Від ЛАЗ до Lanos: найбільш рідкісні та невідомі українські електромобілі (фото)
Українські конструктори створили низку цікавих електромобілів, про які мало хто знає. У свій час розробкою електричних моделей займалися ЗАЗ, ЛАЗ і навіть Інститут електрозварювання імені Є. О. Патона.
Електромобілі в Україні стали трендовими останні кілька років, але мало хто знає, що їх у нас створюють з 1935 року. Українські майстри спроєктували інноваційні для свого часу електрокари, проте більшість із них не стали серійними. Фокус обрав найцікавіші та невідомі українські електромобілі.
Електромобіль ЛАЗ
Електромобіль ЛАЗ-750 спроєктували ще 1947 року. Фургон оснастили двигуном потужністю 4 к. с.: він розганявся до 30 км/год і міг перевозити до 500 кг вантажу. Запас ходу становив 50-60 км. ЛАЗ-750 – єдиний український електромобіль, що надійшов у виробництво. Випустили 20 фургонів, які використали для перевезення пошти. Пізніше з'явилася 8-сильна версія із запасом ходу до 160 км, проте розвиток проєкту припинили.
Електричний "Запорожець"
Електромобіль ЗАЗ цього року святкує своє 50-річчя. Замість стандартного 1,2-літрового двигуна "Запорожець" отримав 5,4-сильний електромотор та свинцеві батареї. Він розвивав 60 км/год та міг проїхати 100 км без підзарядки.
Важливо"Таврія-Електро" для Європи
У Запоріжжі продовжили розвиток електрокарів і на початку 90-х така версія з'явилася у "Таврії". Спочатку електромобіль ЗАЗ-1109 отримав 16-сильний двигун і розвивав 80 км/год, а його запас ходу становив 80 км. Згодом з'явилися версії на 25-35 к. с. з більш ємними батареями: вони могли досягти 90-100 км/год та проїхати 130-140 км. Електромобіль "Таврія" планували продавати в Європі і саме там знайшли один із екземплярів моделі. До речі, нещодавно в Україні почали на замовлення переробляти ЗАЗ "Таврія" та "Славута" на електрокари.
Електрокар з двигуном від МіГ-29
Український електромобіль "Київ-1103" створили на початку 90-х. Це спільний проєкт НВЦ "Інформатика" та Інституту електрозварювання імені Є. О. Патона. Як двигун використовували електростартер від винищувача МіГ-29 — його потужність становила 25 к. с. В Ізраїлі для електрокара створили батарею, яка дозволила проїхати 200 км без підзарядки.
Як і "Таврію-Електро", "Київ-1103" планували продавати в Європі та навіть змогли домовитися про кредит на виробництво від Deutsche Bank. Проте банк зажадав гарантії від уряду, а Кабмін їх не надав, тож проєкт закрили.
Електричний Lanos
У Запоріжжі продовжили розробку електрокарів і у XXI столітті, у 2010 році на Столичному автошоу презентували електромобіль ЗАЗ "Ланос". Пікап оснастили двигуном на 20,5 к. с. (15 кВт) та свинцевими батареями, що дозволяли проїхати 120 км без підзарядки. Однак у серію авто не пішло, адже його собівартість виявилася на 60% вищою, ніж у бензинового ZAZ Lanos.
Український суперкар
Обтічне електричне купе Himera Q презентували в 2017 році у Києві. Український електромобіль мали намір оснастити чотирма моторами сумарною потужністю 1000 к. с. Розробники стверджували, що суперкар зможе розганятись до 100 км/год за 3 с і розвивати 350 км/год, а його запас ходу складе близько 500 км.
ВажливоЕлектрична вантажівка
Комерційний електромобіль CoolOn розробляли у Кривому Розі останні кілька років. У нього модульна конструкція, що дозволяє встановлювати різні типи кузовів та силових установок. Електрокар планують оснащувати двигунами на 54 і 81 к. с., а запас ходу в різних версіях складе 200-300 км. Вантажопідйомність авто – 1,5 тонни.
Випробування CoolOn вели з 2021 року, але війна змусила змінити плани – зараз криворізьке підприємство створює баггі та дрони-камікадзе для ЗСУ.
Новий ЛуАЗ
У 2022 році в Україні стартував проєкт із відродження ЛуАЗу. Він буде електричним пікапом, збудованим з використанням китайських компонентів. На вибір запропонують дводверний та чотиридверний варіанти вантажопідйомністю в тонну. Електромотор на 6,8 к. с. дозволить розвивати 50 км/год, а запас ходу в різних версіях складе від 70-80 до 320 км.
Раніше Фокус розповідав про унікальний вантажний "Запорожець" із переднім розташуванням двигуна.
Також ми писали про єдину свого роду ралійну "Таврію" потужністю 140 к. с.