лізингодавці — вимагають якнайшвидшого повернення літаків на територію ЄС.

Першою компанією, яка скасувала всі рейси в Україну, стала нідерландська KLM. Незабаром стало відомо, що літак, який виконував рейс українського лоукостера SkyUp PQ0902 Фуншал — Київ, був змушений здійснити посадку не в Україні через вимоги лізингодавця. Лайнер сів у Кишиневі, а 175 пасажирів відправили до Києва автобусом.

"Ситуація обговорюється на державному рівні — щоб авіакомпанії мали можливість продовжувати польоти в Україну, Міністерство інфраструктури України проводить термінову зустріч, де планується розробка рішень. Ми робимо все можливе, щоб продовжувати виконувати рейси в штатному режимі, але не можемо ігнорувати вимоги лізингодавців. Ми тимчасово припинили продаж квитків на вильоти з 14 по 16 лютого 2022 року й очікуємо на результати зустрічі", — сказано в офіційному повідомленні SkyUp.

Народний депутат від "Європейської солідарності" Олексій Гончаренко у своєму Telegram-каналі заявив, що повітряне сполучення в Україні може бути призупинено 14 лютого з 16:00.

Слідом за ним нардеп Олександр Дубінський повідомив, що 13 лютого на екстреному засіданні РНБО буде ухвалено рішення закрити всі аеропорти України з 14 лютого.

Важливо
Власники літаків вимагають повернути їх до ЄС, страховики попередили про ризик бойових дій

На думку авіаексперта Кирила Новікова, перш ніж бити на сполох, слід дочекатися офіційного рішення української влади.

"Наш уряд повинен максимально швидко ухвалити відповідні рішення, як далі працювати авіакомпаніям, – каже Фокусу Новіков. – Потрібно обговорити всі можливі сценарії й ухвалити рішення, виходячи з поточного стану справ. Зупинка авіаруху в Україні зазнає великих економічних втрат для авіації. Але конкретно говорити про щось поки що рано, потрібно дочекатися рішення влади".

У свою чергу В'ячеслав Черняховський, голова Асоціації страхового бізнесу, вважає зупинення польотів в Україні іноземних авіакомпаній цілком виправданим і зрозумілим – краще перестрахуватися, ніж недооцінювати загрозу.

Важливо
Витрати та збитки. Як блокада українських портів Росією вплине на економіку

Черняховський наводить кілька прикладів, коли такі помилки дорого коштували. У 1990 році, як почалася війна в Перській затоці, у Кувейт перестали літати всі літаки. Лише один лайнер британської авіакомпанії, який летів до Малайзії, з якихось причин сів на дозаправку в Ель-Кувейті вже після початку вторгнення іракців. Війська Садама Хусейна підірвали Boeing 747 прямо в аеропорту, а пасажири лайнера провели кілька місяців у полоні. Літаки кувейтських авіаліній Хусейн конфіскував, збитки становили сотні мільйонів доларів.

"Є ще приклади. 2001 рік, військові навчання на Чорному морі. Літак авіакомпанії "Сибір" летить із Тель-Авіва. Під час навчань ракета пролітає повз повітряну мішень і потрапляє в літак. Люди гинуть, – продовжує В'ячеслав Черняховський. – 2014 рік. На Донеччині збитий рейс МН 17. Виходячи з цих катастроф, і не однієї, ніхто з керівництва авіакомпанії або страховиків не братиме на себе відповідальність, якщо літак вирушить у рейс і з ним щось трапиться".

За словами Черняховського, пріоритетом авіакомпаній є безпека пасажирів і екіпажу, також враховуються фінансові збитки, які можуть виникнути при втраті літака: від десятка до сотні мільйонів доларів за авіасудно.

"Наразі ситуація динамічно відстежується авіакомпаніями, але повної інформації немає, і в цьому випадку простіше почекати та призупинити рух, ніж ризикувати", — каже експерт.

На його думку, вже завтра (у понеділок, 14 лютого) стане ясно, як розвиватиметься ситуація в Україні, маркером стане виконання рейсу Turkish Airlines, адже "Турецькі авіалінії" зазвичай до останнього продовжують літати до неспокійних країн.

Якщо турки рейс скасують, ті авіакомпанії, які вже сьогодні припинили повідомлення з Україною, можуть відновити його після 20 лютого, коли стане зрозумілішим, наскільки реальною є загроза російського вторгнення.

У Міністерстві інфраструктури України заявили, що небо над країною залишається відкритим.